Ik wil dit oudere topic weer eens onder de aandacht brengen. Daarom dat ik het "deel 2" genoemd heb..... :bandit:
Waar het om gaat is de discussie over het wel of niet toevoegen van een of ander smeermiddel aan diesel brandstof. Dit zou namelijk de pomp en injectoren smeren en reinigen. Verder zou een dieselmotor daardoor veel rustiger en beter gaan lopen en de pomp en verstuivers gaan veel langer mee.
Achterliggende gedachte is dat de dieselbrandstof door de jaren heen steeds schraler aan het worden is en het einde nog niet in zicht. Dit alles door steeds strenger wordende milieu-eisen.
Misschien zijn er intussen techneuten hier op het forum actief die hier veel over weten te vertellen. Ik wil ze dan ook uitnodigen om hun verhaal te doen..
In het oudere topic waarvan hier de link, wordt wel e.e.a. aangehaald maar is de stelling niet echt uitgesproken naar mijn mening.
Ik ben momenteel het internet aan het afstruinen naar info over de discussie om bij moderne diesel extra smering toe te passen. Tot mijn verbazing is er zeer veel over te vinden, wat al bevestigd dat er wel een kern van waarheid in zit om extra smering toe te passen.
Rede van mijn stelling en onderzoekje is dat een kennis van mij beroepsmatig werkzaam is bij Toyota waar hij onderhoud verricht aan vooral heftrucks en ander zwaarder materieel (dus geen auto's). Zij voegen, zeker bij de oudere diesels, regelmatig een hoeveelheid 2takt olie toe aan de diesel in de tank. Dan moet je denken aan een volume van een kopje thee op een tank. Niet bij elke keer tanken maar wel om de x aantal malen tanken. Resultaat is dat de motoren veel rustiger en soepeler lopen.
Tja...dat vond ik dus wel zeer interessant om eens verder uit te diepen
Zoals in het oudere topic ook al aangehaald, is in de loop van de tijd en vooral vanwege de constant strenger wordende milieu en emissie-eisen, de Diesel steeds schraler aan het worden.
En het klopt (min of meer), moderne dieselmotoren zijn hier op ingesteld. Oudere niet. Maar wat ik tot nu gelezen heb op diverse sites lijken de meesten het er toch over eens te zijn, om te zorgen voor extra smering. Ook bij de modernere dieselmotoren.
Nu moet je niet meteen olie bij de Diesel gooien....er zijn een aantal punten waar je zeker rekening mee moet houden:
1) Hoeveel mag je bijmengen
2) Bij elke tankbeurt? of om de hoeveel tankbeurten kun je bijmengen?
3) Motorolie? 2-takt olie? Of zelfs bio-Diesel? (!!)
4) Wat doet het met een actieve- of passieve roetfilter?
5) en.... en.... (wat verder tijdens de discussie nog invalt)
De voorzichtige conclusie die ik kan trekken tot nu toe door het lezen van de vele info is:
Voor het roetfilter is motorolie absoluut "not done". Dit veroorzaakt te veel as-resten waardoor een roetfilter verstopt raakt.
Alternatief is bijmenging met 2takt olie in een verhouding van 1:200. Maar ook 2takt geeft op termijn te veel neerslag in het roetfilter.
Andere specialisten geven aan dat je het best bio-diesel (gemaakt van o.a. frituurvet) kunt bijmengen. Deze is vanwege de grondstoffen veel vetter en bijgevolg heeft die een beter smerende werking en is ook beter geschikt voor roetfilters.
En zoals bij elke discussie zijn er voor- en tegenstanders van het een of ander..
Wie weet hier meer over te vertellen en/of heeft ervaring met het bijmengen van een van de vele soorten smeermiddelen...
Waar het om gaat is de discussie over het wel of niet toevoegen van een of ander smeermiddel aan diesel brandstof. Dit zou namelijk de pomp en injectoren smeren en reinigen. Verder zou een dieselmotor daardoor veel rustiger en beter gaan lopen en de pomp en verstuivers gaan veel langer mee.
Achterliggende gedachte is dat de dieselbrandstof door de jaren heen steeds schraler aan het worden is en het einde nog niet in zicht. Dit alles door steeds strenger wordende milieu-eisen.
Misschien zijn er intussen techneuten hier op het forum actief die hier veel over weten te vertellen. Ik wil ze dan ook uitnodigen om hun verhaal te doen..
In het oudere topic waarvan hier de link, wordt wel e.e.a. aangehaald maar is de stelling niet echt uitgesproken naar mijn mening.
Ik ben momenteel het internet aan het afstruinen naar info over de discussie om bij moderne diesel extra smering toe te passen. Tot mijn verbazing is er zeer veel over te vinden, wat al bevestigd dat er wel een kern van waarheid in zit om extra smering toe te passen.
Rede van mijn stelling en onderzoekje is dat een kennis van mij beroepsmatig werkzaam is bij Toyota waar hij onderhoud verricht aan vooral heftrucks en ander zwaarder materieel (dus geen auto's). Zij voegen, zeker bij de oudere diesels, regelmatig een hoeveelheid 2takt olie toe aan de diesel in de tank. Dan moet je denken aan een volume van een kopje thee op een tank. Niet bij elke keer tanken maar wel om de x aantal malen tanken. Resultaat is dat de motoren veel rustiger en soepeler lopen.
Tja...dat vond ik dus wel zeer interessant om eens verder uit te diepen
Zoals in het oudere topic ook al aangehaald, is in de loop van de tijd en vooral vanwege de constant strenger wordende milieu en emissie-eisen, de Diesel steeds schraler aan het worden.
En het klopt (min of meer), moderne dieselmotoren zijn hier op ingesteld. Oudere niet. Maar wat ik tot nu gelezen heb op diverse sites lijken de meesten het er toch over eens te zijn, om te zorgen voor extra smering. Ook bij de modernere dieselmotoren.
Nu moet je niet meteen olie bij de Diesel gooien....er zijn een aantal punten waar je zeker rekening mee moet houden:
1) Hoeveel mag je bijmengen
2) Bij elke tankbeurt? of om de hoeveel tankbeurten kun je bijmengen?
3) Motorolie? 2-takt olie? Of zelfs bio-Diesel? (!!)
4) Wat doet het met een actieve- of passieve roetfilter?
5) en.... en.... (wat verder tijdens de discussie nog invalt)
De voorzichtige conclusie die ik kan trekken tot nu toe door het lezen van de vele info is:
Voor het roetfilter is motorolie absoluut "not done". Dit veroorzaakt te veel as-resten waardoor een roetfilter verstopt raakt.
Alternatief is bijmenging met 2takt olie in een verhouding van 1:200. Maar ook 2takt geeft op termijn te veel neerslag in het roetfilter.
Andere specialisten geven aan dat je het best bio-diesel (gemaakt van o.a. frituurvet) kunt bijmengen. Deze is vanwege de grondstoffen veel vetter en bijgevolg heeft die een beter smerende werking en is ook beter geschikt voor roetfilters.
En zoals bij elke discussie zijn er voor- en tegenstanders van het een of ander..
Wie weet hier meer over te vertellen en/of heeft ervaring met het bijmengen van een van de vele soorten smeermiddelen...