Benzinemeter van slag door vacuum in tank

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Benzinemeter van slag door vacuum in tank

· 
Posted: 17.04.2021 - 13:22  ·  #1
Ik heb een raar probleem met de V40 uit 2004. Omdat ik op het V40 forum geen reacties krijg probeer ik het hier even.
Vorige week hield de benzinemeter er ineens mee op. Wijzer stond helemaal naar links terwijl ik pas 60km had gereden. Ben gewoon naar huis gereden en na een tijdje ging ook het lampje aan die aangeeft dat je moet tanken. Voor de zekerheid getankt maar er ging zoals verwacht maar 5 liter in. Bij het losdraaien van de tankdop hoorde je dat er lucht werd aangezogen, wat duidt op een vacuüm in de tank.
Vandaag gaf de meter aan de de tank half vol was (na 40 rijden). Ik heb met draaiende motor de tankdop losgehaald en de meter liep weer op naar vol...

Nu weet ik dat het een euvel is van de V40 dat de tank vacuüm kan trekken en daardoor de bedrading van de vlotter kan lostrekken.

Wanneer ik nu een kleine snee maak in het rubber van de tankdop zou dit probleem toch opgelost zijn? Ik snap dat het EVAP systeem dan niet meer werkt, maar ik zit nog minder te wachten op een niet werkende vlotter of een stotterende motor.

Goed om te melden is dat deze tankdop vorig jaar nieuw is gekocht bij de dealer omdat de oude niet meer goed afsloot. Het rubber was hard geworden. Maar ik had destijds nooit problemen met vacuüm trekken van de tank....
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Benzinemeter van slag door vacuum in tank

· 
Posted: 19.04.2021 - 10:14  ·  #2
Als directe/tijdelijke oplossing zou dat moeten werken, maar ik vraag me toch af wat er is veranderd waardoor dit euvel ineens optreedt, terwijl de 'nieuwe' dop er al maanden probleemloos op zit. Is er geen vuil ingekomen ofzo waardoor de tankbeluchting niet meer goed werkt? Is er iets los te halen aan die dop en schoon te maken oid? Is toch raar dat hij zo ineens dicht gaat zitten. Ervan uitgaande dat de beluchting via de dop gebeurt natuurlijk, ik heb dat ook wel eens anders gezien (bij mijn oude Benz, die had een apart beluchtingspijpje met een maf gekalibreerd rubbertje aan het einde, onder de auto).
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Benzinemeter van slag door vacuum in tank

· 
Posted: 21.04.2021 - 17:01  ·  #3
Ik heb ondertussen een klein sneetje gemaakt in het rubber van de tankdop. Het vacuüm zuigen is hiermee verdwenen, maar vandaag bleef de vlotter wel weer hangen. Op de heenreis was er nog een volle tank maar toen ik na 20 minuten terug wilde rijden bleef de meter op 'leeg' staan, ook bij opnieuw starten. Bij thuiskomst was dit opgelopen naar 1/4 vol, en toen ik de motor uitzette en weer opnieuw op contact was de tank weer vol.....
Volgens mij zit de vlotter vast aan de pomp en om nou de hele pomp te gaan vervangen.....

Selected quotes for multi-quoting:   0