Belgische keuring automaat

APK in NL?

VolvoBart
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Belgische keuring automaat

· 
Posted: 02.05.2018 - 09:24  ·  #1
Het systeem is (hoe kan het ook anders) in BE en NL anders ivm een (jaarlijkse?) keuring van de wagen.
Als ik het goed begrepen heb kunnen jullie bij de dealer een APK halen, die dan een tijd geldig is.
In BE moeten auto's ouder dan 4 jaar naar de autokeuring (onafhanekelijke keuringstations). Daar wordt nagekeken:
- papieren (verzekering, inschrijving, ...)
- visuele inspectie buitenzijde
- controle of bandenmaat regulier is
- uitstoot (of hij nog conform Euro 3, Euro 4 of wat dan ook is)
- lichten nagemeten
- schokbrekers getest
- remmen getest
- dan een visuele inspecie op de brug

Kost je 30eur en is jaarlijks vanaf het 4e jaar (soms krijg je een vrijstelling om pas na 2 jaar te moeten gaan). Vrachtvervoer, bestelwagens, ... moeten jaarlijks.

Ik ben afgelopen maandag dus naar de autokeuring geweest, spannend voor de eerste keer met m'n eigen wagen (voorheen altijd bedrijfswagens en <4j).

Blijkt: uitstootmeting doen ze niet.
Volvo met een automaat is een van de enige uitzonderingen om dit niet te testen. Vond ik straf. Iemand een idee waarom dit zou zijn?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Belgische keuring automaat

· 
Posted: 02.05.2018 - 09:48  ·  #2

Blijkt: uitstootmeting doen ze niet.
Volvo met een automaat is een van de enige uitzonderingen om dit niet te testen. Vond ik straf. Iemand een idee waarom dit zou zijn?

Ohh, da’s inderdaad apart....
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 09:50  ·  #3
Zal wel iets zijn met mogelijke schade aan de bak. De uitstootmeting gebeurt door de wagen in neutraal binnen 3 seconden (meen ik) van stationair naar volgas te trappen, en ook al staat een auto in zijn vrij, alles wat voor de ingaande as van de bak zit, draait mee met de krukas. Dat is bij een handbak enkel het vliegwiel, maar bij een automaat ook de koppelomvormer lijkt me (waarin dan enorm snel de temperatuur toeneemt, wat slecht is voor het onderdeel) dus ik neem aan dat ze dit doen om schadeclaims te voorkomen. Toch zou ik denken dat ze dan ook andere automerken met conventionele automaatbakken overslaan.
Zal vast wel ergens met zekerheid op een Belgisch autoforum te vinden zijn? Indien je een goed antwoord vindt, zeker hier even posten!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 09:58  ·  #4
Zolang de automaat niet in D staat of een andere versnelling zal de temperatuur in de bak niet zo snel omhoog vliegen lijkt me.
Dat heb je alleen als je de “stallspeed” test (volgas, vol op de rem en automaat in een versnelling)

Dat het met schade van onderdelen te maken kan hebben zou desalniettemin goed mogelijk zijn dat een auto met automaat niet getest wordt
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 10:20  ·  #5
Kan het niet zo zijn dat ze de "roetmeting" niet meer fysiek meten maar uitlezen via de OBD? (net zoals in Nederland bij auto's vanaf een bepaald jaartal)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 12:31  ·  #6
Er zijn wel meer Volvo's waar je geen roetmeting mee kan doen ivm bakschade. Zo is de ZF22HP4 bak in de 760 en 940 diesels een hele beruchte.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 13:30  ·  #7
...
VolvoBart
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 15:41  ·  #8
Quote door Jack van Iersel

Kan het niet zo zijn dat ze de "roetmeting" niet meer fysiek meten maar uitlezen via de OBD? (net zoals in Nederland bij auto's vanaf een bepaald jaartal)

de wagen hangen ze niet aan een OBD/PC hier bij ons op de keuring.

geen roetmeting dus :) wellicht nog overblijvertje van de tijd van 760 940.

Selected quotes for multi-quoting:   0