Ik ben aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een auto ==> manual swap.
Het mechanische gedeelte is allemaal wel uit te voeren.....de "Nondeju" begint bij de ECU's die alles aansturen in de P2 modellen. Dit in tegenstelling tot de 850 / classic 70 modellen t/m 1998.
De ECU nummers van de P2 modellen Auto of Manual zijn gelijk. Maar.....volgens mij zij ze geprogrammeerd afhankelijk van de auto. In het geval van een automatische bak is de software anders dan een handbak.
Een handbak heeft een "Clutch position sensor", welke natuurlijk niet aanwezig is op een automaat. Ook zal er waarschijnlijk wel geen kabel voor liggen, maar lijkt me niet onoverkomelijk. B4 / B15 op de ECU en twee draadjes trekken en het zou moeten werken zo heb ik elders gelezen.
Leuker / of minder leuk is dat de ECM verwijst naar de TCM. En daar begint de lol eigenlijk. Je moet de software van de auto zo veel als mogelijk "her-programmeren" zodat de auto gewoon een handmatige M56 bak configuratie heeft.
Sinds kort is er voor +/- 20 EUR een software pakket op de markt van Volvo, waarmee je de ECM in de auto kunt legen (8691406) om er dan nieuwe software op te zetten. Nu is mijn vraag de volgende :
1. Kun je dan ECU software flashen voor een M56 handbak configuratie?
2. Welke modules moeten nog meer aangepast worden om te gaan werken in de nieuwe configuratie?
Een gebruikte ECU kopen heeft geen zin. Zonder CEM krijg je die ECU nooit aan de praat.
Het mechanische gedeelte is allemaal wel uit te voeren.....de "Nondeju" begint bij de ECU's die alles aansturen in de P2 modellen. Dit in tegenstelling tot de 850 / classic 70 modellen t/m 1998.
De ECU nummers van de P2 modellen Auto of Manual zijn gelijk. Maar.....volgens mij zij ze geprogrammeerd afhankelijk van de auto. In het geval van een automatische bak is de software anders dan een handbak.
Een handbak heeft een "Clutch position sensor", welke natuurlijk niet aanwezig is op een automaat. Ook zal er waarschijnlijk wel geen kabel voor liggen, maar lijkt me niet onoverkomelijk. B4 / B15 op de ECU en twee draadjes trekken en het zou moeten werken zo heb ik elders gelezen.
Leuker / of minder leuk is dat de ECM verwijst naar de TCM. En daar begint de lol eigenlijk. Je moet de software van de auto zo veel als mogelijk "her-programmeren" zodat de auto gewoon een handmatige M56 bak configuratie heeft.
Sinds kort is er voor +/- 20 EUR een software pakket op de markt van Volvo, waarmee je de ECM in de auto kunt legen (8691406) om er dan nieuwe software op te zetten. Nu is mijn vraag de volgende :
1. Kun je dan ECU software flashen voor een M56 handbak configuratie?
2. Welke modules moeten nog meer aangepast worden om te gaan werken in de nieuwe configuratie?
Een gebruikte ECU kopen heeft geen zin. Zonder CEM krijg je die ECU nooit aan de praat.