Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 
 
 
 
 
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 19.06.2024 - 09:57  ·  #1
Beste Volvo adepten,

Graag bouw ik nogmaals op jullie kennis.
Ik ruik de laatste tijd regelmatig een vage benzine lucht bij onze Volvo S60 uit 2001 of in de auto. Daarnaast moet ik af en toe langer starten voordat de motor aanslaat. Mijn vermoeden is dat er ergens een lek in het brandstof circuit is, waardoor de benzine weglekt en het bij het starten even duurt voordat de benzine op druk is.

Een aantal maanden geleden had ik een lek in de vulpijp. Er was een gaatje ontstaan onder de plastic houder bij het achterwiel. De zwarte coating was gaan barsten en afgebladerd en toen is er waarschijnlijk water blijven staan tussen de plastic houder en de pijp en is het gaatje ontstaan.
Deze heb ik gedicht met 2-componenten epoxy. Daarna heb ik geen lekage meer gezien.

Maar nu dus de vage benzinelucht en het trage starten.
Na een ochtend in de parkeergarage op t werk zie ik geen sporen van lekkage op de vloer. Ook heb ik de brandstof leiding van de tank naar voren gevolgd totdat die de motorruimte in komt en daar geen sporen van lekkage gezien. Ook het brandstoffilter lijkt heel en toont geen sporen.

Hebben jullie ideeën over wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Bij het uitlezen zag ik geen verdachte codes. Alleen een melding over de koelvloeistof thermostaat die afwijkende temperatuur aangeeft. Deze zal ik binnenkort vervangen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1700
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 19.06.2024 - 11:31  ·  #2
Benzine lekkages zijn niet makkelijk te zien als het systeem niet onder druk staat. want benzine verdampt nog al snel.
Benzien op de grond vinden na een tijdje parkeren gaat ook niet echt gebeuren behalve als je een liter of meer per dag verliest
Je zult dus moeten kijken als de motor loop. En ik zou beginnen onder de motorkap daar is namelijk de druk het hoogst.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 19.06.2024 - 15:26  ·  #3
als de auto een aantal uren uit staat moet er nog veel druk op ventieltje op rail waar injectoren op zitten. blauwe dopje aan rechterkant rail (als je voor de auto staat) halen en naa aantal uur ventiel indrukken(is net zon ventieltje als bij je banden) dan moet de bezine er nog enthousiast uitspuiten.. zo niet: lekkage . bv bij aansluiting rail maar ook bij aansluiting injectoren op rail. direct na uitzetten eens kijken en ruiken op die plek..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 19.06.2024 - 15:43  ·  #4
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 19.06.2024 - 16:10  ·  #5
:smilie_happy:
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 311
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 19.06.2024 - 16:37  ·  #6
Ik had dit laatst met de auto van mn dochter
Ik kon de lekkage pas zien met draaiende motor
Was bij een klem
Rubber was daar slecht
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 126
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 20.06.2024 - 19:06  ·  #7
Ik zou eens kijken op de bovenkant van je brandstofpomp. Bij mij zaten daar haar scheurtjes in waardoor ik ook elke keer een benzine lucht in mijn auto had.
Ik heb de boel goed schoongemaakt en ontvet en vervolgens afgesmeerd met 2 componentenlijm. Goedkope fix en probleem opgelost.
Je brandstof pomp vind je ergens onder je achterbank.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 21.06.2024 - 08:35  ·  #8
Bedankt voor de tips.
Ik ga op verder op onderzoek uit!
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 23.06.2024 - 12:45  ·  #9
Vandaag een beurtje gedaan (olie + filter, luchtfilter en interieurfilter)
Ook op zoek geweest naar de oorzaak van de brandstof lucht.

Ik zie geen aanslag rond de injectoren en de brandstofrail. Ook zie ik daar geen lekkage bij draaiende motor.
Als ik de het ventiel op de brandstofrail indruk direct na het lopen komt er flink wat brandstof uit. Een half uur later niet meer. Dus dat betekent dat ik een lek heb aan de druk zijde, zoals GrunnS60 al opperde.

Kan dat inderdaad door een lekkage bij de brandstofpomp zijn? Of zijn er andere typische verdachten?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4775
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 24.06.2024 - 08:24  ·  #10
vulpijp naar de tank?

dat kan ook meuren als daar scheurtje in zit
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 444
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 24.06.2024 - 09:11  ·  #11
Quote door hermanusb

vulpijp naar de tank?

dat kan ook meuren als daar scheurtje in zit


+1, ik zag van het weekend dat die bij mijn V70 al eens is vervangen.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 24.06.2024 - 09:58  ·  #12
Iedereen bedankt voor het meedenken. @hermanusb en ries123 de vulpijp is het niet. Er is geen lekkage zichtbaar. (Had daar een paar maand geleden wel een lek, maar dat is gedicht)

Gistermiddag verder op onderzoek uit. Auto een poosje laten lopen en toen rondom de auto gekropen mijn neus achterna. De benzinegeur was vooral bij het rechter achterwiel te ruiken. Opnieuw eronder gedoken en het brandstof-filter bekeken. Ik hoopte eigenlijk dat die het zou zijn, want dat was een easy fix. Het filter zelf leek in orde, maar wel zag ik een vettige aanslag ernaast langs de tank.


Plaatje

Daarop toch zoals Knoem voorstelde besloten de bovenkant van de brandstof pomp te controleren. Dat betekende de achterbank eruit.
Hoe gingen die zijkussentjes er ook alweer uit... wacht eens had ik dat niet beschreven in mn audio topic? Yep :D
Met de achterbank eruit werd de geur van benzine sterker. Ik zat op het goede spoor.


Plaatje

Afdekluikje los geschroefd. Op hoop van zegen..
Yep, bovenkant van de pomp stond vol benzine.
De boel zo goed als dat lukte schoongemaakt en de benzine opgedept met een doek. Na een poosje verscheen er weer een laagje brandstof in het ronde bovenste deel van de pomp.


Plaatje

De fix van Knoep met de 2 componenten lijm zag ik vaker langskomen en is een stuk goedkoper dan een nieuwe brandstofpomp. Dus hop naar de Hornbach voor 2 componenten lijm. De pomp zo goed mogelijk schoon en droog gemaakt en ontvet. En toen voordat het benzine level weer omhoog zou komen (de tank zat 3/4e vol) de bovenkant van de pomp dichtgesmeerd met de 2 componenten smurry.


Plaatje

Na 15 minuten wachten leek het inderdaad grotendeels droog. Maar we hebben de auto vandaag niet nodig, dus ik laat het eerst volledig uitharden (24 uur) voordat ik de boel weer in elkaar zet.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 205
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 24.06.2024 - 10:10  ·  #13
Flinke klus, maar fijn dat je de oorzaak gevonden hebt.
Is er niet een reden dat die pomp daar open is en/of dat er iets mis is met de pomp dat het daar nu uit komt?
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 24.06.2024 - 10:27  ·  #14
Het schijnt een bekend euvel te zijn, dat de bovenkant van de pomp scheurt. Er is in de VS in een aantal staten zelfs een terugroepactie voor geweest.
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 126
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Benzinelucht en laat aanslaan bij starten

 · 
Posted: 25.06.2024 - 17:06  ·  #15
Mooi te lezen dat dit het was, deze fix gaat je zeker helpen 😀.

Bij mij had ik op advies van de dealer het stuk tussen de vulpijp laten vervangen. Dat bleek het niet te zijn. Kosten mij wel 250 euro.
Daarna ben ik hier terecht gekomen en dat heeft mij veel gebracht !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0