Automatische kofferklep bediening

Wim 1981
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Automatische kofferklep bediening

· 
Posted: 07.11.2021 - 20:26  ·  #1
Beste Volvo rijders,

Sinds enkele dagen werkt het knopje in mijn dashboard om de kofferklep te openen half. Als ik het knopje indruk hoor ik wel het slotklikken en vervolgens word de klep weer aangetrokken tegen de carrosserie (gesloten stand). Als ik de kofferklep met het knopje op de sleutel indruk werkt de klep normaal en gaat hij open. Mijn vraag is: als ik de knop op het dashboard indruk begint hij wel met de cyclus alleen maakt hij de handeling (het open gaan) niet af. Waar moet/kan ik het probleem zoeken?

Groetjes,

Wim Pronk
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Automatische kofferklep bediening

· 
Posted: 07.11.2021 - 21:54  ·  #2
En dat gebeurt ook als je het knopje wat langer ingedrukt houdt?
Toen ik mijn XC70 net had dacht ik dat je met dit knopje alleen ontgrendelde, kwam er na een paar weken achter dat bij langer indrukken de klep ook echt open gaat :sleep: :wall:
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 22:37  ·  #3
Ik vermoed dat de gasveer het heeft begeven.

Een normale achterklep heeft er 2, een automatische achterklep 1 om de motor te ondersteunen.

Klusje dat goed zelf te doen is. Gasveer zal €30,- - €60,- kosten uit mijn hoofd.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 09:45  ·  #4
Quote door martijn-a

Ik vermoed dat de gasveer het heeft begeven.

Een normale achterklep heeft er 2, een automatische achterklep 1 om de motor te ondersteunen.

Klusje dat goed zelf te doen is. Gasveer zal €30,- - €60,- kosten uit mijn hoofd.

De automatische achterklep heeft ook twee gasveren. Vroege NN's zoals de mijne en die van topicstarter hebben een hydraulisch systeem en 2 dezelfde gasveren, later is dit gewijzigd naar een electrisch systeem met 2 verschillende gasveren (kleiner aan de kant van de electromotor).
Als de klep wel opent dmv de afstandsbediening zullen de veren nog goed zijn.
Idd knopje binnenin langer ingedrukt houden, na een seconde of 2 zou de klep moeten openen. Ook even de 'bumpstops' controleren, VolvoSweden heeft daar een goede video van op YouTube staan (even zoeken op VolvoSweden tailgate).
Als je toch gasveren gaat vervangen, vervang ze dan allebei.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 10:07  ·  #5
Hiet is het filmpje:

Het tooltje heb je niet echt nodig, kan ook met een lange platte schroevendraaier. Wel goed de klep ondersteunen met een bezemsteel oid anders dondert die naar beneden, is echt zwaar!
Onderdelen kun je online shoppen maar zijn eigenlijk niet eens zoveel duurder bij de Volvodealer en dan weet je meteen dat je de goeie hebt.
NickGR
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 15:16  ·  #6
Quote door ProVolvo

En dat gebeurt ook als je het knopje wat langer ingedrukt houdt?
Toen ik mijn XC70 net had dacht ik dat je met dit knopje alleen ontgrendelde, kwam er na een paar weken achter dat bij langer indrukken de klep ook echt open gaat :sleep: :wall:

Hahahaha heel herkenbaar, heeft bij mij ook drie weken geduurd ;-)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2021 - 09:19  ·  #7
Wim 1981
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 13.11.2021 - 10:59  ·  #8
Beste Volvo rijders,

Allen hartelijk bedankt voor de tips. Ik heb alles geprobeerd maar het feit blijft dat als ik het knopje ingedrukt houdt om de kofferklep elektrisch te openen deze ontgrendeld en vervolgens weer wordt aangetrokken tegen de carrosserieën. Als ik de knop op mijn sleutel gebruik werkt de klep vlekkeloos en blijft ook vlekkeloos werken. Volgens mij zit er iets niet goed in de software. Iemand nog een goeie tip. Ik heb al meerdere forums gelezen over stekkertjes boven de plafond beplating om die schoon te maken maar dat lijkt me niet het probleem omdat de klep met de sleutel gewoon goed werkt. Iemand een suggestie?

Selected quotes for multi-quoting:   0