Het systeem is (hoe kan het ook anders) in BE en NL anders ivm een (jaarlijkse?) keuring van de wagen.
Als ik het goed begrepen heb kunnen jullie bij de dealer een APK halen, die dan een tijd geldig is.
In BE moeten auto's ouder dan 4 jaar naar de autokeuring (onafhanekelijke keuringstations). Daar wordt nagekeken:
- papieren (verzekering, inschrijving, ...)
- visuele inspectie buitenzijde
- controle of bandenmaat regulier is
- uitstoot (of hij nog conform Euro 3, Euro 4 of wat dan ook is)
- lichten nagemeten
- schokbrekers getest
- remmen getest
- dan een visuele inspecie op de brug
Kost je 30eur en is jaarlijks vanaf het 4e jaar (soms krijg je een vrijstelling om pas na 2 jaar te moeten gaan). Vrachtvervoer, bestelwagens, ... moeten jaarlijks.
Ik ben afgelopen maandag dus naar de autokeuring geweest, spannend voor de eerste keer met m'n eigen wagen (voorheen altijd bedrijfswagens en <4j).
Blijkt: uitstootmeting doen ze niet.
Volvo met een automaat is een van de enige uitzonderingen om dit niet te testen. Vond ik straf. Iemand een idee waarom dit zou zijn?
Als ik het goed begrepen heb kunnen jullie bij de dealer een APK halen, die dan een tijd geldig is.
In BE moeten auto's ouder dan 4 jaar naar de autokeuring (onafhanekelijke keuringstations). Daar wordt nagekeken:
- papieren (verzekering, inschrijving, ...)
- visuele inspectie buitenzijde
- controle of bandenmaat regulier is
- uitstoot (of hij nog conform Euro 3, Euro 4 of wat dan ook is)
- lichten nagemeten
- schokbrekers getest
- remmen getest
- dan een visuele inspecie op de brug
Kost je 30eur en is jaarlijks vanaf het 4e jaar (soms krijg je een vrijstelling om pas na 2 jaar te moeten gaan). Vrachtvervoer, bestelwagens, ... moeten jaarlijks.
Ik ben afgelopen maandag dus naar de autokeuring geweest, spannend voor de eerste keer met m'n eigen wagen (voorheen altijd bedrijfswagens en <4j).
Blijkt: uitstootmeting doen ze niet.
Volvo met een automaat is een van de enige uitzonderingen om dit niet te testen. Vond ik straf. Iemand een idee waarom dit zou zijn?