AWD visco altijd ingeschakeld?

...

Subject:

AWD visco altijd ingeschakeld?

· 
Posted: 03.02.2014 - 12:06  ·  #1
Omdat de V70 tussen de 70-100km/h echt een vreselijke takkeherrie maakt (radio kan bijna niet hard genoeg :P) heb ik de auto net op de krik gezet om te kijken of er misschien speling in de wiellagers zat. Toen viel het me op dat als ik het voorwiel draai, alle wielen meedraaien. Ik dacht dat de visco alleen meedraait als deze warm (= als voorwielen slippen) is? Of ken ik het systeem nog niet goed genoeg? ;)
Petrus64

Subject:

Re: AWD visco altijd ingeschakeld?

· 
Posted: 03.02.2014 - 12:59  ·  #2
Ik dacht dat de viscose koppeling altijd voor 5 of 10 procent meedraait om het vet warm te houden meen ik. Zodat, als het nodig is, het direct kan werken.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 03.02.2014 - 13:23  ·  #3
Of zijn banden zijn slecht, of die niet goed gebalanceerd/uitgelijnd, of idd de wiellagers of...
...

Subject:

· 
Posted: 12.02.2014 - 10:38  ·  #4
Even getest op de burg en de veerpoot trilt overduidelijk bij het rechtervoorwiel. Wilde bijna nieuw MAPCO lager bestellen op Ebay maar na het bericht op dit forum dat iemand een ABS storing daarvan kreeg toch maar een FAG lager uit Italiƫ laten komen.

Monteren was niet erg lastig met de handleiding uit VIDA, ware het niet dat het oude lager verschrikkelijk vast zat. Waarschijnlijk doordat de afdichtring op de steekas ontbrak, waardoor er vuil kon afzetten en het lager vastgegroeid was met het fusee. Na wat warmstoken en flink slaan was deze er uit. Het gat mooi opgeschuurd, alle vuil eraf, en nieuw lager schoof er zo in. Afdichtring besteld via de Volvo-dealer, vanmorgen in elkaar gezet, en hij rijdt weer als een zonnetje!

Het oude lager was echt vre-se-lijk kapot, maar wat wil je ook als je er nog 500km mee doorrijdt. Draait bijna niet meer en knarst en schuur en trilt als je hem in je handen draait. Ben benieuwd of het brandstofverbruik ook verbeterd ;)
Nu eindelijk weer een Volvo zoals hij hoort...ware het niet dat je op de achtergrond soms nog een klein beetje de AWD hoort (die is sowieso niet 100%, is permanent ingeschakeld), maar hij is in principe weer helemaal stil!

Heeeeeeeeerlijk :love:
Petrus64

Subject:

· 
Posted: 12.02.2014 - 10:50  ·  #5
hahaha ja dat kunnen dingen zijn waar je blij van wordt. :-) Goed dat het opgelost is. Nou je AWD nog...

Selected quotes for multi-quoting:   0