Benzineverbruik Volvo V70 2.4 140pk

Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

Re: Benzineverbruik Volvo V70 2.4 140pk

· 
Posted: 09.02.2013 - 23:34  ·  #46
Geestig hoor Erix.

Ik raad je aan mijn berichten nogmaals te lezen.
ErixS60

Subject:

· 
Posted: 09.02.2013 - 23:40  ·  #47
Quote door Lunar

Geestig hoor Erix.

Ik raad je aan mijn berichten nogmaals te lezen.

Dank je.

Heb ik gelezen, vandaar mijn opmerkingen.
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.02.2013 - 23:55  ·  #48
1:10 gemiddeld vind ik ook geen drama, maar als het zuiniger kan, dan ben ik zeker bereid om daar het een en ander voor te doen. Als ik iemand hoor zeggen dat zijn Volvo V70 1 op 13 rijdt, dan vraag ik mij af, waarom die van mij dat dan niet doet.
Dat het verbruik van 1:10 naar 1:12 gaat door de lambda en lmm te vervangen durf ik ook niet als waarheid te beschouwen en dat bedoelde ik ook niet, maar het laat wel zien dat het behoorlijk kan schelen. Al gaat het verbruik van 1:10 naar 1:11, dan nog verdien ik ermee!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 00:07  ·  #49
Quote door Lunar

...... Ik begrijp je punt, maar ik heb thuis een auto die 1 op 22 rijdt als ik mijn best doe en bijna net zoveel weegt als de Volvo .......

ben wel benieuwd over welke auto dit gaat ??
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 00:10  ·  #50
Jaguar x-type 2.0D uit 2005.
...

Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 00:12  ·  #51
...
ErixS60

Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 01:30  ·  #52
Sommige banden kunnen ook zorgen voor een hoger verbruik.
Paulussie
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 11:35  ·  #53
Quote door Lunar

Jaguar x-type 2.0D uit 2005.

Dat is een diesel, nietwaar? En dus appels met peren vergelijken en zinloos.

Los daarvan vind ik het een uitstekend streven om je auto zo zuinig mogelijk te krijgen. Goed voor het milieu en goed omdat we dan langer doen met schaarse fossiele brandstoffen. Ik doe daar dus naar hartelust aan mee. Op tijd beurten, tussendoor de banden op spanning houden, geen nodeloze rommel meesjouwen om gewicht te besparen, dakdragers er op of er af, wel of geen grotere of bredere banden, airco aan of uit, licht aan overdag, ramen op of dicht, het zijn allemaal zaken die het verbruik beïnvloeden. Orde grootte een paar procent.

Veel belangrijker dan dit alles is je rijgedrag. Dus geen korte stukjes met de auto maar met de fiets. Warm laten worden die motor. Laagtoerig (maar niet te) schakelen, anticiperen, geen 130 op de snelweg maar 120 of beter nog 100, nooit volgas geven, het zijn stuk voor stuk dingen die je verbruik enorm beinvloeden. Orde grootte tientallen procenten.

Dus heeft het veel meer zin om je rijgedrag aan te passen. Zoals ze het wel eens roepen, het verbruik stuur je met je rechtervoet.

Dat is niet leuk, natuurlijk. Leuker is het om veel tijd en geld te steken in technische snufjes die je auto ineens veel zuiniger zullen maken. Zo zijn daar de piramides voor op je brandstoftank. Of de magneten die om de benzineleiding moeten. Of de vinnetje op de achterspoiler. Of geheimzinnige motorolie toevoegingen. Of toverbanden. Of wonderbenzines. Of het preventief vervangen van nog werkende sensoren. Al deze oplossingen zullen je auto aantoonbaar zuiniger maken, maar al deze dingen doen dat door hetzelfde psychologisch effect waarbij jij er van overtuigd bent dat je auto wel zuiniger MOET zijn na alle tijd, geld en moeite die je erin hebt gestoken.

Mijn advies:
Rij 'm een keer door een wasstraat. (Mijn auto's rijden merkwaardig genoeg altijd lekkerder als ze schoon zijn) Tank 'm dan vol, plak de verbruiksmeter af en ga lekker rijden. Zet de airco aan als het warm is. Geniet van die mooie, grote, degelijke, zoevende bak onder je kont. Luister naar de roffel. Kijk om je heen naar al die andere mensen die in een van die smakeloze Duitse, Franse, Japanse of Koreaanse dingen moeten rijden en realiseer je hoe bevoorrecht je eigenlijk bent! :devil:
...

Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 11:44  ·  #54
Auto verlagen wil ook wel helpen in het verlagen van de luchtweerstand. Vieze auto draagt idd niet bij aan de luchtweerstand. Verder vind ik het zelf wel een sport om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden met een auto. Toch klaag ik niet als ik zie dat ik op de duitse autobaan met kruissnelheden rond de 150 km/uur zuiniger rijd dan een Mazda 2 bifuel (LPG). Stiekum heb ik dan wel weer plezier omdat het gewoon aantoont dat de huidige trend om motoren te downsizen in sommige situatie helemaal niet werkt.
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 12:07  ·  #55
Ik vergelijk de diesel niet met de Volvo. Ik geef alleen aan dat ik al een zuinige auto thuis heb staan en dus geen Hyundai Cuore hoef te kopen :D

Voor mijn gevoel rijd ik ook zuinig, zoals te lezen in de eerste pagina. Gewoon lang van tevoren het gas eraf halen als je een bocht of kruizing nadert. (zo min mogelijk de bestuurders achter je hinderen natuurlijk) ; schakelen bij de 2500 toeren en gewoon de cruise control erop waar het kan. Ik rijd ook geen 130 op de snelweg als dat mag. Mij zie je gewoon 110-120 rijden :-)

Ja, technische snufjes... Het heeft gewerkt bij Enno en ik lees dat de lambdasonde om de 250 duizend kilometer vervangen hoort te worden. Mijn volgende beurt is bij de 246 duizend kilometer, dus je kan het altijd proberen nietwaar?

Maar goed, je moet me ook niet zien als iemand die 3 meter achter een vrachtwagen gaat hangen om benzine te besparen. Ik geniet tijdens het rijden, maar je hebt wel gelijk dat ik gewoon niet op die BC moet letten. Ik geef zeker gehoor aan je advies.

Bedankt :)
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 12:12  ·  #56
Dat ook Enno. Het is ook leuk om te zeggen dat je Volvo van 12 jaar oud met een 2.4 liter 5 cilinder met 250 duizend kilometer op de teller, 1 op 13/14 rijdt. Terwijl bijvoorbeeld de overbuurman 1 op 12 rijdt met zijn Audi A4 uit 2007 :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 13:12  ·  #57
Quote door Paulussie

Leuker is het om veel tijd en geld te steken in technische snufjes die je auto ineens veel zuiniger zullen maken. Zo zijn daar de piramides voor op je brandstoftank. Of de magneten die om de benzineleiding moeten. Of de vinnetje op de achterspoiler. Of geheimzinnige motorolie toevoegingen. Of toverbanden. Of wonderbenzines. Of het preventief vervangen van nog werkende sensoren. Al deze oplossingen zullen je auto aantoonbaar zuiniger maken, maar al deze dingen doen dat door hetzelfde psychologisch effect waarbij jij er van overtuigd bent dat je auto wel zuiniger MOET zijn na alle tijd, geld en moeite die je erin hebt gestoken.

bij TNO automotive staat een hele grote vitrine met allelei 'dingen' die een motor zuiniger zou moeten maken, alles getest onder gestandaardiseerde omstandigheden, en het resultaat: je raad het al, het werkt niet!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 13:14  ·  #58
Quote door Waltersan

@ennoE34: heb je verschillen in buitendiameter tussen de 16" en 17" banden? als de afrolomtrek gelijk is zou er toch geen verschil moeten zijn?

zat hier nog eens over na te denken: meestal is een 16" een 205 band en een 17" een 225 band. dat verklaart het verschil in verbruik. dus als je zuiniger wilt rijden, is dat ook iets om mee te nemen.
v40pokemon
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 13:50  ·  #59
Quote door Paulussie

Geniet van die mooie, grote, degelijke, zoevende bak onder je kont.Luister naar de roffel. Kijk om je heen naar al die andere mensen die in een van die smakeloze Duitse, Franse, Japanse of Koreaanse dingen moeten rijden en realiseer je hoe bevoorrecht je eigenlijk bent! :devil:

Ik heb helemaal geen roffel :'(

ik hoor alleen maar bandengeruis
:whistle: ;-)
...

Subject:

· 
Posted: 10.02.2013 - 14:31  ·  #60
Quote door Waltersan

Quote door Waltersan

@ennoE34: heb je verschillen in buitendiameter tussen de 16" en 17" banden? als de afrolomtrek gelijk is zou er toch geen verschil moeten zijn?

zat hier nog eens over na te denken: meestal is een 16" een 205 band en een 17" een 225 band. dat verklaart het verschil in verbruik. dus als je zuiniger wilt rijden, is dat ook iets om mee te nemen.

Dat klopt helemaal je theorie. Je praat over bijna 10% meer wielbreedte. En dus een significantgroter wegcontact dan bij een 16 inch wiel.

Rolweerstand bij een 16 inch 205/55 in vergelijking met een 17 inch 225/45 band zal dus lager zijn. Daarnaast speelt mee wat voor rubbersamenstelling de banden hebben. Ik heb gereden met conti's sportcontact 3 in de maat 225/45 en die hebben volgens mij van nature al een hogere rol weerstand dan een Michelin Primacy HP band, Tel daarbij de meer prijs van het brandstofverbruik op en je gaat merken dat je de keuze voor een 17 inch wiel vanuit brandstofverbruik oogpunt wel eens heel erg arbitrair zou kunnen zijn. Dit alles bij veel snelweg kilometers. Bij veel stadsverkeer zou de discussie wel eens de andere kant op kunnen gaan.

Selected quotes for multi-quoting:   0