Quote door Piet_piraat
Quote door VolvoS60Racer
Diesel koop je alleen als je masochist bent. Dief van je portemonnee, en als je het prettig vindt gestraft te worden als je maar even iets harder rijdt.
Voordeel van LPG is en blijft dat de brandbreedte (absoluut) qua brandstofkosten veel minder groot is dan bij Benzine & Diesel. Even doortrappen merk je niet meteen in je verbruik.
Dat ligt er maar net aan. Mijn huidige diesel verbruikt bij serieus stampwerk gemiddeld over de hele tank bijna 25% meer dan bij normaal rijden. Mijn LPG-Volvo verbruikte bij serieus stampwerk ook zo'n 25% meer dan bij normaal rijden. En onderaan de streep maakte het qua kosten niet eens gek veel uit. (rond de 1:6 bij doorstampen à 50ct/liter kost dus 8,3ct/km, 1:13 bij doorstampen à 1.15/liter kost 8,8ct/km). Waar hebben we het dan over?
Voordeel van een diesel is wel dat je een grotere actieradius hebt en ook bij doorgassen kun je daar wel enkele uren mee vooruit. De met 70 liter gas gevulde tank van de V70 heb ik al eens in minder dan twee uur leeg gereden.
Elk nadeel hep ze voordeel: Toen ik in de jaren 80 jarenlang met m'n 264GLEdiesel op en neer naar Enschede dagelijks 400km reed, kon ik elke 2 dagen koffie drinken bij het tankstation aan de snelweg bij Apeldoorn. Toen het bedrijf waarvoor ik werkte dat wat te gortig werd, kreeg ik zo'n moderne 440GLE met gasinstallatie. Kon ik mooi dagelijks koffiedrinken!