Ik noem mezelf tegenwoordig eigenwijs bandendruk-specialist.
Story is begonnen op het camperforum, maar de theorie gaat net zo goed op voor gewone auto's.
Het draait er allemaal om , om de band een invering te geven zodat het rubber net zoveel warmte produceert als dat er afgevoerd kan worden, en de temp van het rubber op geen plekje boven denk ik 130 a 160 graden C komt.
Hoe sneller je rijdt, des te meer omwentelingen per seconde,dus meer warmteontwikkeling , dus hogere druk om minder invering te geven, zodat minder warmteproductie per omwenteling.
Om de druk uit te rekenen , heb je gewicht op wiel/maximum load band nodig.
Dan is standaard bij gewone Standaard load autobanden de druk 2,5 bar ( met uitzonderingen naar lager) de referentiedruk, waarvoor de maximum load uitgerekent wordt tot maximum snelheid band , of indien lager 160km/u.
Voor hogere snelheid is een systeem om de referentiedruk , die ik verder AT-druk zal noemen, te verhogen.
Een band met een lage hoogte/breedte verhouding, heeft vaak een relatief lagere maximum load /loadindex, dus heeft een hogere druk nodig voor zelfde gewicht en snelheid, dus die 3,0 bar die hier genoemd wordt voor een laag H/B verh band is mogelijk gewoon nodig om het zelfde gewicht te dragen .
Groeten van een eigenwijze, zelfbenoemde bandendruk-specialist
( ja dat is ) Peter