Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

· 
Posted: 29.12.2015 - 21:11  ·  #16
Project buitenspiegels (even vastgezet met tape) is ff on "hold" sinds ik gisteren stilstond op de A9 met een dieselfilterbehuizing die afgebroken was bij de schroefdraad en de ANWB niets meer kon doen dan de XC naar huis te transporteren.

Dus weer studeren en dan blijkt dat een nieuwe dieselfilterbehuizing best prijzig is (van plasic! € 160,-) en dat na montage ???? software geupdated moet worden?? (2 updates)
Met een sloper-oplossing hoop ik dat dit niet nodig is ??? (Geen idee)
Er heeft zich nog geen sloper gemeldt..... als ze wisten hoe duur een origineel kost zouden ze hem wel bewaren...( 2 slopers hadden hem weggedaan :-))

Voorlopig staat de XC70 mooi te wezen op de stoep......
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2016 - 15:59  ·  #17
Dieselfilter behuizing verwisseld..... Volgens VADIS eenvoudig te doen....(NOT)

1 - Benzinetank losmaken aan voorzijde en op de achteras laten zakken
2 - 2 torx-25 boutjes loshalen, jaja, na 1,5 uur proberen er überhaupt een sleuteltje op te krijgen--> gewoon onmogelijk! Van boven onder de zitting 2 gaten geboord en dan is het een fluitje van een cent.
De afgebroken schroefdraad van het dieselfilter is waarschijnlijk veroorzaakt door té hard vastzetten. de cup loopt dan tegen een borstrand en komt te veel onder spanning te staan en breekt, na verloop van tijd,af. Denk dat handvast, zoals bij oliefilters een betere optie is!

Zo nu verder met de spiegels....
Maegrim

Subject:

· 
Posted: 10.01.2016 - 16:02  ·  #18
Vind je het gek dat het niet eenvoudig is voor je, als je de benzinetank van een dieselauto zoekt :happy:

:lol:
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.01.2016 - 16:08  ·  #19
Hi, Ik heb nog 1 rechterspiegel hier van de sloop, als het goed is ook elec inklapbaar.
Dat stond tenminste bij de beschrijving. Ik heb alleen de kap ervan gebruikt, die was in de juiste kleur.
Je mag die bv even proberen. Dan weet je iets meer misschien?
DJ
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 15:56  ·  #20
Hi FlevoDirk,
Dank voor je aanbod! :thumb:
Zal eerst even één van de spiegels eruit slopen en kijken of het hem in de spiegelmotor zit.
Ben bang, omdat 2 het niet doen, dat een reload van de Climate Control Module nodig is ?
Die schijnt de spiegelmotoren aan te sturen i.p.v de DDM/PDM.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 19:35  ·  #21
Houdt inderdaad verband met elkaar.
Als je de luchtkwaliteits sensor kapot hebt krijg je ook vreemde foutmeldingen.
Stoelverwarming, inklappende spiegels, temperatuursensoren e.d. vind je dit allemaal in de lijst met storingen terug.
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 20:54  ·  #22
Quote door Bigdog

Als je de luchtkwaliteits sensor kapot hebt krijg je ook vreemde foutmeldingen.

Huhhhhh? Hoe kan die luchtkwaliteitssensor nou al die vreemde storingen veroorzaken ??
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 21:15  ·  #23
Waarschijnlijk omdat dit een onderdeel van de Climate Control is.
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 22:26  ·  #24
CCM is véél gecompliceerder dan ik gedacht had en is bijna niet te bevatten. En dat is alleen nog maar de "normale" werking, laat staan de gevolgen in werkingen van andere systemen die BigDog aangeeft

http://www.samscars.com/gf98.html
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 23:01  ·  #25
Daar is lang over nagedacht. Alles hangt aan alles. Daar zit ook meteen een probleem. Meetwaarden die niet correct doorkomen geven een reeks van problemen. Die luchtkwaliteit sensor zal vast iets met een variabele weerstand rol hebben.
Die sensor is bij vele niet meer jonge volvo's een probleem. Overbruggen met een weerstand die zegt geen vervuiling. Een onderzoek waard.
Zal in vida zoeken.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 23:27  ·  #26
Geen gek idee, want die sensor is schofterig duur.
En wil je hem niet vervangen, dan kun je ook handmatig de luchtinlaat dicht doen met het knopje boven de "AC" schakelaar.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 12.01.2016 - 08:16  ·  #27
Quote door maxb747

Hi FlevoDirk,
Dank voor je aanbod! :thumb:
Zal eerst even één van de spiegels eruit slopen en kijken of het hem in de spiegelmotor zit.
Ben bang, omdat 2 het niet doen, dat een reload van de Climate Control Module nodig is ?
Die schijnt de spiegelmotoren aan te sturen i.p.v de DDM/PDM.

Dat klopt, maar een re-load lijkt me niet waarschijnlijk (tenzij VIDA ook andere klachten heeft over je CCM). Toen ik de spiegelsoftware (nog) niet had, kon ik ze wel aansturen via VIDA, weliswaar slechts één voor één, maar toch.

Het klopt dat de CCM de spiegels aanstuurt, maar via de DDM en PDM. CCM stuurt signaal naar PDM en DDM, en die activeren de juiste pin voor de spiegelmotor
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.01.2016 - 12:33  ·  #28
Klopt, aansturen van de motoren via VIDA werkt ook niet én aansturen via de CAN-bus extender van VolvoTech doet alles behalve de spiegels. Inderdaad is er een code CCM 0040 = luchtkwaliteitssensor opgedoken en deze geeft dan ook geen signaal.

Ik zou arnoldvanwinsen zeer dankbaar zijn als hij een weerstands-waarde voor "geen vervuiling" voorhanden heeft, kan deze niet achterhalen met VIDA. Bovendien met zo'n foutcode is die waarde voor mij denk ik niet te achterhalen door de sensor zelf even te meten.

Op andere fora wordt een vervanging van een VW aangeraden (€ 15,- !!!) ziet er exact hetzelfde uit maar dit geldt zo te zien alleen voor modellen tot 2001-2002. Gebruik je die in een later model gaat de LIN bus op z'n klep. Waarschijnlijk hebben ze danwel de aansluitingen veranderd danwel de weerstandswaarde veranderd en zou misschien een voorschakelweerstand oplossing bieden?

En dan nog hopen dat de luchtkwaliteitssensor de oorzaak van de spiegelproblemen is .....
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 12.01.2016 - 19:25  ·  #29
Quote door maxb747

Ik zou arnoldvanwinsen zeer dankbaar zijn als hij een weerstands-waarde voor "geen vervuiling" voorhanden heeft, kan deze niet achterhalen met VIDA. Bovendien met zo'n foutcode is die waarde voor mij denk ik niet te achterhalen door de sensor zelf even te meten.

Op andere fora wordt een vervanging van een VW aangeraden (€ 15,- !!!) ziet er exact hetzelfde uit maar dit geldt zo te zien alleen voor modellen tot 2001-2002. Gebruik je die in een later model gaat de LIN bus op z'n klep. Waarschijnlijk hebben ze danwel de aansluitingen veranderd danwel de weerstandswaarde veranderd en zou misschien een voorschakelweerstand oplossing bieden?

En dan nog hopen dat de luchtkwaliteitssensor de oorzaak van de spiegelproblemen is .....

Ik heb in vida lopen grasduinen. De luchtkwaliteitssensor geeft door middel van een variabele pulsbreedte zijn meetwaarde door aan de CCM .

De pulsperiode (frequentie) is 80 Hz.
De effectieve spanning varieert tussen 0,4 en 12 V

Ook is Volvo gewisseld van het type sensor. De oude luchtkwaliteitssensor zit op auto's met de volgende chassisnummers: V70 2000:-179938 (fabriek 1) V70 2000:-178516 (fabriek 2) V70 XC 2001:051467 S60 2001:-102442

Dat ding kost je zo 300Euro.
Die sensoren raken "op" door het meten, heb ik gelezen. Functieherstel door schoonmaken is geen optie.
Zal met vida nog wat proberen te meten.
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.01.2016 - 21:14  ·  #30
Tjonge, wat een weelde aan informatie ! Dank!

Heb net de luchtkwaliteitssensor eruit gehaald en de weerstand gemeten (wel van een "foutieve - CCM 0040") unit
pin 1-2 -> 5-6 M-ohm
pin 2-3 -> 2,5 M-ohm
pin 1-3 -> 2,6 M-ohm

Artikelnummer luchtkwaliteitssensor: 3067 6508 ( XC70 2007)
Demonteren is eenvoudig, zelfs de ruitenwissers kunnen blijven zitten :D
Zit een beetje tegen de nieuwprijs aan te hikken.....

Selected quotes for multi-quoting:   0