bedien unit airco vervangen

 
 
 
 
 
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 13:48  ·  #1
hallo allemaal

zins een tijdje kan ik mijn toeren van mijn interieur ventilator niet meer regelen. Boel al uit elkaar gehad en wat contactspray op de potmeter en hij deed het weer een tijdje. Maar nu dus weer mee op gehouden.
de potmeter vervangen lukt mij zelf niet dus op zoek naar een vervanger.

Mijn vraag is alleen heb je genoeg aan het nummer 8697140 ?
bij mij zijn van links naar rechts de knopjes DTSC / Kinderslot ramen en als derde een toets waar ik niet weet waar hij voor dient
Bij veel aangeboden console op internet is klopt het nummer 8697140 alleen de drie (of meer ) hebben andere functie.
Mijn vraag is zijn printjes het zelfde en worden functie knoppen geprogrammeerd in de software of is er toch echt verschil.
Heb al je de boel open gemaakt en dan zie je naast mijn drie knoppen nog veel meer posities om schakelaars te kunnen plaatsen.

groet
René
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1000
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 14:52  ·  #2
Als je elektronica echt schoon wil maken moet je geen contactspray gebruiken, dat laat namelijk een residu achter wat vuil en stof aantrekt. Het werkt hooguit tijdelijk.

Ik zou het proberen met Isopropanol, 100%.
Knop blootleggen en de elektronica spoelen met Isopropanol: beetje er op druppelen, knop draaien en weer een paar druppels er tussen en weer draaien.

Doet de ventilator het wel goed op de auto stand?
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 15:09  ·  #3
auto stand? , nog niet geprobeerd dus zal eens proberen.

Zie alleen als ik de knop verdraai voor de snelheid de ledjes om de draaiknop niet veranderen en de snelheid van de ventilator het zelfde blijft.
wel even de airco ingeschakeld en dan gaat de ventilator vol toeren.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 352
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 15:17  ·  #4
Ik heb bij mij (V70 2005) een knop bijgeplaatst voor de 'extra verlichting' ivm het plaatsen van een led bar. De overige knoppen (DTSC, spiegels inklappen etc.) heb ik verplaatst, Dit werkt gewoon zonder verdere aanpassingen. Nu zal de hamvraag zijn waar de sofware wordt opgeslagen van deze funkties wordt opgeslagen. Mijn geleerde gok is in de CEM en niet in het ECC paneel, maar zeker weten doe ik het niet.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 15:37  ·  #5
ik verdacht ook het paneel bij mijn S80, uiteindelijk bleek het de regelunit te zijn welke op de ventilator zelf gemonteerd was.

storingsbeeld: soms direct opstarten, soms later. soms ook helemaal niet. auto stand en manueel geen verschil. ledjes op de hand stand bleven wel keurig regelbaar.
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 16:08  ·  #6
Quote door Peter Jansen

ik verdacht ook het paneel bij mijn S80, uiteindelijk bleek het de regelunit te zijn welke op de ventilator zelf gemonteerd was.

storingsbeeld: soms direct opstarten, soms later. soms ook helemaal niet. auto stand en manueel geen verschil. ledjes op de hand stand bleven wel keurig regelbaar.


Dat is net anders dan het probleem dat ik heb. Heb voorschakelweerstand al tijdje terug vervangen....eerst één uit China maar later toch maar origineel daar de gene uit China geen half jaar heeft geleefd :D
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 16:09  ·  #7
maar mijn eerste vraag staat nog....is printplaat het zelfde en worden functies in de software geregeld :-/
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39870
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 17:59  ·  #8
Quote door Mick moker

maar mijn eerste vraag staat nog....is printplaat het zelfde en worden functies in de software geregeld :-/


De software zit in de CEM, niet in de regeleenheid.
Wel moet je er op letten dat de donor print hetzelfde artikelnummer én hetzelfde software nummer heeft, anders gaat het niet goed werken.
Functies van de donor kun je negeren.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 22:12  ·  #9
De functies van de schakelaar zitten in de schakelaar zelf, die hebben een soort ID die ze doorgeven. De positie van die dingen maakt niet uit, zij melden zich wel bij de ECC en die doet via canbus de rest zodat de CEM weet op welk knopje jij drukt.
Achter dat stukje plastic heb je nog 4 plaatsen voor schakelaars, 7 totaal. Je hebt die strip in 2 uitvoeringen, met 3 of 7 gaten en er zijn dummy schakelaars zodat je ze netjes kan afsluiten.

Als je de ECC wil vervangen moet je volgens mij wel hetzelfde modeljaar hebben. In ieder geval voor jou aan de foto te zien MY05-06, of 07 (en 08+09 voor S60). Weet niet wat voor auto je hebt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1752
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 22:17  ·  #10
Wel moet je er op letten dat de donor print hetzelfde artikelnummer én hetzelfde software nummer heeft, anders gaat het niet goed werken.
[/quote]


Dat art Nr is prima te zien op de stikker , dat software Nr, is dat te achterhalen ?
Zon paneel komt of per post van de grote hoop of een donor, die info is er dan meestal niet.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39870
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 04.06.2024 - 22:30  ·  #11
Dat nummer staat ook op de sticker.
Het handigste is het om naar een demontage bedrijf te gaan, daar kun je de nummers 1 op 1 vergelijken.
Zoek er wel een waar ze meerdere op voorraad hebben.
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 05.06.2024 - 13:51  ·  #12
Quote door Bigdog

Quote door Mick moker

maar mijn eerste vraag staat nog....is printplaat het zelfde en worden functies in de software geregeld :-/


De software zit in de CEM, niet in de regeleenheid.
Wel moet je er op letten dat de donor print hetzelfde artikelnummer én hetzelfde software nummer heeft, anders gaat het niet goed werken.
Functies van de donor kun je negeren.


Hallo bigdog
is het sofware nummer het nummer 04W34E-03 of is dat het nummer er onder op de stikkerM434350-0048?

groet
René
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 05.06.2024 - 14:03  ·  #13
Hallo allemaal bedankt voor jullie snelle reacties en meedenken :Thumbsup:
toch heerlijk zo'n Forum check check
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 05.06.2024 - 14:10  ·  #14
Quote door koennie

Als je elektronica echt schoon wil maken moet je geen contactspray gebruiken, dat laat namelijk een residu achter wat vuil en stof aantrekt. Het werkt hooguit tijdelijk.

Ik zou het proberen met Isopropanol, 100%.
Knop blootleggen en de elektronica spoelen met Isopropanol: beetje er op druppelen, knop draaien en weer een paar druppels er tussen en weer draaien.

Doet de ventilator het wel goed op de auto stand?


Hallo Koennie
heb hem weer uit elkaar maar denk dat contactspray toevalstreffer is geweest. heb via het asje wat ingespoten, verder is de potentiometer compleet dicht.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: bedien unit airco vervangen

 · 
Posted: 05.06.2024 - 14:23  ·  #15
Voor electronica en printplaten gebruik ik altijd alcohol 96%...paar euro bij het kruidvat.
Kan je ruimschoots mee cleanen en het verdampt toch wel weer...
Menig electronica mee gered.
Met een wattestaafje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0