Quote door maxb747
Zat vorige week toevallig te studeren op: Waal70's corner of adoxography en zó triviaal vind ik deze onderwerpen helemaal niet, ze gaan alleen ver boven mijn pet omdat ik de CAN/LIN-bus communicatie nooit bestudeerd heb en me nu pas probeer in te leven in deze vorm, o.a. door VIDA en de elektrische schema's van de Volvo. Fijn dat iemand er zo diep induikt!
Als ik het goed begrijp stuurt de CCM als een hub een signaal naar de DDM/PDM die vervolgens een 12 V. afgeeft aan de spiegelmotoren.
Nu kan de luchtkwaliteitssensor (CCM 0400) gewoon kapot zijn, maar ik begrijp de eventuele interactie met spiegelmotoren niet.
Hoogstens dat ze toevallig op dezelfde stekker zitten -> CCM demonteren en stekkers
en ?
Leuk dat je dat even gelezen hebt
Ik ben van het type willen begrijpen wat er nou gebeurt
Triviaal is het niet, maar ook geen rocket science...Ik heb even het bedradingsschema van je auto erbij gepakt en gelukkig lijkt dat heel erg op het mijne.
Je AQS zit dus, samen met de damper motors (de ventilatiekleppen-aansturing) op het LIN-netwerk. Dat is ook datacommunicatie, maar apart van het CAN netwerk. Merk je ook iets geks aan de aansturing van die kleppen, aan één kant (ik gok rechts?).
Het enige dat het LIN netwerk en het CAN netwerk delen, is dat het samenkomt in de hub die CCM heet.
Maar als alle andere CAN-aangestuurde functies vanaf je CCM werken, kunnen we vrijwel een algemene CAN-storing uitsluiten, temeer ook omdat ze ook niet luisteren naar VIDA, die weliswaar via CAN hetzelfde bericht stuurt, maar daardoor heb je nu wel 2 bronnen voor het inklapbericht (drie als je de CFE meetelt). Het lijkt me sterk dat ze alledrie ineens een verkeerd bericht sturen...
Ik zou dus naar de deuren inzoomen. Daar kunnen twee zaken mis-zijn: de CAN-signalen komen niet aan, of de invouwmotor wordt niet aangestuurd.
Check 1:
CAN komt aan op pinnetje 2 en 3 op de grote stekker onderaan je PDM/DDM (de unit met de raam open en dicht-knoppen). Kun je niet veel aan meten, behalve bevestigen dat ze goed vastzitten en dat er op beide pinnetjes uberhaupt een spanningsverschil staat.
Check 2:
Vanuit pinnetje 29 in diezelfde stekker vertrekt vervolgens het signaal naar de invouw-motor. Dat is geen data, puur aan- en uit. Als je op de knop op de CCM duwt (of via VIDA aanstuurt), zou daar dus enige seconden signaal op moeten komen.
Check 3:
Pinnetje 29 is verbonden via een paars of blauwe draad (mogelijk verschil per zijde) met pinnetje 14 in je spiegelstekker. Verbinding
en. Tussen 29 en 14 moet dus geen weerstand zitten, in gemonteerde toestand.
Check 4:
Als je dus op pinnetje 14 in je spiegelstekker (terwijl die los is) 12V zet, en pinnetje 7 verbindt met massa, moet je de spiegelmotor kunnen horen. Aangezien die directioneel is, maakt het volgens mij niet uit en kun je 12V en massa ook omdraaien, dan zal die de andere kant op draaien.
Dan heb je volgens mij alles gehad en kun je conclusies trekken...