B5244t5 Advies

 
 
 
 
 
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

B5244t5 Advies

 · 
Posted: 30.06.2021 - 22:02  ·  #1
Ik ga zoals het nu staat deze zomer een V70 4t5 aanschaffen uit Zweden, er is alleen 1 (groot) nadeel, het zijn stuk voor stuk allemaal automaten, iets wat ik niet wil mocht ik een T5 aanschaffen. Nu de vragen:

Is het mogelijk om een automaat te ‘swappen’ met een handbak? Zoja, welke bak heb ik dan nodig (6bak)? Wat is er meer voor nodig?
Wat betreft tuning:
Ik wil er wel meer vermogen uit persen maar het blok moet het wel kunnen hebben, hoeft niet een monster te worden met 500+pk
Wat voor grotere turbo icm injectoren zouden jullie adviseren?
Moet hiervoor het inlaat spruitstuk ook worden aangepast? Oid
Welke injectoren horen hierbij?
Welke intercooler wordt geadviseerd?
Moet de brandstofpomp ook geüpgraded worden?
Ik ga pas los met de tuning zodra ik groen licht heb gekregen van de Volvo specialist die de desbetreffende auto grondig gaat checken
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 01.07.2021 - 10:05  ·  #2
Auto's uit Scandinavie hebben nog al eens roest aan de onderkant (combi pekel en gravelwegen = funest), dus staar je niet blind op de tuning (lijkt me dat je nogal grote plannen hebt, dus ofwel een dik budget ofwel een goedkope basisauto) maar je zult de ophanging en andere zaken als steunen voor de radiateur etc ook moeten (laten) nakijken op roest voor je geld gaat investeren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 01.07.2021 - 10:46  ·  #3
Idd, zorg eerst maar eens dat je de auto hebt, en dat de basis goed is :P
Ik denk trouwens dat je voordeliger uit bent met een handbak. Vraag mij af of het uberhaupt kan bij een wat nieuwere Volvo. I.v.m. CAN-bus e.d.
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 01.07.2021 - 13:18  ·  #4
Quote door Bolbo

Auto's uit Scandinavie hebben nog al eens roest aan de onderkant (combi pekel en gravelwegen = funest), dus staar je niet blind op de tuning (lijkt me dat je nogal grote plannen hebt, dus ofwel een dik budget ofwel een goedkope basisauto) maar je zult de ophanging en andere zaken als steunen voor de radiateur etc ook moeten (laten) nakijken op roest voor je geld gaat investeren.


Klopt, kom al bijna 15 jaar elk jaar in Zweden en het was me al opgevallen, en tis niet zozeer een goedkope basisauto op het eerste oog, tis meer dat ze daar met een soortgelijke kilometerstand vele malen goedkoper zijn dan hier in NL, en zoals ik al zei, ik laat hem eerst volledig controleren door de specialist
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 01.07.2021 - 16:07  ·  #5
Quote door Hedzerd21

Ik ga zoals het nu staat deze zomer een V70 4t5 aanschaffen uit Zweden, er is alleen 1 (groot) nadeel, het zijn stuk voor stuk allemaal automaten, iets wat ik niet wil mocht ik een T5 aanschaffen. Nu de vragen:

Is het mogelijk om een automaat te ‘swappen’ met een handbak? Zoja, welke bak heb ik dan nodig (6bak)? Wat is er meer voor nodig?
Wat betreft tuning:
Ik wil er wel meer vermogen uit persen maar het blok moet het wel kunnen hebben, hoeft niet een monster te worden met 500+pk
Wat voor grotere turbo icm injectoren zouden jullie adviseren?
Moet hiervoor het inlaat spruitstuk ook worden aangepast? Oid
Welke injectoren horen hierbij?
Welke intercooler wordt geadviseerd?
Moet de brandstofpomp ook geüpgraded worden?
Ik ga pas los met de tuning zodra ik groen licht heb gekregen van de Volvo specialist die de desbetreffende auto grondig gaat checken


Het wisselen van de bak naar handmatig lijkt mij een heel moeilijk verhaal omdat er softwarematig e.e.a. in de aansturingsmodules is vastgelegd dat het om een automaat uitvoering gaat. Zo kan de bakmodule interveniëren met het motormanagement. Het lijkt mij dat je dan foutcodes krijgt.
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 474
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 01.07.2021 - 18:52  ·  #6
Het wordt wel gedaan, zie swedespeed R forum. Maar zeker geen sinecure. Even vraag: als deze plannen er zijn, waarom geen M66 R kopen en dan een 5244t5 erin leggen? Zo goed als plug en play.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 01.07.2021 - 19:06  ·  #7
Opzich valt de klus ook wel mee, aangezien je toch de koppeling moet upgraden als je gaat tunen, dus de bak e.d. is er allemaal al vanaf.

Qua turbo, met de K24 kan je 430pk halen als je er een 9 blads turbine en maatje groter billet compressorwiel monteerd.
Injectoren +/- 600~700cc en je zit goed.
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 05.07.2021 - 12:31  ·  #8
Quote door latten

Het wordt wel gedaan, zie swedespeed R forum. Maar zeker geen sinecure. Even vraag: als deze plannen er zijn, waarom geen M66 R kopen en dan een 5244t5 erin leggen? Zo goed als plug en play.


Heb ik ook over nagedacht, echter ben ik niet zo gemotiveerd door onder andere het elektronische stuurhuis en de schokdempers, als die aan vervanging zijn.. Collega van mij kon zijn stuurhuis vervangen en was behóórlijk wat geld kwijt aangezien het exemplaar speciaal uit Zweden moest komen..
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 05.07.2021 - 12:32  ·  #9
Quote door V70R^2

Opzich valt de klus ook wel mee, aangezien je toch de koppeling moet upgraden als je gaat tunen, dus de bak e.d. is er allemaal al vanaf.

Qua turbo, met de K24 kan je 430pk halen als je er een 9 blads turbine en maatje groter billet compressorwiel monteerd.
Injectoren +/- 600~700cc en je zit goed.


Dat was ook mijn gedachte, lees nu dat het software matig tegen kan zitten… Maar heb wel vaker verhalen gehoord, wel met een C70 T5 dan, dat de eigenaar zijn automaat heeft vervangen met een handbak
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 05.07.2021 - 17:27  ·  #10
Ik heb er al meerdere omgebouwd naar handbak, maar dat waren wel 1992-2000 modellen.

Inmiddels ook wel bijna 100 motorblokken van deze 5 cilinders open gemaakt voor revisie/versterken en tuning.

Als je zou willen kunnen we ook wel wat bespreken voor een leuk project met jouw doelen?
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 05.07.2021 - 18:59  ·  #11
Quote door V70R^2

Ik heb er al meerdere omgebouwd naar handbak, maar dat waren wel 1992-2000 modellen.

Inmiddels ook wel bijna 100 motorblokken van deze 5 cilinders open gemaakt voor revisie/versterken en tuning.

Als je zou willen kunnen we ook wel wat bespreken voor een leuk project met jouw doelen?


Dat lijkt me een goed plan! Alleen heb ik eerst wel een 4T5 nodig 😅. En ik heb daar natuurlijk ook wensen bij (oa een schuif/kanteldak die ontzettend zeldzaam is).
Ik houd het in mn achterhoofd.

Is het ook niet een idee om een ‘normale’ V70 te kopen (2.4 140/170pk of een 2.4t/2.5t) en daar een b5244t5 in te leggen? Kwam net daar iets van voorbij op Instagram.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 05.07.2021 - 19:06  ·  #12
Dat is wat ik bedoelde, ik heb al vaak dergelijke swaps gedaan.
Een normale 2.3 T5 kan je ook goed versterken en alle upgrades geven, zeker als je al plannen hebt m.b.t. tuning is dat geen meerwerk want ook met een 2.4 t5 is dat noodzakelijk en moet alles los en er uit.
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 05.07.2021 - 23:29  ·  #13
Quote door V70R^2

Dat is wat ik bedoelde, ik heb al vaak dergelijke swaps gedaan.
Een normale 2.3 T5 kan je ook goed versterken en alle upgrades geven, zeker als je al plannen hebt m.b.t. tuning is dat geen meerwerk want ook met een 2.4 t5 is dat noodzakelijk en moet alles los en er uit.


Ook daar heb ik over nagedacht maar ik wil perse de facelift uitvoering hebben van de V70. Heb nu zelf een S60 Facelift 2005 en ik vind ze gewoon vele malen mooier in vergelijking met een pre-facelift uitvoering
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: B5244t5 Advies

 · 
Posted: 06.07.2021 - 08:28  ·  #14
Volgens mij is de makkelijkste ombouw een handgeschakelde turbo V70, in het geval van een facelift is dat dan vaak meteen een 2.5T
 
Selected quotes for multi-quoting:   0