@olaf,
volvo automaten geven inderdaad redelijk vaak problemen,
de general motors 4bak automaat in de s80 2.9 kan lang meegaan,
dezelfde automaat in een 2.9 T6 heeft het al wat zwaarder te verduren,
in een XC90T6 is deze automaat echt onderbemeten voor het voertuig en,
als er dan ook nog met aanhangerlast wordt gereden is bij anderhalve ton revisie nabij.
de 5 en 6 bak automaten in de 5cilinders vanaf 2000 zijn redelijk betrouwbaar,
de kleppenhuizen van deze automaten behoeven vaak wel om de 1.5 ton 2ton vervanging,
het zijn eigenlijk slijtage onderdelen. De bakken zelf hebben graag nieuwe atf om de paar jaar.
Rijders met zware caravans, of taxi's , met deze 5 en 6 bakken van het fabrikaat AisinWarner, uit Japan, zijn wel wat vaker de klos, de bakken van deze chauffeurs zijn beter af met atf verversing om de 50.000km of elk jaar. De automaten zijn namelijk krap bemeten voor het werk wat ze moeten verrichten en lopen vaak wat te warm, waardoor de atf in de bakken snel verouderd.
Een handgeschakelde V70 of XC70 verdient dus de voorkeur voor caravan en paardentrailer liefhebbers, als zij de kosten van het Volvo rijden willen beperken. Jammer genoeg schreef Volvo altijd te lange atf verversingsintervallen voor, waardoor tweedehands Volvo's met trekhaak vaak in de risicogroepen vallen voor bakrevisie na aankoop.
Wie wel graag automaat blijft rijden in zijn Volvo met caravan kan het best een extra atf koeler monteren op de auto, zodat de automaat wat minder warm loopt in de zomer en dus weer langer meegaat.
groet,
www.varioclean.nl