Hier ook 2.8 bar voor en zelfs 2.9 bar achter tijdens de 6000km Scandinavië trip met volle belading. Dit dan wel met 17 inch banden. Na de vakantie terug naar 2.4/2.5 bar.
2.8 idem. Volgeladen, 2 volwassenen en 2 kids. Geen caravan of ander soort aanhangsel.
Moet ze indd nog wel even laten leeglopen. Volgens mij 2.5 rondom.
onder mijn V70 liggen 225/45 R 17 banden. Dit is de originele maat voor mijn type van 2006.
De druk is normaliter 2.8-2.9bar rondom. Op vakantie zet ik alles op 3.0bar omdat die dan beladen op ca. 2000kg komt.
De caravan van 1800kg staat op banden met 4,5bar.
Vlak voor de vakantie nog de wielen laten uitlijnen en daarbij bleek dat de banden (winterbanden) langs de randen iets meer gesleten waren dan in het midden. Dit betekend dat de banden te lang met te lage druk (al 47637km !!) gereden hadden. Daarbij is de druk altijd 2.7bar geweest. Vandaar dat ik de druk nu dan ook hoger zet tot tegen 3.0bar.
voor de duidelijkheid.... de banden slijten aan de buitenranden.....
ja, kan me voorstellen dat je dan alleen de zichtbare rand in gedachte hebt.... maar een band heeft 2 buitenranden.... de ene aan de buitenzijde van de auto, de ander aan de binnenzijde van de auto.
en door slijtage van de ophanging enz....kan veel een oorzaak zijn. Maar als de band op het middenvlak meer profiel heeft dan aan de BEIDE randen....is het toch een te lage bandenspanning....
Ik vind het helemaal goed hoor. Hij rijdt echt veel fijner als de banden rondom op 2.5bar staan, bij een lege auto.
Bij die bandenspanning gaan de banden NIET raar slijten. Kan me juist voorstellen dat de banden nu in het midden harder gaan slijten bij een lege auto.
Overigens als het maar heel weinig is, dan is dat eigenlijk volkomen normaal. Bijna geen enkele band slijt 100% recht af, is ook praktisch onmogelijk.
2.9 bar is best veel maar nog niet eens zo gek veel meer dan wat Volvo adviseert. Ik denk dat Poika's advies van 2.5 bar wel wat comfortabeler rijdt... Ikzelf houd 2.6 bar aan, met de vakantie (vol beladen) gaat dat naar 2.7 bar, geheel conform de sticker op het portier aangeeft.
2.9 bar is best veel maar nog niet eens zo gek veel meer dan wat Volvo adviseert.
Dit is wel afhankelijk van het model en bouwjaar. Bij mij wordt de bandenspanning zonder zware belading op 2.2 bar voorgeschreven door Volvo. En dan is is die 2.9 echt veel te veel.
Met de jongere auto's is vaak ook de bandenspanning toegenomen, maar ook door de ontwikkelingen in banden-land zelf. De oude advieswaarde zoals in het tankklepje staan gelden eigenlijk alleen voor aflevering van de auto met die bijbehorende banden. Als er later al een keer banden worden vernieuwd, is er ook vaak een andere bandenspanning van toepassing door o.a. verandering in het rubber / samenstelling ,etc. van de band zelf.
Ik persoonlijk rij al jaren lang met een bandenspanning van rondom 2.8 op een T5 uit '96 en toentertijd was de normale druk eigenlijk max 2.1 bar voor een band die in '96 nieuw gekocht is....
Een heel korte vraag, dus het leek me niet wenselijk een nieuw topic hiervoor te openen. Onder onze auto hebben we de volgende winterbanden:
205/55 R 16 91 H M.S van Continental
In de deur staat keurig dat hier een bandenspanning bij hoort van 2,6 bar, maar overal op internet wordt aangeraden bij winterbanden 0,2 bar extra te tellen. Domme gedachte wellicht, maar houdt die 2,6 bar daar al rekening mee? Met andere woorden: hoort de bandenspanning 2,6 of 2,8 bar te zijn?
Bij het antwoord hoort info over het gebruik:
- welke snelheid ga je aanhouden? Hoe sneller, hoe meer spanning in de banden
- welke belading: ga je alleen of volbeladen?
Het boekje van de auto geeft dan aan welke bandenspanning bij dat gebruik hoort. Staat (uit mijn hoofd) ook aan de binnenzijde van het benzineklepje. Ga daar nooit onder zitten, maar onnodig veel spanning heeft ook geen enkele toegevoegde waarde.