AWD vraag

 
 
 
 
 
John XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland (walcheren)
Leeftijd: 68
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

AWD vraag

 · 
Posted: 16.11.2016 - 18:44  ·  #1
Beste forumleden,

Vanmorgen heb ik de profieldiepte gemeten verschil met voor en achter was 3mm hier schok ik effe van, vanmiddag naar de bandenboer geweest en vier nieuwe Michelin laten monteren. Maar op de brug heeft de bandenmonteur naar zijn mening een test gedaan om te kijken of de awd nog werkte. Hierbij liet hij drie wielen op de brug staan en vertelde mij dat het vierde wiel wat dus vrij stond nu niet zou mogen draaien, maar ja hij kon het dus wel enigszins draaien wat dus volgens hem twijfels gaf of de awd nog werkte. Hij wist ook eigenlijk niet zeker of die awd constant werkt of alleen werkt wanneer nodig.

Moet ik mij nu zorgen maken of kan het testen alleen bij een specialist?

groet John
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 16.11.2016 - 19:06  ·  #2
De AWD werkt pas als de computer slip op de voorwielen constateert.
Dan wordt via de Visco ( tot 2003) Of Haldex koppeling de achterwielen bij gezet.

Dit kan je alleen testen met alle wielen van de grond, of op nat gras, sneeuw, ijzel.etc etc
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 16.11.2016 - 23:58  ·  #3
Leesvoer:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
John XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland (walcheren)
Leeftijd: 68
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 17.11.2016 - 09:34  ·  #4
Plein69 en Steve heel hartelijk dank voor het advies, ga het eens proberen op een nat grasveld of zoiets en anders volgende maand in de sneeuw.

Groet, John
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 17.11.2016 - 12:02  ·  #5
Dat is de lompe methode.
Als de AWD tegen z'n eind aanloopt heb je kans dat je hem dan meteen ff een handje geholpen hebt.
Zo heb ik het dus niet gedaan en zou ik het dus ook niet doen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 17.11.2016 - 13:03  ·  #6
Steve als je nou eens niet van die halve antwoorden geeft.
Daar heeft niemand wat aan...

Vertel dan hoe jij het wel zou doen?
DennisSc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hillegom
Leeftijd: 48
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 17.11.2016 - 14:22  ·  #7
Het AWD systeem is toch juist gemaakt om in te grijpen in geval van te weinig grip op gladde ondergrond. De test op nat gras lijkt mij dan ook een goede praktijktest.
Als het AWD systeem hiervan kapot gaat, was het al niet in al te beste staat.
Dat is precies wat JohnXC70 wil weten! Ik test zelf ook de werking van mijn ABS systeem op nat gras of op het zand.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 18.11.2016 - 17:41  ·  #8
Quote

Steve als je nou eens niet van die halve antwoorden geeft.Daar heeft niemand wat aan...


Quote

In elk geval moet je de auto met alle wielen van de grond hebben.


Wat is het halve antwoord?

Is het te simpel gedacht van mij om er vanuit te gaan dat begrepen wordt wat ik bedoel wanneer ik reageer met
Quote

In elk geval moet je de auto met alle wielen van de grond hebben.


??

Schijnbaar wel.

Oke, bij deze dan.

Ingrediënten:
4 assteuntjes die stabiel genoeg zijn en in elk geval het gewicht van de auto kunnen dragen. Het liefste 1,5T per stuk aan draagvermogen;
1 garagekrik;

Bereiding:
Plaats de auto op een vlakke en draagkrachtige ondergrond, bij voorkeur verhard middels stoeptegels of beton;
Plaats de krik onder het voorste punt waar de Volvo krik in grijpt (ergens onder de dorpel tpv het voorportier);\
Krik de auto op.
Plaats twee assteunen onder de auto op strategische plaatsen. 1 voor (onder de bevestigingsbout van het subframe) en 1 achter onder bevestigingspunt van de achteras. Let erop als je de auto laat zakken dat de steunen op de juiste plek staan.
Laat de auto voorzichtig op de steunen zakken en verwijder de krik.
Plaats te krik aan de andere kan van de auto en krik de auto omhoog.
Let erop tijdens het omhoog krikken dat de krik kan rijden zodat er niet aan de steunen getrokken wordt.
Als de auto volledig is opgekrikt, plaats dan de andere twee steunen op de zelfde plaats onder de auto alleen dan aan de andere kant.
Laat de auto vervolgens weer voorzichtig zakken op de steunen.

Controleer of alle steunen goed contact met de auto hebben er niet één scheef staat of wankel is.
Voel aan de auto of deze stabiel op de steunen staat.

Als het goed is en de steunen zijn hoog genoeg, dan zijn nu alle vier de wielen vrij van de grond en kunnen deze vrij rond draaien.
Het is van belang dat even te proberen door elk wiel even met de hand rond te draaien.

Alles vrij? Alles stabiel?

Dan kan nu het echte werk beginnen.

Stap in de auto en start de motor.
Zet de versnellingsbak in de 3e versnelling en laat voorzichtig de rem los en de koppeling opkomen. In geval van een GT (GearTronic automaat) beweeg de keuzehendel waarmee tussen P,R,N en D gekozen kan worden naar D, laat de rem los, vervolgens beweeg je de keuzehendel naar links en duw hem dan naar voren. In het display van de auto, tussen kilometerteller en toerenteller staat nu een 2. Duw nogmaals en er verschijnt een 3.

Wiebelt het niet?

Stap dan voorzichtig uit en kijk of alle vier de wielen draaien. Zo ja dan werkt in elk geval de overbrenging naar achteren en de Visco of Haldex koppeling.

Vervolgens kun je de uit Vida door mij in een aantal postings terug geplaatste testen uitvoeren.

Als de bevindingen daarvan overeenkomen met wat Vida voorschrijft wat er uit moet komen is de AWD getest.

Je kunt dan de auto weer uitzetten.

Je kunt zo ook meteen controleren of de cardanas, dat is de as die in het midden onder de auto van voor naar achter loopt en de haakse overbrenging met het achter differentieel verbindt, rotatie speling heeft. Hierbij dient wel de motor uit te staan!!!

De auto mag je weer van de steunen afhalen. Dat gaat gelukkig wat makkelijker dan erop zetten maar omdat ik geen halve antwoorden wil geven toch maar even een uitleg.

Plaats de krik onder de dorpel van de auto ter plaatse van het krik punt waar de Volvo krik in vastgrijpt. Krik de auto iets op. Als de auto van beide steunen aan één kant vrij gekomen is haal je de steunen onder de auto vandaan.
Laat de auto uiterst voorzichtig zakken. Zorg dat de krik vrij kan rijden zodat als de auto naar beneden zakt de andere steunen niet omver geduwd worden.
Staat de auto eenmaal op de grond dan sleep je de krik mee naar de andere kant en doe je daar hetzelfde.

Op deze manier kun je in elk geval controleren of de AWD nog werkt zonder dat er grote krachten op worden uitgeoefend.
Wanneer de haakseoverbrenging dermate versleten is kan het namelijk gebeuren dat door het forceren van wielspin op voor en achter wielen op een gladde ondergrond deze intern verder kapot gaat. Het zelfde kan gebeuren als de bus, waarmee de haakseoverbrenging wordt aangedreven door de versnellingsbak, versleten is.
Als de haakseoverbrenging bij het testen op een gladde ondergrond kapot gaat lijkt het mij niet verstandig nog te rijden met de auto.

Is één en ander een beetje duidelijk nu. Zo niet lees ik het wel.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 18.11.2016 - 18:02  ·  #9
:D
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 18.11.2016 - 18:17  ·  #10
:thumb: :yes:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1937
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 18.11.2016 - 18:26  ·  #11
Mis toch wat , het verhaal lijkt mij niet helemaal compleet .

Wanneer kan je koffie drinken tijdens deze test :D
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 18.11.2016 - 19:05  ·  #12
Quote

Wanneer kan je koffie drinken tijdens deze test


Oh, nou ja, ik heb een paar zaken waarvan ik persoonlijk vond dat die wat minder betrekking hadden weggelaten. Maar ik wil niemand voor de kop stoten.

Koffie drinken, of andere non-alcoholische dranken mogen altijd genuttigd worden op elk gewenst moment zolang ze er niet toe bijdragen dat er zaken niet meer gedaan of niet veilig gedaan kunnen worden omdat het zo lang duurt dat men last krijgt van enig bioritme en slaperig wordt.


Overigens om even helemaal terug te gaan naar onderstaande:
Quote

op de brug heeft de bandenmonteur naar zijn mening een test gedaan om te kijken of de awd nog werkte. Hierbij liet hij drie wielen op de brug staan en vertelde mij dat het vierde wiel wat dus vrij stond nu niet zou mogen draaien, maar ja hij kon het dus wel enigszins draaien wat dus volgens hem twijfels gaf of de awd nog werkte


Wanneer je bij een AWD met Haldex een achterwiel lift en daaraan probeert te draaien dan zal dat wiel altijd vrij kunnen draaien. Waarschijnlijk ook zelfs als de motor loopt.
Dit is omdat het differentieel vrij kan draaien. Hoe en of dit ook kan met een visco durf ik niet te beweren. Ik meen wel ergens gelezen te hebben in Vida dat er een vrijloopsysteem is wat er voor zorgt dat de achterwielen sneller kunnen draaien dan de voorwielen. Zoals in geval van blokkerende voorwielen tijdens remmen of iets dergelijks. Dat is om te voorkomen dat de achterwielen de aandrijving willen gaan aandrijven.

Als je een voorwiel lift en daaraan probeert te draaien zal dat enkel en alleen lukken als de versnellingsbak in neutraal staat. Als er een versnelling gekozen is en de motor loopt niet dan zal het wiel alleen kunnen draaien als de aandrijfas aan het andere voorwiel ontbreekt of als er geen koppeling is tussen de motor en de versnellingsbak.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 18.11.2016 - 19:18  ·  #13
Geweldig. :lol:
Goed bezig Steve. :thumb:
Lexus76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 19.11.2016 - 09:38  ·  #14
Steve,

ik snap het niet. Kun je het nog één keer uit leggen? Misschien met wat foto's?? :bandit:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD vraag

 · 
Posted: 19.11.2016 - 13:00  ·  #15


Zoiets moet 't worden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0