Quote
Steve als je nou eens niet van die halve antwoorden geeft.Daar heeft niemand wat aan...
Quote
In elk geval moet je de auto met alle wielen van de grond hebben.
Wat is het halve antwoord?
Is het te simpel gedacht van mij om er vanuit te gaan dat begrepen wordt wat ik bedoel wanneer ik reageer met
Quote
In elk geval moet je de auto met alle wielen van de grond hebben.
??
Schijnbaar wel.
Oke, bij deze dan.
Ingrediënten:
4 assteuntjes die stabiel genoeg zijn en in elk geval het gewicht van de auto kunnen dragen. Het liefste 1,5T per stuk aan draagvermogen;
1 garagekrik;
Bereiding:
Plaats de auto op een vlakke en draagkrachtige ondergrond, bij voorkeur verhard middels stoeptegels of beton;
Plaats de krik onder het voorste punt waar de Volvo krik in grijpt (ergens onder de dorpel tpv het voorportier);\
Krik de auto op.
Plaats twee assteunen onder de auto op strategische plaatsen. 1 voor (onder de bevestigingsbout van het subframe) en 1 achter onder bevestigingspunt van de achteras. Let erop als je de auto laat zakken dat de steunen op de juiste plek staan.
Laat de auto voorzichtig op de steunen zakken en verwijder de krik.
Plaats te krik aan de andere kan van de auto en krik de auto omhoog.
Let erop tijdens het omhoog krikken dat de krik kan rijden zodat er niet aan de steunen getrokken wordt.
Als de auto volledig is opgekrikt, plaats dan de andere twee steunen op de zelfde plaats onder de auto alleen dan aan de andere kant.
Laat de auto vervolgens weer voorzichtig zakken op de steunen.
Controleer of alle steunen goed contact met de auto hebben er niet één scheef staat of wankel is.
Voel aan de auto of deze stabiel op de steunen staat.
Als het goed is en de steunen zijn hoog genoeg, dan zijn nu alle vier de wielen vrij van de grond en kunnen deze vrij rond draaien.
Het is van belang dat even te proberen door elk wiel even met de hand rond te draaien.
Alles vrij? Alles stabiel?
Dan kan nu het echte werk beginnen.
Stap in de auto en start de motor.
Zet de versnellingsbak in de 3e versnelling en laat voorzichtig de rem los en de koppeling opkomen. In geval van een GT (GearTronic automaat) beweeg de keuzehendel waarmee tussen P,R,N en D gekozen kan worden naar D, laat de rem los, vervolgens beweeg je de keuzehendel naar links en duw hem dan naar voren. In het display van de auto, tussen kilometerteller en toerenteller staat nu een 2. Duw nogmaals en er verschijnt een 3.
Wiebelt het niet?
Stap dan voorzichtig uit en kijk of alle vier de wielen draaien. Zo ja dan werkt in elk geval de overbrenging naar achteren en de Visco of Haldex koppeling.
Vervolgens kun je de uit Vida door mij in een aantal postings terug geplaatste testen uitvoeren.
Als de bevindingen daarvan overeenkomen met wat Vida voorschrijft wat er uit moet komen is de AWD getest.
Je kunt dan de auto weer uitzetten.
Je kunt zo ook meteen controleren of de cardanas, dat is de as die in het midden onder de auto van voor naar achter loopt en de haakse overbrenging met het achter differentieel verbindt, rotatie speling heeft. Hierbij dient wel de motor uit te staan!!!
De auto mag je weer van de steunen afhalen. Dat gaat gelukkig wat makkelijker dan erop zetten maar omdat ik geen halve antwoorden wil geven toch maar even een uitleg.
Plaats de krik onder de dorpel van de auto ter plaatse van het krik punt waar de Volvo krik in vastgrijpt. Krik de auto iets op. Als de auto van beide steunen aan één kant vrij gekomen is haal je de steunen onder de auto vandaan.
Laat de auto uiterst voorzichtig zakken. Zorg dat de krik vrij kan rijden zodat als de auto naar beneden zakt de andere steunen niet omver geduwd worden.
Staat de auto eenmaal op de grond dan sleep je de krik mee naar de andere kant en doe je daar hetzelfde.
Op deze manier kun je in elk geval controleren of de AWD nog werkt zonder dat er grote krachten op worden uitgeoefend.
Wanneer de haakseoverbrenging dermate versleten is kan het namelijk gebeuren dat door het forceren van wielspin op voor en achter wielen op een gladde ondergrond deze intern verder kapot gaat. Het zelfde kan gebeuren als de bus, waarmee de haakseoverbrenging wordt aangedreven door de versnellingsbak, versleten is.
Als de haakseoverbrenging bij het testen op een gladde ondergrond kapot gaat lijkt het mij niet verstandig nog te rijden met de auto.
Is één en ander een beetje duidelijk nu. Zo niet lees ik het wel.