Hallo Volvolovers,
Ik wil graag wat info kwijt wat de banden en hun omtrek betreft.
Bij de S60 en V70 worden 4 verschillende bandenmaten voorgeschreven die exact dezelfde afloop-omtrek hebben. Dat is: 195/65-15, 205/55-16, 225/45-17 en 225/40-18. Er is dan nog eentje, namelijk de 215/55-16, maar deze laatste heeft een merkelijk grotere omtrek dan de 4 andere maten. Onderling wisselen van maat kan dus, maar dan heb je wel een sterke afwijking van je snelheidsmeter. Dit kan je verhelpen door aangepaste software (indien nodig) te laten installeren bij je dealer. Kost iets van een 35€ en dan gaat je snelheidsmeter ook correct gaan werken.
Als je combi-instrument bvb. ingesteld staat op de bandenmaat 215/55-16 (grote wielomtrek) en er liggen 205/55-16 op; dan zal je snelheidsmeter te veel aanduiden.(je wielen draaien snel, maar je gaat in werkelijkheid traag vooruit) Je verbruiksmeter wijkt daardoor op z'n beurt ook af en geeft te optimistische cijfers weer. Wat zelfs meer is... Ik denk dat Volvo bewust die grootste wielomtrek inprogrammeerd om die verbruiksmeter optimistisch "zuinig" te maken en je de (valse) indruk te geven dat je zuinig rijdt.
Hoe kan je nu weten dat je combi-instrument goed staat? Wel, heel simpel. Je gaat een grote weg op en je kijkt naar de kilometerpalen. Telkens wanneer je er eentje passeert, moet je teller ook telkens optellen. Hij mag niet gaan voorlopen of achterlopen.
Wat je ook kan doen is eens bij de plaatselijke Volvo-dealer langsgaan en en welke software er in je combi zit en dan weet je't meteen. Als ik m'n V70 pas had, viel me dit meteen op dat m'n kilometers zo snel opliepen en dat ik snel aan 120km/u zat. Dus op zoek gegaan en bij de plaatselijke dealer hadden ze nog nooit zo'n combi geherprogrammeerd. Dus, op zoek naar juiste software voor die 4 eerder opgenoemde bandenmaten en jawel hoor, na het laden van de juiste software gaat m'n meter heel correct. Ik had dus die 215/55-16 maat in m'n combi zitten. Al meerdere keren de kilometerpaal-methode toegepast bij wijze van proef en alles gaat correct.
Zeker eens en. Velen experimenteren met allerlei maten van banden, op zich niets mis mee, maar de wielomtrek is toch wel van belang vind ik toch. In België wordt er in de keuring ook op toegezien. Ze noteren de bandenmaat en via hun intern programma zien ze als de wielomtrek al dan niet afwijkt van de voorgeschreven bandenmaten.
Succes.
Maaidie.
Ik wil graag wat info kwijt wat de banden en hun omtrek betreft.
Bij de S60 en V70 worden 4 verschillende bandenmaten voorgeschreven die exact dezelfde afloop-omtrek hebben. Dat is: 195/65-15, 205/55-16, 225/45-17 en 225/40-18. Er is dan nog eentje, namelijk de 215/55-16, maar deze laatste heeft een merkelijk grotere omtrek dan de 4 andere maten. Onderling wisselen van maat kan dus, maar dan heb je wel een sterke afwijking van je snelheidsmeter. Dit kan je verhelpen door aangepaste software (indien nodig) te laten installeren bij je dealer. Kost iets van een 35€ en dan gaat je snelheidsmeter ook correct gaan werken.
Als je combi-instrument bvb. ingesteld staat op de bandenmaat 215/55-16 (grote wielomtrek) en er liggen 205/55-16 op; dan zal je snelheidsmeter te veel aanduiden.(je wielen draaien snel, maar je gaat in werkelijkheid traag vooruit) Je verbruiksmeter wijkt daardoor op z'n beurt ook af en geeft te optimistische cijfers weer. Wat zelfs meer is... Ik denk dat Volvo bewust die grootste wielomtrek inprogrammeerd om die verbruiksmeter optimistisch "zuinig" te maken en je de (valse) indruk te geven dat je zuinig rijdt.
Hoe kan je nu weten dat je combi-instrument goed staat? Wel, heel simpel. Je gaat een grote weg op en je kijkt naar de kilometerpalen. Telkens wanneer je er eentje passeert, moet je teller ook telkens optellen. Hij mag niet gaan voorlopen of achterlopen.
Wat je ook kan doen is eens bij de plaatselijke Volvo-dealer langsgaan en en welke software er in je combi zit en dan weet je't meteen. Als ik m'n V70 pas had, viel me dit meteen op dat m'n kilometers zo snel opliepen en dat ik snel aan 120km/u zat. Dus op zoek gegaan en bij de plaatselijke dealer hadden ze nog nooit zo'n combi geherprogrammeerd. Dus, op zoek naar juiste software voor die 4 eerder opgenoemde bandenmaten en jawel hoor, na het laden van de juiste software gaat m'n meter heel correct. Ik had dus die 215/55-16 maat in m'n combi zitten. Al meerdere keren de kilometerpaal-methode toegepast bij wijze van proef en alles gaat correct.
Zeker eens en. Velen experimenteren met allerlei maten van banden, op zich niets mis mee, maar de wielomtrek is toch wel van belang vind ik toch. In België wordt er in de keuring ook op toegezien. Ze noteren de bandenmaat en via hun intern programma zien ze als de wielomtrek al dan niet afwijkt van de voorgeschreven bandenmaten.
Succes.
Maaidie.