Banden index 98 of 102

Levensduur banden versus loadindex

 
 
 
 
 
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Banden index 98 of 102

 · 
Posted: 14.03.2013 - 22:17  ·  #1
In principe zou ik een load index van 98 kunnen gebruiken.
Maar stel nou dat ik kies voor 102. Gaan de banden dan langer mee?
Heeft het negatieve invloed op de veiligheid [wegligging en remweg]?
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 36
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Banden index 98 of 102

 · 
Posted: 15.03.2013 - 10:47  ·  #2
Quote door KtH

In principe zou ik een load index van 98 kunnen gebruiken.
Maar stel nou dat ik kies voor 102. Gaan de banden dan langer mee?
Heeft het negatieve invloed op de veiligheid [wegligging en remweg]?


Interessante vraag. Ik weet niet of bandenboeren voor een andere load index het rubber veranderen, of de hoeveelheid staal die in een band zit. Ik vermoed dat het alleen het laatste is omdat de productie vrij continu te houden.

In dat geval zal een hogere load index geen invloed hebben op slijtage, hetzelfde rubber zal hetzelfde slijten. Qua invloed op de veiligheid zal je dat op de openbare weg niet merken. Met meer staal (= stijvere band, minder vervorming dus hogere load) in je band ligt de auto misschien mooier op de weg in bochten, maar dan moet je eigenlijk een BMW-M hebben om het goed te voelen en zelfs dan lijken me dit soort invloeden alleen op het circuit merkbaar.

samenvatting: ik gok dat de slijtage hetzelfde is en dat er geen negatieve invloed is. Is er een bandenexpert in huis?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Banden index 98 of 102

 · 
Posted: 15.03.2013 - 11:03  ·  #3
...
Fiscaal
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Banden index 98 of 102

 · 
Posted: 15.03.2013 - 11:35  ·  #4
Een bandenexpert ben ik zeker niet, maar een klein beetje ervaring heb ik hiermee.
Een paar jaar geleden hadden wij onderweg naar vakantie een klapband met onze Espace. Aangekomen in Frankrijk vertelde de dealer aldaar dat we de verkeerde loadindex hadden, nl 96 terwijl dit 102 moest zijn. Een hogere loadindex mag dus meer gewicht op de wielen dragen. Wij hebben daarna de 102 loadindex er opgelegd. Een Espace is al behoorlijk stug en ik vermoed dat het hiermee alleen maar stugger wordt, maar of ik het voelde kan ik niet zeggen. Hetgeen wmkuipers schrijft lijkt mij ook helemaal waar.
Als ik verder op internet kijk zie ik vooral bij bestelbusjes een hogere loadindex, wat natuurlijk ook begrijpelijk is. Ik kan mij daarbij wel voorstellen dat bandenfabrikanten banden voor busjes minder comfortabel maken en vooral op duurzaamheid en kracht. Wellicht is er ook de keus tussen een band met loadindex 102 voor een bestelbus of voor een personenauto, maar dat zal ene bandenspecialist ongetwijfeld kunnen vertellen.
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Banden index 98 of 102

 · 
Posted: 15.03.2013 - 13:02  ·  #5
Dat een 102 een hoger gewicht mag dragen, dan een 98 wist ik wel.
Daarom de redenatie, als ik dan niet met een hoger gewicht een 102 onder de auto doe. Dan zal de vervorming toch minder zijn. En is daarmee dan misschien de slijtage ook minder?
Ik weet het niet, maar ja, als dat zo zou zijn, dan is die paar euro extra voor een 102, i.p.v. een 98 in de loop der jaren miscchien wel weer terug verdiend.
En eh, misschien ook nog wel een brandstof besparing [schiet me nu te binnen], als er minder vervorming is.
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 36
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Banden index 98 of 102

 · 
Posted: 15.03.2013 - 17:49  ·  #6
Ik heb even contact gehad met Vredestein. Zij melden het volgende hierover:

Quote door Vredestein Medewerker
Bij banden draagt het volume de last. Maximale bandlasten zijn per maat vastgelegd.
Naast ‘normale’ banden zijn er ook XL- (extra load of reinforced) en commercial (bestelwagen) banden. Deze speciale typen banden hebben een hogere load-index bij een gelijk volume.
Over het algemeen is de load-index van een XL-band 4 punten hoger. Dit wordt mogelijk gemaakt door een hogere bandenspanning toe te passen. Een XL-band heeft ten opzichte van een ‘normale’ band een 0,4 bar hogere spanning nodig om zijn maximale belasting te kunnen dragen.
Om met de hogere spanning om te kunnen gaan is het karkas van de banden versterkt.
Commercial banden hebben nog een hogere load-index en bijbehorende hoge voorgeschreven bandenspanning.


Voor een auto is het dus niet nodig, en indien wel toegepast is alleen de lagere druk nodig (want geen hogere last) waarbij de vorm van de band gelijk blijft, hierbij blijven wrijving en slijtage dus ook gelijk.

De meeste (lees: nagenoeg alle) banden worden vervangen omdat ze aan de minimumprofieldiepte zitten, niet omdat ze structureel desintegreren. Daarmee zal de slijtage bij een hogere bandenindex niet minder zijn.

mijn advies: koop en leuk bloemetje voor je vrouw van die paar euro, dat zal meer plezier en rendement opleveren dan slijtagebesparing ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0