Hallo,
2 dagen geleden reed ik op de cruise control met mijn S80 uit 2000 op de snelweg.
Ineens raast het toerental richting 6000 : ik was mn aandrijving kwijt !
Langzaam zakte ik af naar 80,naar 60, op de vluchtstrook, parkeerplaats bereikt.
Mijn automatische bak deed het niet meer.
Bij peilen blijkt het ATF-nivo veels te hoog . EOBD geeft P0735 (gear 5 ratio incorrect)
Dit komt mijns inziens omdat de keerringen tussen motor en bak lekken. ( motor+bak heeft 366K gelopen)
De motorolie is gewoon mn bak in gesijpeld denk ik.
Ik moest het afgelopen jaar regelmatig motorolie bijvullen terwijl ik geen lekkage leek te hebben en hij verbrand het ook niet.
Het is mijn bedoeling de bak af te tappen ( hier zit m.i. een mix van ATF en motorolie in)....en daarna weer te vullen met de goede hoeveelheid ATF. Thuis in mijn garage moet ik dan natuurlijk iets geen doen met die keerringen.
Nu komt mijn vraag : draaien de frictieplaten en klembanden in de bak normaal ook al in de ATF of is het frictiemateriaal nu
( net als bij "verzopen"remblokken ) z'n wrijvingscoefficient kwijt ?
Ik hoop hiermee in ieder geval thuis te komen
Groet Jos Haverkamp
2 dagen geleden reed ik op de cruise control met mijn S80 uit 2000 op de snelweg.
Ineens raast het toerental richting 6000 : ik was mn aandrijving kwijt !
Langzaam zakte ik af naar 80,naar 60, op de vluchtstrook, parkeerplaats bereikt.
Mijn automatische bak deed het niet meer.
Bij peilen blijkt het ATF-nivo veels te hoog . EOBD geeft P0735 (gear 5 ratio incorrect)
Dit komt mijns inziens omdat de keerringen tussen motor en bak lekken. ( motor+bak heeft 366K gelopen)
De motorolie is gewoon mn bak in gesijpeld denk ik.
Ik moest het afgelopen jaar regelmatig motorolie bijvullen terwijl ik geen lekkage leek te hebben en hij verbrand het ook niet.
Het is mijn bedoeling de bak af te tappen ( hier zit m.i. een mix van ATF en motorolie in)....en daarna weer te vullen met de goede hoeveelheid ATF. Thuis in mijn garage moet ik dan natuurlijk iets geen doen met die keerringen.
Nu komt mijn vraag : draaien de frictieplaten en klembanden in de bak normaal ook al in de ATF of is het frictiemateriaal nu
( net als bij "verzopen"remblokken ) z'n wrijvingscoefficient kwijt ?
Ik hoop hiermee in ieder geval thuis te komen
Groet Jos Haverkamp