V70 - 2.4D - 120.000 km - 1980
Twee weken geleden: ineens minder vermogen met meteen de dashboard melding ''spoedreparatie motor''. VIDA geeft de codes P010117 (Output voltage lucht-mass meter above treshold) en P029900 (Turbo Underboost). Acties: luchtmassa-meter schoongeblazen al was er niets aan te zien en zoveel mogelijk connectoren losgehaald en ingespoten met contactspray. Motor loopt weer goed, melding weg. Maar gisteren opnieuw minder vermogen en dezelfde meldingen. Actie: inlaatbuis losgehaald, ca. 1cm dikke laag vuil verwijderd, ook voorzover toegankelijk uit inlaatdeel naar cilinderkop. De inlaatklep rechts van de EGR (met de Pierburg control unit) gedemonteerd en schoongemaakt, niet erg vuil. EGR-klep zelf niet kunnen demonteren omdat 2 van de 4 inbusbouten waarmee de EGR-koeler eraan vastzit niet toegankelijk zijn. Accu eruit: bak proberen weg te halen, maar daar loopt de motorkapontgrendelkabel door, maar dan nog kun je niet echt bij de achterste twee boutjes van de koeler. Vervolgens EGR klep-huis zo goed mogelijk schoon gemaakt. Proefrit: de eerste 5 km gaan goed, maar dan een knal(letje) onder de motorkap, typisch het geluid van een backfire al lijkt me dat gek voor een diesel, maar de lucht-inlaat slang naar de EGR-klep is losgeschoten. Er weer op gezet, klem niet echt vast, boven 2000 rpm opnieuw de backfire en de slang weer los. VIDA heeft er nu nog een code bij: P040600, EGR sensor output high.
Wat nu te doen ?
Twee weken geleden: ineens minder vermogen met meteen de dashboard melding ''spoedreparatie motor''. VIDA geeft de codes P010117 (Output voltage lucht-mass meter above treshold) en P029900 (Turbo Underboost). Acties: luchtmassa-meter schoongeblazen al was er niets aan te zien en zoveel mogelijk connectoren losgehaald en ingespoten met contactspray. Motor loopt weer goed, melding weg. Maar gisteren opnieuw minder vermogen en dezelfde meldingen. Actie: inlaatbuis losgehaald, ca. 1cm dikke laag vuil verwijderd, ook voorzover toegankelijk uit inlaatdeel naar cilinderkop. De inlaatklep rechts van de EGR (met de Pierburg control unit) gedemonteerd en schoongemaakt, niet erg vuil. EGR-klep zelf niet kunnen demonteren omdat 2 van de 4 inbusbouten waarmee de EGR-koeler eraan vastzit niet toegankelijk zijn. Accu eruit: bak proberen weg te halen, maar daar loopt de motorkapontgrendelkabel door, maar dan nog kun je niet echt bij de achterste twee boutjes van de koeler. Vervolgens EGR klep-huis zo goed mogelijk schoon gemaakt. Proefrit: de eerste 5 km gaan goed, maar dan een knal(letje) onder de motorkap, typisch het geluid van een backfire al lijkt me dat gek voor een diesel, maar de lucht-inlaat slang naar de EGR-klep is losgeschoten. Er weer op gezet, klem niet echt vast, boven 2000 rpm opnieuw de backfire en de slang weer los. VIDA heeft er nu nog een code bij: P040600, EGR sensor output high.
Wat nu te doen ?