Bandenspanningsmeter controleren/calibreren

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Bandenspanningsmeter controleren/calibreren

· 
Posted: 18.03.2015 - 12:53  ·  #1
In de catergorie 'misschien draaf ik wat door':
Ik heb een mooie eurodainu bandenspanningsmeter, echter deze is al 20 jaar oud en blijkt af te wijken. Tenminste dat is tov een digitale meter van de anwb, en ook na vergelijk met de meter van de motorbandenboer.
Alleen het probleem is dat het vergelijk gaat met een andere meter, welke officieel niet als referentie gebruikt kan worden, want die zou ook niet goed kunnen zijn.
En een digitale meter geeft wel aan op 0,01 bar, maar zou zo maar een halve bar afwijjking kunnen hebben.
Dus alle meters met elkaar vergelijken en daar het gemiddelde van nemen is het ook niet, want dan tel je alle fouten op en middel je die weer.
Ik gebruik nu de anwb meter als referentie maar heb daar geen bewijs van dat deze accuraat is.
Ik zou weer een eurodainu meter kunnen kopen, daar zit een calibratierapport bij, maar het moet toch mogelijk zijn om een bestaande meter objectief te controleren.
Misschien is er een handige natuurkundige die zich hierover heeft gebogen, en iets met een constructie met een buis met water oid, of een bepaald gewicht wat ergens op duwt.
Suggesties?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Bandenspanningsmeter controleren/calibreren

· 
Posted: 18.03.2015 - 13:12  ·  #2
Als je echt wilt weten of de meter goed is zou je deze kunnen laten kalibreren.
Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen doen en soms voor vrij nette prijzen.

In dat geval krijg je netjes een meetrapport er bij met de verschillende waarden die gemeten zijn en wat ze werkelijk zijn.

Maar of je zo ver wilt gaan weet ik natuurlijk niet.

Wij hebben in het verleden (toen ik nog meetmiddelen inkocht) o.a. samen gewerkt met Schut Meettechniek uit Groningen en daar goede ervaringen mee. Nu werken we met een ander bedrijf, maar weet de naam daarvan helaas niet.

Googlen op "meetmiddelen kalibreren" en je krijgt leveranciers te kust en te keur
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 13:21  ·  #3
ik denk niet dat 0.01 bar erg boeiend is 0.1 en meer lijkt me de logische nauwkeurigheid. Een paar meters vergelijken en er vanuit gaan dat het getal grootste groep wel aardig zal kloppen . maar ja inderdaad totaal onwetenschappelijk. wat kost zon meter nieuw tegenover laten calibreren? en je zocht natuurlijk juist een slimme wijze van calibreren zonder kosten (nou ja met meters water : Meter waterkolom is een eenheid voor druk. Het eenheidssymbool is m H2O, m wk of mwk.

1 m wk := 9,806 65 kPa = 0,098 bar dus een metertje of 25 en je komt in de buurt ^_^ <_<
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 14:04  ·  #4
Ik denk inderdaad dat je wat doordraaft, Walter.

Wat mij betreft zou het vergelijken van een aantal meters al voldoende zijn, als je daar de echte uitschieters tussenuit haalt en je middelt zit je best aardig in de buurt, stel dat je er 10 hebt of zo, en je hebt 1 x 1,8 bar, 1 x 2,6 bar, 2 x 2,3, 2 x 2,4 en 3 x 2,5, dan durf ik er wel op te vertrouwen dat de druk ca. 2,4 bar is.

En anders even rondbellen of er een bedrijf in de buurt zit met een (recent) geijkte meter. Als je vergelijkt, dan ook op verschillende waarden vergelijken. Kan best dat afwijking bij de ene waarde groter is dan bij de andere.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 18:50  ·  #5
Ik heb tussen de eurodainu en de anwb meter 0,3 bar verschil bij 2,5 bar uitlezing. Ik ga er van uit dat de anwb meter juist is, maar dat is een aanname.
0,3 bar te hard merk je duidelijk trouwens.
En het is misschien beroepsdeformatie, daar moet ik met gecalibreerde apparatuur werken, niet gecalibreerd is niet gebruiken, en voor elke meting ook eerst een referentiemeting doen en vergelijken met een andere gecalibreerde meter (en de afwijking vastleggen), en in de rapportage vermelden welke meetapparatuur is gebruikt en wanneer de calibratie periode afloopt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 18:51  ·  #6
wij zijn dr voor om je af en toe weer op het juiste spoor te zetten. hopende dat we zelf op het goede spoor etc etc :thumb:
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 19:54  ·  #7
En al eens nagevraagd bij de garage of zij gekalibreerde meters hebben misschien (denk het niet, maar wie weet)?
Ik denk dat menig autobedrijf sowieso met de betere apparatuur werkt, en dan is een vergelijk snel gemaakt...

Moet wel zeggen dat ik een glimlach krijg van dit topic (en mede omdat het heeeel herkenbaar is.... altijd de lat hoger willen leggen ^_^ )
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 20:47  ·  #8
De lat ligt bij mij al bijna 50 jaar op hetzelfde niveau. Niks kalibreren, gewoon gebruiken, altijd goed. Is wel beperkt tot 4,5 bar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2015 - 21:52  ·  #9
ik heb net de eurodainu ontdaan van zn rubber jas, en daar onder zat een plastic dopje en daaronder een grote schroef. Daarmee de gemeten 2,5 bar met de anwb meter op 2,5 afgesteld. dus als we er van iuit kunnen gaan dat die meter goed is, is de andere ook goed. :D
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.03.2015 - 19:50  ·  #10
Als die van de ANWB zo'n zwart/blauw kunststof geval is dan zou ik daar niet al te veel waarde aan hechten. Ik heb de mijne in ieder geval naar het grof vuil gebracht :yes:

Tom

Selected quotes for multi-quoting:   0