Belasting 12 V kofferbak V70

Notaname
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Belasting 12 V kofferbak V70

· 
Posted: 01.04.2018 - 14:26  ·  #1
Hallo luitjes,

We hebben in de caravan altijd een extra koelkastje (barmodel) mee voor onder de luifel. Dat ding is niet heel erg handzaam qua tillen en past maar net door de deur van de caravan.
Nu we straks een auto hebben met een onmetelijk grote :happy: kofferbak, hebben we het idee om de koelkast achterin de auto te zetten waardoor dit klusje tot het verleden behoort en het ook beter is voor de gewichtsverdeling tussen auto en caravan.
Deze koelkast is zover ik kan vinden ca. 70 Watt. Zal qua opstarten wel iets meer vragen.

12v x 10 Ampère = zover ik als leek snap 120Watt, wat er maximaal gevraagd mag worden van het stopcontact.
Ik zit te denken aan een Victron Phoenix Omvormer 12 Volt 230VAC/50Hz Sinewave omvormer.

Wat ik niet weet, komt het 12 volt wattage overeen met het 230 volt wattage wat de koelkast vraagt. Kan ik dat 1 op 1 overnemen?
Alvast bedankt en nog een paar fijne Paasdagen. Eric
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Belasting 12 V kofferbak V70

· 
Posted: 01.04.2018 - 14:37  ·  #2
Ten eerst is Victron het beste wat je kan kopen, top dus. Veel ingebouwd in vrachtwagens e.d.

Ik raad je alleen aan om hem rechtstreeks op de accu te monteren met een geschikte zekering. Ongeacht wat er ook op komt.

230watt is 230watt (verbruik) Amperage (stroom) is natuurlijk niet hetzelfde bij de verschillende voltages (spanning)

Belangrijk is dus ook om dat te weten.
Notaname
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 16:59  ·  #3
Quote door Blade

Ten eerst is Victron het beste wat je kan kopen, top dus. Veel ingebouwd in vrachtwagens e.d.

Ik raad je alleen aan om hem rechtstreeks op de accu te monteren met een geschikte zekering. Ongeacht wat er ook op komt.

230watt is 230watt (verbruik) Amperage (stroom) is natuurlijk niet hetzelfde bij de verschillende voltages (spanning)

Belangrijk is dus ook om dat te weten.

Dank voor je antwoord Blade.

Dit gaat mij helaas te ver. Bedoel je, als een omvormer een continue vermogen van 180W heeft en een piekvermogen van 350W, hij 350W vraagt ongeacht of ik er een koelkast van 70W op heb aangesloten?
Zou je voor mij naar deze specificaties willen kijken? Victron 12/180 Gaat dit lukken of niet. Geef liever niet zo'n 120 euro uit voor niets. ;-)

Zelf een (zware) draad trekken vanaf de accu lijkt me op dit moment (garantie) ook nog even een 'dingetje".
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 17:07  ·  #4
Ik heb even die 70watt gemist.

Op papier zou dat zeker goed moeten gaan! Ruimschoots zefs.

Victron is niet goedkoop, maar kwalitatief erg goed.

Ik ben alleen niet gek van die 12v plugs. Veel ‘weerstand’. Daarom dat ik aanraadde het op de accu te maken. Zeker met apparaten die meer verbruiken.

Ik zou zeggen, probeer het goed uit. Hou de verpakking netjes en heel. Kan je het nog retourneren.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 21:20  ·  #5
Zeker niet de 'standaard'12 Volts aansluitingen gebruiken.
Die kunnen dat vermogen niet aan.
Al gesmolten contactdozen/pluggen gehad.
Voor goed opgelost met deze:

Merk Neutrik. Zowel bruikbaar voor 230V als 12V.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 23:16  ·  #6
Neutrik stekkers rulen.

Maar om je vraag te beantwoorden: Ingaand vermogen is uitgaand vermogen (in principe) Het aantal Watt dat je koelbox gebruikt is dus het aantal Watt dat je omvormer afneemt van de accu.
Belangrijk is het aantal Amperes waar je dan voor en na de omvormer op uit komt. Het aantal Amperes bepaalt de dikte van de kabel die je moet gebruiken.
Ik zou me niet zo druk maken om piekspanningen. Alle beveiligingen zijn 'langzaam' dwz reageren pas na een seconde of twee.
Een kleine kanttekening is wel dat omvormers niet perfect zijn en een intern verlies opleveren (warmte) Ik zou daarom 10% extra aanhouden, dan zit je veilig.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 02.04.2018 - 01:34  ·  #7
...
Notaname
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.04.2018 - 15:19  ·  #8
Zo hé, wat een reacties. Dank jullie wel!
Daar kan ik wat mee. :-)

Even resumeren;

- Normale (sigaretten)stopcontact in kofferbak vervangen door Neutrik spul (is besteld) Aangezien 10A (120Watt bij 12Volt) genoeg is voor de koelkast zou de huidige bedrading moeten kunnen voldoen.
- Wat de capaciteit is van de omvormer doet minder ter zake. Belangrijk is hoeveel er gevraagd word door het aangesloten apparaat.
- Uitgaande dat de Victron omvormer volgens de specs een rendement heeft van 85% zou ik een apparaat van 120Watt - 15% = 102Watt kunnen aansluiten?

Mocht ik ergens een denkfoutje maken dan hoor ik dat nog graag. ;-)

Vriendelijke groet, Eric
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 03.04.2018 - 00:21  ·  #9
Volgens mij heb je nu alle belangrijke gegevens nu op een rij.
De capaciteit van de omvormer kun je alleen negeren als dit meer is, dan wat je koelkast vraagt.
Notaname
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 03.04.2018 - 09:41  ·  #10
Quote door Vogel

Volgens mij heb je nu alle belangrijke gegevens nu op een rij.
De capaciteit van de omvormer kun je alleen negeren als dit meer is, dan wat je koelkast vraagt.

Nou ik heb de spulletjes besteld. Kan ik t.z.t. gaan knutselen. Ik kan helaas de komende 2 maanden alleen nog maar naar de foto's staren. Of ik moet een bezoekregeling treffen met Broekhuis Volvo. :happy:

Allen nogmaals dank. Leuk zo'n forum!. :-)

Nu nog eens uitzoeken waar de verschillen liggen tussen de V70 N - NN - etc. maar dat kan ik wellicht elders in het forum vinden.

Selected quotes for multi-quoting:   0