Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 01:48  ·  #16
Quote door Piet_piraat

Quote door VolvoS60Racer

Diesel koop je alleen als je masochist bent. Dief van je portemonnee, en als je het prettig vindt gestraft te worden als je maar even iets harder rijdt.

Voordeel van LPG is en blijft dat de brandbreedte (absoluut) qua brandstofkosten veel minder groot is dan bij Benzine & Diesel. Even doortrappen merk je niet meteen in je verbruik.

Dat ligt er maar net aan. Mijn huidige diesel verbruikt bij serieus stampwerk gemiddeld over de hele tank bijna 25% meer dan bij normaal rijden. Mijn LPG-Volvo verbruikte bij serieus stampwerk ook zo'n 25% meer dan bij normaal rijden. En onderaan de streep maakte het qua kosten niet eens gek veel uit. (rond de 1:6 bij doorstampen à 50ct/liter kost dus 8,3ct/km, 1:13 bij doorstampen à 1.15/liter kost 8,8ct/km). Waar hebben we het dan over?

Voordeel van een diesel is wel dat je een grotere actieradius hebt en ook bij doorgassen kun je daar wel enkele uren mee vooruit. De met 70 liter gas gevulde tank van de V70 heb ik al eens in minder dan twee uur leeg gereden. o.O


Elk nadeel hep ze voordeel: Toen ik in de jaren 80 jarenlang met m'n 264GLEdiesel op en neer naar Enschede dagelijks 400km reed, kon ik elke 2 dagen koffie drinken bij het tankstation aan de snelweg bij Apeldoorn. Toen het bedrijf waarvoor ik werkte dat wat te gortig werd, kreeg ik zo'n moderne 440GLE met gasinstallatie. Kon ik mooi dagelijks koffiedrinken!
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 07:58  ·  #17
Dagelijks koffiedrinken. Alsof dat tanken en reizen me nog geen geld en tijd genoeg kost... :think Als ik bij elke tankbeurt op gas een bak koffie zou nemen mag ik wel tien uur extra gaan werken per maand om dat te betalen. :P
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 09:22  ·  #18
We zijn weer met onze reken formules aan het strooien zie ik , dat leert de ervaring , de gas rijder weet het meestal beter(rekent het meest )


Succes maar weer !!!

Wat de eco tuning betreft , ik heb voor het eerst een tuning laten doen nooit eerder in geen enkele andere auto ooit gedaan , is door Obbe gedaan en geen benzine , maar een diesel(en niks weg geschreven of dpf verwijderd ) , ik reed de 20k ervoor gemiddeld 1 op 13.8 en nu 1 op 15 met een gelijke rijstijl , ik rij eigenlijk altijd rustig , wel gewoon de snelheid die mag , en s'nachts als ik van mijn werk kom vaak iets boven de toegestane snelheid .
Er is dus wel degelijk wat te halen , verder is er niets aan de auto veranderd , staat nu op 80k de auto .
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 14:03  ·  #19
Quote door VolvoS60Racer

Met een 100 liter en het feit dat ik geen V70 rijdt moet ik dat toch wel kunnen oprekken naar 500 KM als ik echt continu volgas zou rijden. Denk dat 600 km realistischer is. Tegen die tijd ben je 3-4 uur onderweg. En ben je moe van alle wegopbrekingen en toe aan een sterke kop koffie.

Blijf zeggen de bandbreedte absoluut ligt veel lager bij LPG dan bij een benzine / diesel wagen. 1 KM / liter minder doet minder pijn dan 2 km / liter.

En er zijn uitzonderingen bij Diesel voertuigen, maar de meeste Diesels houden niet van hard rijden.
Ik vind dat je wel erg gunstig rekent (of in elk geval heel erg uit gaat van je eigen situatie ipv 'gemiddeld'). Een tweeliter diesel loopt normaal gesproken probleemloos 200 en verder, al helemaal als ie gechipt is. Op LPG wordt dat juist afgeraden ivm hitte en dergelijke. Dus wat dat betreft zou de diesel op hogere snelheden juist in het voordeel zijn, want als je 200+ op benzine gaat doen wordt het heel gauw, heel duur.

Plus dat de meeste mensen hier geen 100L-tank hebben, maar effectief misschien 55 à 60 (70 liter -20%). Jij hebt daarin net een andere keuze gemaakt, maar veruit de meesten hebben gewoon een ringtank. Voor hen is het dan na 360km en misschien ruim twee uur wel op, terwijl je met een diesel twee keer zo lang kan rijden.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 18:12  ·  #20
Maar het ging hier niet over chippen en LPG. Het ging over chippen van benzine.
En het enige dat ik stelde, was dat jouw situatie niet 1:1 te vergelijken is met die van een ander. Op het forum wordt vaak gezegd 'je kan niet hard rijden op LPG ivm warmte', dat is waar ik op doelde. Ik heb niet gezegd dat ik zelf problemen heb gehad daarmee; integendeel, het ging prima.

Hoe dan ook, mijn ervaring met chippen van diesel en LPG heb ik opgeschreven en het is aan TS om te beoordelen hoe hij dat meeweegt in zijn oordeel om zijn benzine-auto te chippen. Dat jij andere ervaringen hebt, dat mag en het is ook prima dat je dat noteert, dat kan TS ook meewegen. Maar de ene ervaring is niet beter of waardevoller dan de andere.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 18:30  ·  #21
Toevallig afgelopen weekend onze V70 2.5T laten chiptunen door Obbe van Volvotune. We hebben de auto niet laten chippen voor een verbetering in verbruik. Het ging ons om het vermogen en het hogere koppel. Niet dat een 2.5T dat standaard niet al genoeg heeft maar meer is natuurlijk altijd leuker. Voor de prijs van Obbe konden we het niet laten.

Ik kan je helaas niks vertellen over het verbruik. De stukken die worden gereden met de V70 zijn niet zo vaak hetzelfde dus is het lastig om het verbruik te vergelijken. Als je kijkt naar het actueel verbruik op bijvoorbeeld de snelweg lijkt het alsof hij iets zuiniger is geworden maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Verbruik was altijd al hoog dus eigenlijk nooit echt bijgehouden.

Wanneer je de Volvo wilt laten tunen puur om het verbruik te verbeteren zou ik het niet doen. Ook al verbetert het verbruik iets, dan duurt het nog steeds heel lang voordat je het bedrag voor het tunen terug hebt verdiend. :thumb:
Yeti
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Bosch
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 15.02.2017 - 09:03  ·  #22
Quote door volvo355

Toevallig afgelopen weekend onze V70 2.5T laten chiptunen door Obbe van Volvotune. We hebben de auto niet laten chippen voor een verbetering in verbruik. Het ging ons om het vermogen en het hogere koppel. Niet dat een 2.5T dat standaard niet al genoeg heeft maar meer is natuurlijk altijd leuker. Voor de prijs van Obbe konden we het niet laten.

Ik kan je helaas niks vertellen over het verbruik. De stukken die worden gereden met de V70 zijn niet zo vaak hetzelfde dus is het lastig om het verbruik te vergelijken. Als je kijkt naar het actueel verbruik op bijvoorbeeld de snelweg lijkt het alsof hij iets zuiniger is geworden maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Verbruik was altijd al hoog dus eigenlijk nooit echt bijgehouden.

Wanneer je de Volvo wilt laten tunen puur om het verbruik te verbeteren zou ik het niet doen. Ook al verbetert het verbruik iets, dan duurt het nog steeds heel lang voordat je het bedrag voor het tunen terug hebt verdiend. :thumb:


Bedankt, dit is de info die ik zoek en bevestigd ook mijn eerste gedachte dat eco-tuning op benzine met turbo niet de moeite loont. Dan maar een tuning op performance :thumb:
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 15.02.2017 - 09:14  ·  #23
Quote door Yeti

Quote door volvo355

Toevallig afgelopen weekend onze V70 2.5T laten chiptunen door Obbe van Volvotune. We hebben de auto niet laten chippen voor een verbetering in verbruik. Het ging ons om het vermogen en het hogere koppel. Niet dat een 2.5T dat standaard niet al genoeg heeft maar meer is natuurlijk altijd leuker. Voor de prijs van Obbe konden we het niet laten.

Ik kan je helaas niks vertellen over het verbruik. De stukken die worden gereden met de V70 zijn niet zo vaak hetzelfde dus is het lastig om het verbruik te vergelijken. Als je kijkt naar het actueel verbruik op bijvoorbeeld de snelweg lijkt het alsof hij iets zuiniger is geworden maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Verbruik was altijd al hoog dus eigenlijk nooit echt bijgehouden.

Wanneer je de Volvo wilt laten tunen puur om het verbruik te verbeteren zou ik het niet doen. Ook al verbetert het verbruik iets, dan duurt het nog steeds heel lang voordat je het bedrag voor het tunen terug hebt verdiend. :thumb:


Bedankt, dit is de info die ik zoek en bevestigd ook mijn eerste gedachte dat eco-tuning op benzine met turbo niet de moeite loont. Dan maar een tuning op performance :thumb:


Dat laatste heb ik ook door Obbe laten doen, inmiddels een maand of 14 geleden.
Zonder meer aanbevelenswaardig.
Yeti
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Bosch
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 15.02.2017 - 10:12  ·  #24
Ik las dat Turbodesk met zijn diesel tuning bij Obbe ook wat ervaring had en vroeg mij af of dit ook voor benzine tuning gedaan kan worden met mijn 2.5t van 2004? Dus aan de hand van de gaspedaalstand enkele waardes aanpassen voor meer eco en alsnog performance tuning aanspreken bij een dieper ingedrukt gaspedaalstand?


Quote
Wat Obbe dan doet is rond het toerengebied van 2300 rpm, met een marge van ongeveer 200 rpm naar boven en beneden, een aantal mappen aanpassen. Hij past de lambdawaarden, luchtmassameter, commonrail druk, turbodruk aan. Deze worden naar beneden bijgesteld bij een bepaalde gaspedaalstand.
Minder lucht, minder druk en minder brandstof is dus besparing.

Ik moet dus nu ook, als ik een sprintje wil trekken, mijn gaspedaal iets dieper indrukken om vol power te krijgen.

Het komt er dus op neer dat als ik mijn gaspedaal niet te ver indruk ik vanzelf in een soort bespaar modus kom. Maar wil ik beschikken over vol power, dan kan dat ook, door het gaspedaal wat verder dan normaal in te drukken.

Je hebt ook nog een map genaamd (Drivers Wish), deze wordt ook aangepast en laat hij dus ook zien in een 3D grafiek. Hier kan je precies in zien wat er gaat gebeuren in een bepaald toerengebied en gaspedaal stand.


Powerdesk: Volvotune ervaring
Yeti
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Bosch
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 09.07.2017 - 07:24  ·  #25
Een 1,5 maand geleden groot onderhoud en een stage 0 afstelling laten doen bij Dennis van VolvoService.eu. Wat een verschil in vermogen al meteen. Na 397.000 km was dat wastegate veertje toch wat minder strak komen staan. Ik wacht voorlopig even met een vermogenstuning. Standaard vermogen is al best lekker en wil eerst de automaat eens laten flushen om te zien hoe de auto dan rijdt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0