Ik heb even contact gehad met Vredestein. Zij melden het volgende hierover:
Quote door Vredestein Medewerker
Bij banden draagt het volume de last. Maximale bandlasten zijn per maat vastgelegd.
Naast ‘normale’ banden zijn er ook XL- (extra load of reinforced) en commercial (bestelwagen) banden. Deze speciale typen banden hebben een hogere load-index bij een gelijk volume.
Over het algemeen is de load-index van een XL-band 4 punten hoger. Dit wordt mogelijk gemaakt door een hogere bandenspanning toe te passen. Een XL-band heeft ten opzichte van een ‘normale’ band een 0,4 bar hogere spanning nodig om zijn maximale belasting te kunnen dragen.
Om met de hogere spanning om te kunnen gaan is het karkas van de banden versterkt.
Commercial banden hebben nog een hogere load-index en bijbehorende hoge voorgeschreven bandenspanning.
Voor een auto is het dus niet nodig, en indien wel toegepast is alleen de lagere druk nodig (want geen hogere last) waarbij de vorm van de band gelijk blijft, hierbij blijven wrijving en slijtage dus ook gelijk.
De meeste (lees: nagenoeg alle) banden worden vervangen omdat ze aan de minimumprofieldiepte zitten, niet omdat ze structureel desintegreren. Daarmee zal de slijtage bij een hogere bandenindex niet minder zijn.
mijn advies: koop en leuk bloemetje voor je vrouw van die paar euro, dat zal meer plezier en rendement opleveren dan slijtagebesparing