AWD swap P2 S60

Omdat het kan!

Poll

Doen?
Je bent gek!

2 (13.33%)
Cool. Doen!

13 (86.67%)
Total votes:15
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

· 
Posted: 01.08.2024 - 19:22  ·  #16
Inmiddels heb ik al een R tank! Met alle aanbouwdelen, pomp, controller, etc.

Hans Verwij van Swedish Automotive in Emmeloord zet regelmatig spul online, dus daar kon ik bijna meteen een tank halen. Ook even leuk gebuurt en gebabbeld. Zij zijn voor een klant dezelfde R-swap voor een XC70 aan het doen als V70R^2 gedaan heeft, dus dat was leuk om even omheen te lopen.

High van de benzinedampen vanochtend naar werk gereden, want de tank had de hele nacht in de auto liggen dampen haha. Daarna na werk naar de loods geweest om even snel de tank te droppen en de Manta op te halen voor een ritje.

Bij deze de foto's!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Happyme
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.08.2024 - 21:35  ·  #17
Mijn ogen spotten een prachtige auto daar links op de foto onder het doek. Weet uit ervaring dat hij ook heerlijk rijdt voor zijn leeftijd ^^.

Het gaat wel lekker vlot met de swap zo te horen, maanden lang preppen en dan binnen een dikke week heb je het er in zitten. Nice
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 02.08.2024 - 09:28  ·  #18
Altijd leuk om met mensen te kletsen die een passie voor auto's hebben.
Helemaal als je daar dan goed je onderdelen kunt scoren.

Loods of Walhalla? 😍
Als ik zo iets tot mijn beschikking zou hebben kwam ik nooit meer thuis ben ik bang.

Mag ik zo brutaal zijn een foto van je Manta te vragen? 😁
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.08.2024 - 10:16  ·  #19
Dat zijn gave projecten.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Veel plezier en succes!
Happyme
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.08.2024 - 10:29  ·  #20
Zo even wat fotootjes uit het album
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 02.08.2024 - 10:40  ·  #21
Wow prachtige A-Manta!
By far mijn favoriete Manta type.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.08.2024 - 11:13  ·  #22
Quote door Maartjinski

Wow prachtige A-Manta!
By far mijn favoriete Manta type.

100% mee eens. :Thumbsup:
air_max
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.08.2024 - 15:35  ·  #23
Mooi die Manta!

Mijn oom heeft in zijn jonge jaren alle Manta modellen gehad. Ik was als kleine jongen altijd helemaal wild om een ritje te mogen maken.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 11.08.2024 - 11:22  ·  #24
Afgelopen donderdag en vrijdag zag ik zo’n Manta van de 1e generatie staan bij autodemontage bedrijf Renkens in Venray, stond nog voor het pand. Dus nog niet gedemonteerd. Verbaasde me omdat dit toch echt een klassieker is.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2024 - 13:09  ·  #25
Quote door Maartjinski

Loods of Walhalla? 😍
Als ik zo iets tot mijn beschikking zou hebben kwam ik nooit meer thuis ben ik bang.

Loods! Paar minuutjes rijden bij mijn werk vandaan. Helaas wel een halfuur rijden van mijn huis. Ik sleutel hier samen met mijn zwager en een paar van zijn vrienden. Een paar flippen autos, een paar racen bangers, eentje is een trackday liefhebber die nog wel eens een motorswap doet (3.2L S54 blok in een F21 116i is zijn meest recente project geloof ik).
Maar is ook een walhalla hoor haha, twee keukens met koelkasten, kantoortje, groot magazijn, compressor, brug, bandenwissel en -balanceer machines, meerdere gereedschapskarren, allerlei speciaal gereedschap voor bijvoorbeeld klepseals, nokkenassen, etc.

Het is allemaal wel een beetje versleten of beun. Maar voor €160 per maand klaag ik niet hoor :) Het kan makkelijk uit, omdat ik hier ook mijn auto's stal wanneer ze geschorst zijn, en ik af en toe wat klusjes en onderhoud doe voor anderen.

Dat niet thuiskomen is nog wel eens een discussiepuntje geweest thuis haha.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2024 - 11:01  ·  #26
De koppeling is binnen! En hij past, op de bak. Of hij ook onder mijn drukgroep past heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben de laatste tijd veel te druk met mijn V40 helaas. Ik verwacht het wel, want het is qua specs een identieke als die ik er nu in heb zitten, maar dan met een andere spline.

Hopelijk heb ik dit weekend tijd om weer eens goed met de S60 aan de gang te gaan. Ik wil toch wel graag die bak aan mijn blok hangen. Via Winparts heb ik alle keerringen maar even nieuw besteld, zodat ik de bak en haakse overbrenging weer fris heb. Dan hoef ik daar de komende 100k hopelijk niet meer naar om te kijken.

Deze koppeling heb ik gekocht:
EBAY-autodoc / SACHS 881861 999858
Geen idee waarom deze nu €80 duurder geworden is. Ik had 'm voor €370 incl verzending.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2024 - 10:55  ·  #27
Zoals beloofd zou ik nog even een fotootje uploaden van het demonteren van de motor, zie hieronder!

Daarna moeten deze onderdelen er weer in. Daar heb ik me de afgelopen dagen mee bezig gehouden. Achterin uiteraard het motorblok. Met daarvoor de AWD bak met haakse overbrenging. Deze heb ik nog snel even een basale revisie gegeven door alle keerringen te vervangen door verse.

Het viel me op dat de auto de laatste tijd wat lui aan het worden was, ondanks dat er ontzettend goed voor gezorgd wordt. Nu weet ik ook waarom. Het spruitstuk zat nauwelijks vast! 2 van de 5 cilinders dichtten nog enigszins af, de rest deed niet zoveel meer. Geen wonder dat ik pas bij hogere toeren dan normaal een beetje turbodruk begon te krijgen. Het lijkt hier alsof de koppakking gaar was en in de hoek is gaan lekken. Dit is niet het geval. Dat is gewoon pure koolstof opbouw haha. Blijkbaar lekte het spruitstuk op cilinder 5 al geruime tijd. Ik herinner me nu ook dat de garage hier eens over begonnen was, en dat ze vroegen of ze de boel even mochten nalopen. Dat mocht. Hebben ze blijkbaar toch niet gedaan. Het hitteschild kwam er ook bijna niet vanaf, compleet vastgeroeste bouten.

Mijn beste vriend was benieuwd naar wat ik allemaal in de loods aan het uitspoken was, dus die kwam me helpen met het monteren van de versnellingsbak. Dat leverde dit plaatje op! Is toch wel eens leuk om jezelf te zien sleutelen, in plaats van alles altijd vanuit je eigen perspectief te zien.

Hier zit alles aan elkaar vast. Het was wat gepuzzel, want MY2003 is alles blijkbaar net anders. Of deze aandrijflijn is uit elkaar geweest zonder dat dit in het onderhoudsboekje terecht is gekomen.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2024 - 10:59  ·  #28
Ik mag blijkbaar maar 5 fotootjes per keer uploaden, dus meteen maar een 2e post.

De stapel met onderdelen begint aardig te groeien! Hier ligt inmiddels ook de AWD benzinetank uit een 2006 V70R, plus alle aanbouwdelen tussen. Het aansluiten van de elektronica moet ik nog gaan uitzoeken, want dat zal vast niet plug-and-play zijn. Maar daar kom ik hopelijk wel uit wanneer ik geleerd heb om de elektrische diagrammen te lezen.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2024 - 11:02  ·  #29
Meteen nog maar een post, zodat alle foto's van het inbouwen van het blok in één post passen:

Hoera, het past!

Wat een prachtig plaatje, haha. Eindelijk, eindelijk, eindelijk. Het blok gaat erin. Of eigenlijk, de auto zakt erover :D
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2024 - 11:07  ·  #30
Eind goed, al goed, zou je zeggen.

Helaas, ik moet nog het één en ander af maken. Ik heb nog een bruine stekker bij het luchtfilter (zie helemaal rechtsonder op plaatje hierboven) waarvan ik geen idee heb waar die moet. Ook moet de EVAP leiding nog gefixt worden, want die is lek. Dan nog nieuwe bougies, en daarna de remmen en koppeling ontluchten.

Ik ben wel echt dik tevreden over de nieuwe BC Racing coilovers. Hij staat eigenlijk meteen al precies goed! Alleen de vooras heeft nu coilovers.

De achteras staat nog op Bilstein B8 met Eibach verlagingsveren. Dat komt omdat het AWD subframe later pas gemonteerd wordt. Ik wil eerst de auto in huidige staat gaan inrijden. Waarschijnlijk gebeurt dat pas ergens na de winter. Enerzijds omdat ik het jammer vind om met deze auto door de pekel te gaan rijden, en anderzijds omdat ik geen cent meer te makken heb op dit moment. De bruiloft, huis en tuin hebben hogere prioriteit, zowel qua tijd als financieel.

Misschien kan ik het niet laten en ga ik TOCH het achterste subframe verwisselen. Maar daar komen we ter zijner tijd wel achter.

Selected quotes for multi-quoting:   0