Bij deze een nieuw draadje om mijn AWD swap te documenteren. Ik ben altijd op de achtergrond geweest, dus het wordt eens tijd om iets (nuttigs) terug te geven aan de community! Heb hier al veel geleerd.
Gaat allemaal wel even duren hoor, want in tussentijd moet er een huis gekocht en verbouwd worden, wordt er met Pasen een V40 T4 deze kant op gesleept, met lagerschade. Die moet eerst de weg op (Zie V40 Forum binnenkort!). Ook ben ik met een freelance engineering klus met een deadline bezig in mijn vrije tijd, ben ik als Zzper in de IT redelijk druk, ben ik net verloofd, heb ik een reguliere baan en switch ik 1 mei naar een nieuwe functie. Nu ik het zo opnoem klinkt het als een beetje veel hooi op de vork. Poah.
Enfin.
Het plan is om mijn S60 2.3T5 te voorzien van een AWD swap. Ja, het is waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om een R te kopen, maar dat is het punt niet. Reden is dat ik een 2.3 blok met V70R^2 heb opgebouwd waar potentieel ruim 500pk uit gehaald kan worden. Zo hard zal het niet gaan, eerst gewoon het blok inrijden op de 16T en het AWD systeem uitzoeken. Tractie is met een open diff en de standaard 250 paarden al geregeld een probleem. Meer grip is welkom!
Inmiddels heb ik alle onderdelen, minus wat randzaken.
- S60R facelift subframe, incl 3rd Gen Haldex, assen en ophanging
- S60R cardanas
- 2002 2.4T haakse overbrenging
- 2003 M58 uit een V70 2.4T
- BCRacing coilovers
To do:
- Cardanas voorzien van juiste flens, zodat deze op de 2.4T HO past
De cardanas heeft nu namelijk een flens voor de M66 haakse overbrenging, en die is kleiner.
- Subframe opfrissen
Heeft onbekend aantal kilometers.
- Instant Traction Haldex DEM vinden
Volvo bood een optie genaamd Instant Traction. Het is niet helemaal duidelijk of dat standaard op de 3e generatie Haldex zit, maar zeker het onderzoeken waard. Instant Traction is een hogere druk in het haldex systeem, waardoor het systeem veel sneller kan inschakelen. Dit resulteert in gemiddeld 10-15 graden wheelspin voordat de haldex compleet op slot zit, t.o.v. 100-180 graden bij de modellen die dit niet hebben. Dit betekent dat met name de HO minder harde klappen krijgt, omdat de vooras geen tijd krijgt om een aanloopje te nemen qua wheelspin. Onderdeelnummers volgen wanneer ik het verder uitgeplozen heb.
- Elektrisch schema vinden om de haldex in het CANBUS netwerk te hangen, plus overige benodigde signalen.
CANBUS is top! In principe krijgt de DEM van het netwerk alle informatie, maar er zitten nog aardig wat extra pinnen op de stekker. CAN-high, CAN-low, 12V, massa, plus nog 5? Uitzoeken wat die doen.
- uitzoeken of Haldex verder plug-and-play is, of dat de ECM herschreven moet worden.
De haldex is niet compleet standalone, dus uitzoeken of een non AWD ECM gewoon een dummy signaal stuurt als er geen haldex is, of dat er software herschreven moet worden. Misschien kan VDASH uitsluitsel geven? Of ff in VIDA neuzen om te zien of dit net als het alarm gewoon aan/uit gezet kan worden.
- Versnellingen uit originele M56 overzetten, of een manier vinden om de cruisecontrol op een andere manier werkend te houden.
Kloteklus. Hopelijk via software te regelen. Of misschien een signaal van de ABS aftappen in plaats van uit de bak? Schijnt bij de P1's te werken meende ik.
- Uitzoeken of een LSD voor en M56 een beetje makkelijk in een M58 gaat passen. HellMoosePerformance schijnt het voor elkaar gekregen te hebben.
Of misschien toch een M66 proberen te krijgen? Kneiterduur, maar wel gewoon een LSD voor te krijgen. En ze worden nog gemaakt.
Je leest het al, dik project. Maar ik ben te koppig om het op te geven. Genoeg vragen ook. Alle hulp is welkom!
Update 08-04-2023
Een aantal nuttige opmerkingen van hetschaap en ed-oorklep! Ik heb zo'n vermoeden dat de Haldex gewoon zijn werk gaat doen, (stiekem) luisterend naar het CANBUS netwerk.
Het is inderdaad wel de moeite waard om te kijken naar het ABS systeem. Zou goed kunnen dat daar wat verschillen in zitten. Ik ga in VIDA eens de nummers vergelijken tussen mijn auto, een S60R en een paar ander P2 AWD modellen. Misschien loont het wel om gewoon een sloopauto hierheen te halen voor donordelen. Zou ook grieplig zijn dat het AWD systeem zijn werk doet, maar gesloopt wordt bij de eerste keer dat de ABS erin schiet.
Instant Traction
Mijn eerste idee bij IT was niet helemaal correct. Dit filmpje legt alles perfect uit.
Project V50, Episode 51: Gen3 Haldex Controller for Real AWD
Samengevat; standaard doet de 3e generatie Haldex 70/30 voor/achter. Met Instant Traction gaat dit naar 60/40 en staat het systeem permanent onder druk. Wat voor effect dit heeft op de levensduur van het complete systeem is onbekend. In de video wordt in ieder geval wel benoemd dat er geen foutcodes op het P1 platform gegeven worden.
Codes:
Haldex: 5WP33504-01
Volvo: 36001160
Sensor/plunjer ook overzetten.
Wat overig ook een optie is, is het inbouwen van een standalone Haldex Controller.
Van der Veer Engineering - Haldexcontroller.com
Ook dan moet de bedrading natuurlijk nog uitgezocht worden, maar heb je via je smartphone wat meer controle over je systeem. Ik heb nog geen idee wat ik straks met deze auto moet. Trackdays uiteraard, maar waarschijnlijk ook regelmatig een stoplichtsprintje. Op goed gerubberd asfalt wil je geen 40 of 50% naar je achterwielen sturen. Het systeem (met name de HO) overleeft dat niet vaak met de standaard 300pk, laat staan 500+pk. Op sneeuw echter, is dat natuurlijk wel weer hartstikke leuk! Maar om nou €1000 stuk te slaan op iets wat ik misschien één dag per jaar in NLD kan gebruiken... is wat extreem.
Cardanas flens - HO flens
Het eerste idee was om de homokineet van de cardanas aan te passen. Maar dat blijkt niet te kunnen. Homokineet 31216176 past op mijn flens, maar heeft 19 tanden. Homokineet 31216175 van de S60R heeft 21 tanden. Alleen het buitenwerk omzetten is helaas ook niet mogelijk. RenD carparts heeft me hier per email mee kunnen helpen. Ik zal dus de flens van de HO moeten aanpassen. Er zijn twee flenzen mogelijk op de HO met serienummer 36000338 die ik op dit moment bezit: 30783310 of 9480704. Het is nog onbekend wat de verschillen precies zijn. Maakt ook niet uit, want het past toch niet. De S60R heeft een HO met serienummer 36000340. Hierop is flens 30735301 of 8675090 gemonteerd, afhankelijk van chassisnummer. De homokineet van de cardanas, waar deze flens aan geschroefd wordt, heeft gelukkig maar één artikelnummer bij de S60R: 31216175 zoals hierboven al genoemd. De keerringen van HO 36000338 en -340 zijn ook identiek. Hopelijk zijn bovengenoemde twee flenzen dus uitwisselbaar. We gaan het wel zien. Ik wacht nog even op een reactie van Brunekreef Performance (Haldex en HO specialist) om te zien of dit inderdaad het geval is.
Codes:
Flens: 30735301 of 8675090
Zoals ik al schreef, is het misschien een goed idee om even een aantal artikelnummers op een rijtje te zetten. Had ik natuurlijk grotendeels al gedaan. Hieronder een screenshot, omdat een tabel niet zo goed werkt.
Imgur link
voor nu doen we het zo. Als iemand me kan vertellen hoe ik netjes kan embedden, hoor ik het graag!
Eerst even de rijen. Ik heb gekeken wat ik allemaal nodig heb voor een compleet AWD systeem. Hier zitten de ABS/TCM/ECM nog niet bij. Ook heb ik de details van het achterste subframe achterwege gelaten, gezien ik die compleet met haldex heb.
Rood is onbruikbaar, groen is bruikbaar, geel is onzeker.
Dikgedrukt betekent dat ik het al in huis heb (muv de HO flens)
Niet alles is ingevuld, veel te veel werk. Alleen het hoognodige.
Gaat allemaal wel even duren hoor, want in tussentijd moet er een huis gekocht en verbouwd worden, wordt er met Pasen een V40 T4 deze kant op gesleept, met lagerschade. Die moet eerst de weg op (Zie V40 Forum binnenkort!). Ook ben ik met een freelance engineering klus met een deadline bezig in mijn vrije tijd, ben ik als Zzper in de IT redelijk druk, ben ik net verloofd, heb ik een reguliere baan en switch ik 1 mei naar een nieuwe functie. Nu ik het zo opnoem klinkt het als een beetje veel hooi op de vork. Poah.
Enfin.
Het plan is om mijn S60 2.3T5 te voorzien van een AWD swap. Ja, het is waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om een R te kopen, maar dat is het punt niet. Reden is dat ik een 2.3 blok met V70R^2 heb opgebouwd waar potentieel ruim 500pk uit gehaald kan worden. Zo hard zal het niet gaan, eerst gewoon het blok inrijden op de 16T en het AWD systeem uitzoeken. Tractie is met een open diff en de standaard 250 paarden al geregeld een probleem. Meer grip is welkom!
Inmiddels heb ik alle onderdelen, minus wat randzaken.
- S60R facelift subframe, incl 3rd Gen Haldex, assen en ophanging
- S60R cardanas
- 2002 2.4T haakse overbrenging
- 2003 M58 uit een V70 2.4T
- BCRacing coilovers
To do:
- Cardanas voorzien van juiste flens, zodat deze op de 2.4T HO past
De cardanas heeft nu namelijk een flens voor de M66 haakse overbrenging, en die is kleiner.
- Subframe opfrissen
Heeft onbekend aantal kilometers.
- Instant Traction Haldex DEM vinden
Volvo bood een optie genaamd Instant Traction. Het is niet helemaal duidelijk of dat standaard op de 3e generatie Haldex zit, maar zeker het onderzoeken waard. Instant Traction is een hogere druk in het haldex systeem, waardoor het systeem veel sneller kan inschakelen. Dit resulteert in gemiddeld 10-15 graden wheelspin voordat de haldex compleet op slot zit, t.o.v. 100-180 graden bij de modellen die dit niet hebben. Dit betekent dat met name de HO minder harde klappen krijgt, omdat de vooras geen tijd krijgt om een aanloopje te nemen qua wheelspin. Onderdeelnummers volgen wanneer ik het verder uitgeplozen heb.
- Elektrisch schema vinden om de haldex in het CANBUS netwerk te hangen, plus overige benodigde signalen.
CANBUS is top! In principe krijgt de DEM van het netwerk alle informatie, maar er zitten nog aardig wat extra pinnen op de stekker. CAN-high, CAN-low, 12V, massa, plus nog 5? Uitzoeken wat die doen.
- uitzoeken of Haldex verder plug-and-play is, of dat de ECM herschreven moet worden.
De haldex is niet compleet standalone, dus uitzoeken of een non AWD ECM gewoon een dummy signaal stuurt als er geen haldex is, of dat er software herschreven moet worden. Misschien kan VDASH uitsluitsel geven? Of ff in VIDA neuzen om te zien of dit net als het alarm gewoon aan/uit gezet kan worden.
- Versnellingen uit originele M56 overzetten, of een manier vinden om de cruisecontrol op een andere manier werkend te houden.
Kloteklus. Hopelijk via software te regelen. Of misschien een signaal van de ABS aftappen in plaats van uit de bak? Schijnt bij de P1's te werken meende ik.
- Uitzoeken of een LSD voor en M56 een beetje makkelijk in een M58 gaat passen. HellMoosePerformance schijnt het voor elkaar gekregen te hebben.
Of misschien toch een M66 proberen te krijgen? Kneiterduur, maar wel gewoon een LSD voor te krijgen. En ze worden nog gemaakt.
Je leest het al, dik project. Maar ik ben te koppig om het op te geven. Genoeg vragen ook. Alle hulp is welkom!
Update 08-04-2023
Een aantal nuttige opmerkingen van hetschaap en ed-oorklep! Ik heb zo'n vermoeden dat de Haldex gewoon zijn werk gaat doen, (stiekem) luisterend naar het CANBUS netwerk.
Het is inderdaad wel de moeite waard om te kijken naar het ABS systeem. Zou goed kunnen dat daar wat verschillen in zitten. Ik ga in VIDA eens de nummers vergelijken tussen mijn auto, een S60R en een paar ander P2 AWD modellen. Misschien loont het wel om gewoon een sloopauto hierheen te halen voor donordelen. Zou ook grieplig zijn dat het AWD systeem zijn werk doet, maar gesloopt wordt bij de eerste keer dat de ABS erin schiet.
Instant Traction
Mijn eerste idee bij IT was niet helemaal correct. Dit filmpje legt alles perfect uit.
Project V50, Episode 51: Gen3 Haldex Controller for Real AWD
Samengevat; standaard doet de 3e generatie Haldex 70/30 voor/achter. Met Instant Traction gaat dit naar 60/40 en staat het systeem permanent onder druk. Wat voor effect dit heeft op de levensduur van het complete systeem is onbekend. In de video wordt in ieder geval wel benoemd dat er geen foutcodes op het P1 platform gegeven worden.
Codes:
Haldex: 5WP33504-01
Volvo: 36001160
Sensor/plunjer ook overzetten.
Wat overig ook een optie is, is het inbouwen van een standalone Haldex Controller.
Van der Veer Engineering - Haldexcontroller.com
Ook dan moet de bedrading natuurlijk nog uitgezocht worden, maar heb je via je smartphone wat meer controle over je systeem. Ik heb nog geen idee wat ik straks met deze auto moet. Trackdays uiteraard, maar waarschijnlijk ook regelmatig een stoplichtsprintje. Op goed gerubberd asfalt wil je geen 40 of 50% naar je achterwielen sturen. Het systeem (met name de HO) overleeft dat niet vaak met de standaard 300pk, laat staan 500+pk. Op sneeuw echter, is dat natuurlijk wel weer hartstikke leuk! Maar om nou €1000 stuk te slaan op iets wat ik misschien één dag per jaar in NLD kan gebruiken... is wat extreem.
Cardanas flens - HO flens
Het eerste idee was om de homokineet van de cardanas aan te passen. Maar dat blijkt niet te kunnen. Homokineet 31216176 past op mijn flens, maar heeft 19 tanden. Homokineet 31216175 van de S60R heeft 21 tanden. Alleen het buitenwerk omzetten is helaas ook niet mogelijk. RenD carparts heeft me hier per email mee kunnen helpen. Ik zal dus de flens van de HO moeten aanpassen. Er zijn twee flenzen mogelijk op de HO met serienummer 36000338 die ik op dit moment bezit: 30783310 of 9480704. Het is nog onbekend wat de verschillen precies zijn. Maakt ook niet uit, want het past toch niet. De S60R heeft een HO met serienummer 36000340. Hierop is flens 30735301 of 8675090 gemonteerd, afhankelijk van chassisnummer. De homokineet van de cardanas, waar deze flens aan geschroefd wordt, heeft gelukkig maar één artikelnummer bij de S60R: 31216175 zoals hierboven al genoemd. De keerringen van HO 36000338 en -340 zijn ook identiek. Hopelijk zijn bovengenoemde twee flenzen dus uitwisselbaar. We gaan het wel zien. Ik wacht nog even op een reactie van Brunekreef Performance (Haldex en HO specialist) om te zien of dit inderdaad het geval is.
Codes:
Flens: 30735301 of 8675090
Zoals ik al schreef, is het misschien een goed idee om even een aantal artikelnummers op een rijtje te zetten. Had ik natuurlijk grotendeels al gedaan. Hieronder een screenshot, omdat een tabel niet zo goed werkt.
Imgur link
voor nu doen we het zo. Als iemand me kan vertellen hoe ik netjes kan embedden, hoor ik het graag!
Eerst even de rijen. Ik heb gekeken wat ik allemaal nodig heb voor een compleet AWD systeem. Hier zitten de ABS/TCM/ECM nog niet bij. Ook heb ik de details van het achterste subframe achterwege gelaten, gezien ik die compleet met haldex heb.
Rood is onbruikbaar, groen is bruikbaar, geel is onzeker.
Dikgedrukt betekent dat ik het al in huis heb (muv de HO flens)
Niet alles is ingevuld, veel te veel werk. Alleen het hoognodige.