Bandenadvies

Cuppende banden

prinsberg
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Bandenadvies

· 
Posted: 13.10.2016 - 21:33  ·  #1
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag een beroep doen om jullie eventueel aanwezige (banden)kennis.

Whats up?

Ik heb achterop 2 Pirelli P Zero banden liggen. Maat 245/40/R18.
Hierover ben ik totaal niet tevreden omdat de banden cuppen als een dolle. Om dol van te worden. Wat een herrie.

Nu weet ik dat dit deels aan de afstelling van de auto kan liggen en eigenlijk niet te beïnvloeden is. Nu wil ik de banden vervangen en wil het risico op cuppen zo klein mogelijk houden.

Maar weet eigenlijk niet welk merk banden hier minder last van hebben. Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Zit er ook aan te denken om de banden wat minder plat te hebben en te switchen naar 235/50/r18 met hopelijk iets meer comfort.

Gr. Prinsberg.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Bandenadvies

· 
Posted: 13.10.2016 - 22:13  ·  #2
Had dezelfde problemen met de pirelli banden .
Auto opnieuw laten uitlijnen bij broekhuis Hardewijk , zorg dat je een goede uitlijner opzoekt .

Ik rij nu op vredestein achter en nu 20k ermee gereden , en dat is tot nu perfect , geen cuppen en nog steeds erg stil , ben zeer over te spreken , kies meestal voor michelin , de pirelli zaten al onder de auto en die komen er bij mij niet meer onder .
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 13.10.2016 - 22:35  ·  #3
Hallo prinsberg

Elke 15000 km de banden wisselen van voor naar achteren en dan tevens de remmen weer controleren en gangbaar houden.

Groeten BUM
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.10.2016 - 22:50  ·  #4
Quote door meijer

Hallo prinsberg

Elke 15000 km de banden wisselen van voor naar achteren en dan tevens de remmen weer controleren en gangbaar houden.

Groeten BUM

Meen je dit nu ?
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 13.10.2016 - 23:02  ·  #5
Hallo Olaf

Ik rij 35 jaar volvo altijd zelf onderhouden nog nooit een remklauw vervangen en met de banden ook nooit problemen gehad.

Die 15000 km kreeg ik van mijn banden leverancier.

Groeten BUM
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.10.2016 - 23:38  ·  #6
Ik heb ontdekt dat de achterwielen heel vaak niet goed uitgelijnd zijn. Dit is wel degelijk bij te stellen maar wordt blijkbaar veelvuldig niet goed gedaan. (Oja ik lijn zelf voor en achter uit en doe dat ook op klusdagen van het forum)
yes996
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 08:50  ·  #7
Quote door olaf

Had dezelfde problemen met de pirelli banden .
Auto opnieuw laten uitlijnen bij broekhuis Hardewijk , zorg dat je een goede uitlijner opzoekt .

Ik rij nu op vredestein achter en nu 20k ermee gereden , en dat is tot nu perfect , geen cuppen en nog steeds erg stil , ben zeer over te spreken , kies meestal voor michelin , de pirelli zaten al onder de auto en die komen er bij mij niet meer onder .

Hier idem dito.
Zaten bij mij ook Pirelli 245 x 40 x 18 onder vanaf nieuw. Waardeloos. Michelin geprobeerd, waardeloos. ook cuppen.
Nu reeds 85.000 km Vredestein en zeer tevreden.
yes996
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 08:54  ·  #8
Quote door olaf

Quote door meijer

Hallo prinsberg

Groeten BUM

Meen je dit nu ?

Sorry, dat kan toch nooit de bedoeling zijn. 🇳🇴
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 09:33  ·  #9
Pirelli, tsja. Dat merk deed hetzelfde bij de S40 die ik had. Wel lekker veel grip, maar cuppen als een gek achter.
Moet zeggen dat ik met Pirelli op de V70 geen ervaring heb, maar ik was erg te spreken over de Michelin Pilot Sport 2.
Op dit moment heb ik er Dunlop SP Sport BluResponse op zitten, die zijn ook erg fijn. En ze lijken ook een wat gunstiger invloed te hebben op het verbruik.
Ik heb echter wel een maatje kleiner; 225/45 - 17
En een goede uitlijner helpt ook wel ...
TwanS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 12:48  ·  #10
Quote door DinanT5

Pirelli, tsja. Dat merk deed hetzelfde bij de S40 die ik had. Wel lekker veel grip, maar cuppen als een gek achter.
Moet zeggen dat ik met Pirelli op de V70 geen ervaring heb, maar ik was erg te spreken over de Michelin Pilot Sport 2.
Op dit moment heb ik er Dunlop SP Sport BluResponse op zitten, die zijn ook erg fijn. En ze lijken ook een wat gunstiger invloed te hebben op het verbruik.
Ik heb echter wel een maatje kleiner; 225/45 - 17
En een goede uitlijner helpt ook wel ...

Goed om te lezen! Ik ben her en der een beetje aan het kijken wat voor nieuwe banden er in het voorjaar op de V70 gaan komen, de Bluresponse staan ook op het lijstje. Wat kun je vertellen over het "comfort" en het rijgeluid van deze banden? Met mijn huidige 225/45R17 banden heb ik namelijk het idee dat ie elk steentje in het asfalt doorgeeft, dat mag van mij best wel wat soepeler... Is natuurlijk ontzettend subjectief, maar wie weet kun jij me overtuigen tot aanschaf van deze banden :thumb:
NK-S90
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 13:19  ·  #11
Ik heb er nu ruim 10.000 km Novex Superspeed A2 onder liggen in de maat 225-45-17. Banden bevallen me goed. Goede grip, ook bij nat weer en stil. De prijs was inclusief het erom leggen en balanceren €300 voor de vier.
yes996
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 14:12  ·  #12
Er is al heel veel geschreven over banden. Aan kwaliteit en comfort hangt een prijs.
Ik heb na vele probeersels gekozen voor een middenweg. 115 euro voor een merk band, Vredestein. Erg tevreden over. Zeer stille band met goede rijeigenschappen.
245 x 40 x 18. Kleinere maten zijn voordeliger.
prinsberg
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 15:53  ·  #13
Mbt de Vredesteinbanden.... welke type?

Op diverse fora rondgekeken en wat je vaak hoort is Pirelli en Michelins nogal cupgevoelig zijn.
Vredestein hoor ik niet of minder....
yes996
Subject:

· 
Posted: 14.10.2016 - 18:15  ·  #14
Quote door prinsberg

Mbt de Vredesteinbanden.... welke type?

Op diverse fora rondgekeken en wat je vaak hoort is Pirelli en Michelins nogal cupgevoelig zijn.
Vredestein hoor ik niet of minder....

Google maar eens. Ze zijn de fijnste banden die ik tot nu toe op mijn Volvo's (3 stuks) heb gehad.
Erg stil. Ik rij veel lange afstanden. Meestal dan rond de 1400 km per dag.
Een stille band voor mij daarom erg belangrijk. Wegligging is uitsteken net als de waterafvoer bij regen. Nogmaals, lees de recensies maar eens.
Je moet dan wel de Vredestein Ultrac Cento nemen. Ik heb er voor nu, om uit te proberen, 2 Sesenta's van Vredestein onder maar deze neem ik niet meer want ze maken meer geluid.
Ze bevallen zo goed dat ik ze zelfs onder mijn Porsche 911 ga zetten. Daar zit nu Pirelli Zero onder. Doen het goed maar hebben iedere keer platte vlakken van het staan. Irritant iedere keer.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 15.10.2016 - 01:52  ·  #15
Ik zou met de bandmaat 235/50-18 even uitkijken, dit is een redelijk afwijking in wielomtrek en diameter. Je huidige wanghoogte is 9,8 cm hoog.
Bij 235 x 50 is dit een hoogte van 11,75cm verschil van 1,95cm x 2 = 3,9 cm groter in diameter. Ik weet niet wat voor consequentie heeft op mogelijk aanlopen.

Daarbij krijg je een aardige afwijking in snelheid t.o.v. wat de teller aangeeft.

Kijk hier maar eens: https://www.megaflix.nl/test/test2.html

Selected quotes for multi-quoting:   0