Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 
 
 
 
 
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 12.01.2016 - 21:53  ·  #31
Hallo Arnoldvanwinsen

De pulstrein die je laat zien is met enkele componenten en een IC te maken.

Groeten BUM
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 12.01.2016 - 22:25  ·  #32
Mogelijks is mijn vraag topicvervuiling, maar ik stel ze toch:
Heeft iemand die luchtkwaliteitssensor (AQS) ooit al iets weten doen? Ik kan alleszins voor me zelf zeggen dat ik hier nog niets van ondervonden heb. Niet achter roetende diesels, niet in tunnels.... kortom nooit.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 13.01.2016 - 10:35  ·  #33
Quote door maxb747

Klopt, aansturen van de motoren via VIDA werkt ook niet én aansturen via de CAN-bus extender van VolvoTech doet alles behalve de spiegels. Inderdaad is er een code CCM 0040 = luchtkwaliteitssensor opgedoken en deze geeft dan ook geen signaal.


Beide werken met CANBUS-berichten, dus het is logisch dat als de één niks doet, de ander het ook niet doet (dus CFE en VIDA, bedoel ik dan).

Heb je verbindingsproblemen op je CAN-netwerk al uitgesloten? Zowel voor LIN als voor CAN is je CCM een soort hub binnen je auto. Als daar stekkers niet goed zitten, kan dat wellicht ook tot euvels leiden. Ik zou dan wel verwachten dat VIDA ook communicatieproblemen opslaat.

Kun je de overige functies op de CCM eens activeren en dan checken met VIDA, dus bijvoorbeeld de interieursensor van het alarm uitschakelen, parkeersensors, etc (afhankelijk van de knoppenrij onderaan je CCM). De meeste leveren namelijk CAN-berichten op. Ook een eventueel ingebouwde telefoon loopt via je CCM.
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 13.01.2016 - 11:06  ·  #34
Direct uitgeprobeerd en alle functies (Kinderslot,parkeersensor,telefoon) werken behalve in/uitklappen spiegels?

Zat vorige week toevallig te studeren op: Waal70's corner of adoxography en zó triviaal vind ik deze onderwerpen helemaal niet, ze gaan alleen ver boven mijn pet omdat ik de CAN/LIN-bus communicatie nooit bestudeerd heb en me nu pas probeer in te leven in deze vorm, o.a. door VIDA en de elektrische schema's van de Volvo. Fijn dat iemand er zo diep induikt!

Als ik het goed begrijp stuurt de CCM als een hub een signaal naar de DDM/PDM die vervolgens een 12 V. afgeeft aan de spiegelmotoren.
Nu kan de luchtkwaliteitssensor (CCM 0400) gewoon kapot zijn, maar ik begrijp de eventuele interactie met spiegelmotoren niet.
Hoogstens dat ze toevallig op dezelfde stekker zitten -> CCM demonteren en stekkers checken ?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 13.01.2016 - 11:44  ·  #35
Quote door maxb747

Zat vorige week toevallig te studeren op: Waal70's corner of adoxography en zó triviaal vind ik deze onderwerpen helemaal niet, ze gaan alleen ver boven mijn pet omdat ik de CAN/LIN-bus communicatie nooit bestudeerd heb en me nu pas probeer in te leven in deze vorm, o.a. door VIDA en de elektrische schema's van de Volvo. Fijn dat iemand er zo diep induikt!

Als ik het goed begrijp stuurt de CCM als een hub een signaal naar de DDM/PDM die vervolgens een 12 V. afgeeft aan de spiegelmotoren.
Nu kan de luchtkwaliteitssensor (CCM 0400) gewoon kapot zijn, maar ik begrijp de eventuele interactie met spiegelmotoren niet.
Hoogstens dat ze toevallig op dezelfde stekker zitten -> CCM demonteren en stekkers checken ?

Leuk dat je dat even gelezen hebt :) Ik ben van het type willen begrijpen wat er nou gebeurt :)

Triviaal is het niet, maar ook geen rocket science...Ik heb even het bedradingsschema van je auto erbij gepakt en gelukkig lijkt dat heel erg op het mijne.

Je AQS zit dus, samen met de damper motors (de ventilatiekleppen-aansturing) op het LIN-netwerk. Dat is ook datacommunicatie, maar apart van het CAN netwerk. Merk je ook iets geks aan de aansturing van die kleppen, aan één kant (ik gok rechts?).

Het enige dat het LIN netwerk en het CAN netwerk delen, is dat het samenkomt in de hub die CCM heet.

Maar als alle andere CAN-aangestuurde functies vanaf je CCM werken, kunnen we vrijwel een algemene CAN-storing uitsluiten, temeer ook omdat ze ook niet luisteren naar VIDA, die weliswaar via CAN hetzelfde bericht stuurt, maar daardoor heb je nu wel 2 bronnen voor het inklapbericht (drie als je de CFE meetelt). Het lijkt me sterk dat ze alledrie ineens een verkeerd bericht sturen...

Ik zou dus naar de deuren inzoomen. Daar kunnen twee zaken mis-zijn: de CAN-signalen komen niet aan, of de invouwmotor wordt niet aangestuurd.

Check 1:
CAN komt aan op pinnetje 2 en 3 op de grote stekker onderaan je PDM/DDM (de unit met de raam open en dicht-knoppen). Kun je niet veel aan meten, behalve bevestigen dat ze goed vastzitten en dat er op beide pinnetjes uberhaupt een spanningsverschil staat.

Check 2:
Vanuit pinnetje 29 in diezelfde stekker vertrekt vervolgens het signaal naar de invouw-motor. Dat is geen data, puur aan- en uit. Als je op de knop op de CCM duwt (of via VIDA aanstuurt), zou daar dus enige seconden signaal op moeten komen.

Check 3:
Pinnetje 29 is verbonden via een paars of blauwe draad (mogelijk verschil per zijde) met pinnetje 14 in je spiegelstekker. Verbinding checken. Tussen 29 en 14 moet dus geen weerstand zitten, in gemonteerde toestand.

Check 4:
Als je dus op pinnetje 14 in je spiegelstekker (terwijl die los is) 12V zet, en pinnetje 7 verbindt met massa, moet je de spiegelmotor kunnen horen. Aangezien die directioneel is, maakt het volgens mij niet uit en kun je 12V en massa ook omdraaien, dan zal die de andere kant op draaien.

Dan heb je volgens mij alles gehad en kun je conclusies trekken...
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 13.01.2016 - 12:21  ·  #36
Waal70 - Dank voor je uitgebreide analyse! Ben helaas ook van het type te willen begrijpen wat er nou precies gebeurt, vaak loop je dan vast op onkunde die met veel studie én kennis in dit geval van CAN-bus communicatie getackeld kan worden.
Vraag me af of ze dat bij de (st/d)ealer wél weten.....

Zie idd op het schema (ff gechecked) dat de spiegelmotor via pin 29 vanuit de DDM aangestuurd wordt met 12v.
Ga dit checken als de regen even ophoudt want in mijn garage krijg ik de deur niet ver genoeg open om de deurplaat te demonteren.
:thumb:
(Zou wél ironisch zijn als beide motoren hetzelfde euvel vertonen)
Ga wel snel de (R) ventilatiekleppen checken, overigens de grote klep bij de AQS reageert prima op de knop voor recirculatie volgens VIDA en je hoort het ook goed.

Aan het werk!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 13.01.2016 - 18:36  ·  #37
Klep is middels de schakelaar inderdaad prima te bedienen.
Ook is het zo, dat als de AQS sensor defect is, je inklapfunctie van de spiegel gewoon zou moeten werken.
Ik heb al vrij veel Volvo's uitgelezen en er zijn er maar weinig, waar de AQS sensor nog werkt.
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 14.01.2016 - 11:54  ·  #38
Dank Bigdog, het klopt, de AQS sensor heeft geen invloed op spiegelmotoren, zoals in volgende reply zal blijken.

Wel is het jammer dat wij (Volvo DHZ-vers) nog geen alternatief hebben gevonden voor dit wel heel dure onderdeel.
Van Volvo's voor 2001 was de goedkope VW/Audi AQS sensor oplossing een uitkomst. (Voor ong. € 33,-)
http://www.wolfautoparts.com/4…54741.html
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 14.01.2016 - 14:33  ·  #39
Alle Checkpunten van Waal70 uitgevoerd!

Wél
12 V. spanning op alle genoemde contacten van de stekkers bij indrukken CCM-uitklapknop!!
Linkerportier spiegel-kap los en doormeten bij motor: wél 12V maar geen beweging in motor.

(Aangezien de spiegels in ingeklapte staat waren blijven staan en met de hand wel naar buiten geklapt konden worden maar bij het rijden zich weer verplaatsten naar binnen door de wind, de hele spiegel gedemonteerd om de uitgeklapte stand vast te zetten)

Motor-tje gedemonteerd en het blijkt dat de stekker, nou stekker, in de motor geen contact maakt.
Met 2 naalden en 12 V. erop uitgeprobeerd en hij loopt als een naaimachine. Dus nu een goede connectie verzinnen.

Was al bijna onderweg naar Druten om een "nieuwe" spiegel te halen.

Deze motortjes zijn trouwens spotgoedkoop in: http://nl.aliexpress.com/item/….47.ybKFKg

waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 14.01.2016 - 14:55  ·  #40
Hulde voor dit speurwerk, goed gedaan!
Nou is het probleem in beeld!

Blijft natuurlijk nog wel de vraag waarom deze connecties er de brui aan hebben gegeven, maar dan alleen voor de volledigheid he ;-)

Hebben de spiegels misschien vastgezeten en is de connectie te heet geworden?
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 14.01.2016 - 16:12  ·  #41
Moet de andere spiegel nog checken, maar bij deze (bestuurderskant) waren de pinnetjes van de stekker behoorlijk gecorrodeerd en na schoonkrabben en met contactspray werkte de verbinding weer.

Vastzitten was niet het geval want het vroor (nog) niet en de spiegels konden handmatig vrij bewogen worden.

Eerst deze weer in elkaar zien te krijgen (is geen sinecure) en testen of het allemaal überhaupt werkt...
Het voordeel is dat de volgende nu weet dat hij andersom moet werken en eerst de spanning op het stekkertje moet checken.
Is vrij eenvoudig: spiegelglas eraf - in de ronde opening een schroevendraaier en de kap eraf drukken en het stekkertje los.
Minuutje werk...
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwegein
Leeftijd: 69
Berichten: 161
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 14.01.2016 - 18:48  ·  #42
Gooed werk. Bij mij werkt recht verstellen en inklappen niet goed. Ga ik nav jouw resultaten naar kijken. Als het weer wat beter is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 14.01.2016 - 19:49  ·  #43
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 15.01.2016 - 15:59  ·  #44
Dank, Helaas staan hier geen weerstandswaarden bij en bij zoeken op Paragon AQS® Mk-IV
(Air Quality Sensor) is ook weinig te vinden.
Bovendien zet Volvo (net als bij olie en andere zaken) zijn eigen merknaam op het omhulsel.
Hoe ben je erachter gekomen dat deze AQS® Mk-IV dezelfde is als in de 2007 XC70 zit?
Misschien die lui eens bellen en vragen in welke auto's deze nog meer gebruikt worden.

ps.Tijd trouwens voor een extra AQS topic?
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Beide buitenspiegels blijven in ingeklapte stand staan

 · 
Posted: 15.01.2016 - 16:23  ·  #45
Spiegelmotoren: Uiteindelijke resultaat: beide motoren hebben gelijktijdig de geest gegeven. Eerst leek de aansluiting de boosdoener maar na inbouw was hij niet tot enige actie over te halen, dus alles weer los en nu blijkt dat de motor kennelijk een koolborstel probleem te hebben en werkt alleen als de as naar beneden hangt.
Bovendien was er op een klein nylon tandwieltje een beschadiging die doet vermoeden dat het wormwiel van de motor daarop heeft staan in te draaien.
Vraag me af, als ik de fragiele constructie zie, of een CBE van VolvoTech die bij elke start en uitzetten van de auto de spiegels automatisch in/uitklapt wel zo'n goed idee is. (Leek zo cool ^_^ )
Hoop dat de aangekochte 2e hands linker spiegel doet wat ie moet doen!! en de andere moet nog even wachten

Blijft nog een vraag:

Als de motoren niet aangesloten zijn geeft de DDM/PDM een signaal af van 12V als de inklapschakeleaar even wordt ingedrukt.
De 12V blijft bestaan tot de inklapschakelaar weer even wordt ingedrukt.
Je zou vermoeden dat er een bepaalde tijd 12V wordt gesuppleerd en bij de volgende keer indrukken een omgekeerde 12V wordt aangeboden om de motoren de andere kant op te laten draaien?
Of zou er een vernuftigheidje in de DDM/PDM zitten die de stroom meet en als die boven een bepaalde waarde komt het signaal stopt ( spiegel is in of uitgeklapt) om bij de volgende keer de + en - om te draaien ?
Er zit bij de motoren en in de spiegel geen aansluiting/bedrading/limitswitch die doet vermoeden dat dit daar gebeurt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0