Automaatbak probleempje. Wat nu

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaatbak probleempje. Wat nu

 · 
Posted: 05.05.2014 - 01:06  ·  #31
@timbogronau,
heb je de oplossing al gevonden voor het klappen naar de 2 van je automaatbak?

aangezien je de bak al gespoeld heb, en dus de atf waarschijnlijk ok is, lijkt mij de suggestie van mikev70 van kleppenhuis vervangen de juiste stap als er verder geen storingen in je V70 d5 zitten, het lijkt erop dat als je van de snelweg komt de atf warm en dus dun is, en dan de druk die nog kan worden opgebouwd door een gesleten kleppenhuis met de dun geworden warmere atf niet meer snel genoeg opgebouwd wordt om het schakelen goed te doseren,

kleppenhuis is ongeveer 4 uur werk, en zonder vooraf spoelen zit je dan inderdaad al gauw op 850 a 900 euro zoals lara4x4 al aangaf,
maar in jouw geval is de atf al weer jaar ouder en heb je al wat schakelbonken achter de rug, dus beter wel weer spoelen voor montage,

alleen de electromagnetische kleppen vervangen van het kleppenhuis (solenoids) zoals fransv70 beschreef is in jouw geval niet verstandig,

de solenoids zijn nl wel een mogelijk defect omdat losse metaaldeeltjes in de lagers van deze magneetkleppen nestelen en dan de werking stremmen, maar als het al zover is dan betekent dat dat andere gangen van het kleppenhuis meestal ook al uitgesleten zijn door deze metaaldeeltjes en revisie van het hele kleppenhuis is maar een paar honderd euroextra terwijl het werk in beide gevallen bijna hetzelfde is,

de levensduur van een gereviseerd kleppenhuis is vele malen groter dan van vervangen solenoids op een oud kleppenhuis,

voor de vijftraps automaten van de V70 zijn gereviseerde kleppenhuizen in omloop die slijtvaster zijn als fabrieksnieuwe kleppenhuizen, met betere lageringen, zonder dat ze veel duurder zijn dan de nieuwe, voor de 6 traps kom je bij nieuwe terecht omdat die nog niet gereviseerd te verkrijgen zijn, de 6 traps zijn wel ongeveer 100 euro duurder dan de 5 traps, en je moet wel specifiek Volvo hebben (opel heeft dezelfde automaten bijvoorbeeld, maar bij de kleppenhuizen zitten verschillen),

dat een jaar na de spoeling de automaat problemen heeft zegt weinig over de kwaliteit van de spoeling, goede automaten met weinig slijtage kunnen goed tegen allerlei vormen van bakspoelen zoals bover in dit draadje al meldde,

maar als een automaat al meer vervuiling agv van mechanische slijtage heeft, dan kan inderdaad door zwervende sludge en metaaldeeltjes een vrij onvoorspelbaar gedrag in de bak optreden,
waarbij, zoals bigdog al schreef, een bak na een spoeling opeens slechter gaat schakelen, en na een tweede spoeling bv weer even een tijdje beter schakelt,

toch is het inderdaad wel verstandig om bij bakproblemen eerst met een spoeling te beginnen, maar als de problemen dan niet weg zijn is het beter je geld meteen op een kleppenhuis in te zetten, zodat je niet nog eens geld aan spoelen kwijt bent, en de bak intussentijd zoals mikev70 al zei, niet verder slijt,

het vervangen van de atf bij een oudere automaat heeft soms een negatief effect, netzoals bv bij het olieverversen van een oude volvo 850: na het olieverversen gaat de krukaskeerring van de motor wel eens lekken, omdat de nieuwe dunnere olie door de uitgedroogde keerring heenlekt, terwijl de oude dike en sludgerige olie de keering nog oliedicht hield, schuldige van de nieuwe lekkage is dan niet de nieuwe olie, maar een krukaskeering die al uitgedroogd was en door olie smeurie bij elkaar werd gehouden, de reinigende werking van de nieuwe olie zorgt dan dat de ondichtheden in de oude keerring blotgelegd worden,

bij automaten gaat het net zo, nieuwe atf kan bij uitgeleten gangen en lagers voor drukverlaging zorgen in bv het kleppenhuis, maar de bak liep al in blessure tijd en de nieuwe atf van de spoeling gaf dan het uiteindelijke fluitsignaal voor een nieuw kleppenhuis, vroeger werden motoren ook vaal gespoeld met speciale middelen in de hoop de prestaties weer te verbeteren, maar kwam men ook langzaam erachter dat mechanische problemen niet weg te spoelen zijn, omgekeerd is het ook zo dat met spoelen geen extra mechanische problemen worden veroorzaakt, het gebruik van extra reinigingsmiddelen daargelaten want die kunnen de smering van lagers etc. torpederen,

bakspoelen is een preventieve maatregel, spoel je de AW55 en TF80 Volvo 5 en rep. 6 traps automaten om de 70 a 100000km zoals bover en bigdog aanbevelen, gaat de bak waarschijnlijk meer dan 3ton mee, en door de inweking van de verse atf in de frictieplaten van de bak, schakelt de bak na de spoelingen meestal weer bijna als nieuw omdat het wrijvinsverloop van de in atf olie gedompelde frictieplaten dan weer geheel volgens nieuw specificatie is (mits de juiste spec atf gebruikt wordt, jws3309 in geval van Volvo 5 cilinders van 2000-2011),

spoel je een automaat waarvan de atf de eerste 2 ton nooit ververst is, kan met inleren van de bak met vida en een etmaal gebruik van de Volvo daarna, een goede voorspelling worden gedaan of de bak mechanisch nog goed is,

nooit spoelen is naar onze mening geen optie, omdat dan gebrek aan smering voor extra sludge en metaaldeeltjes zorgen en extra warmte ontwikkeling voor een vicieuze circel van slijtage zorgt zodat het tijdens de warmte van de zomerritten elke keer een groot risico wordt dat de bak definitief het loodje legt dmv defecte solenoids of verbrande koppelingen of gescheurde lassen van de tandwiel groepen,


groet,

www.varioclean.nl
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaatbak probleempje. Wat nu

 · 
Posted: 05.05.2014 - 21:39  ·  #32
Goed verwoord Varioclean.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0