Benzineverbruik Volvo V70 2.4 140pk

...

Subject:

Re: Benzineverbruik Volvo V70 2.4 140pk

· 
Posted: 22.04.2013 - 22:24  ·  #91
Leonium,

Er zit wel degelijk veel verschil in verbruik! En als je een diesel hebt kun je behoorlijk mee met deze relatief lage toeren. Mijn T5 pikt dat echter niet haha. Die houd er echt niet van om onder de 3000 toeren, bij warme motor, geschakeld te worden. Ik ben wat dat betreft een wisselende rijder. Ik vind het af en toe heerlijk om eens even goed door te rijden en dan juist weer lekker cruisen. ;) Met je stelling ben ik het eens. Maar ja, een voordelige auto is een Volvo 5 cilinder nu eenmaal niet! En als je met het oog op superzuinig rijden deze auto koopt en er al je voorzieningen en comfort op uitschakelt, ben je voor mij echt niet wijs en geen Volvo waardig! Gelukkig zijn er veel mensen die van hun Volvo houden! Net als jij trouwens. ;) Eco Tuning kan inderdaad zuiniger verbruik ter weeg brengen. Zeker het overwegen waard en de Volvo..... Die wordt daar niet slechter van! Elke keer op de laatste druppel benzine thuiskomen echter wel! :D

Groetjes,

Tristan
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.04.2013 - 22:39  ·  #92
Net de tank volgegooid, de benzine was zo goedkoop; €1.67 koopje haha!
En het verbruik van 500 km, waarvan 400 km gemengd, en 100 km met 140 op de teller: 1 op 10.9. Ofwel 9,17/100 km.
Hij word steeds zuiniger, nog ff en hij rijdt 1 op 20! Heb blijkbaar een goed gevoel voor het rijden, want ik ben geen treuzelaar.
(Het gaat om een 2.4 turbo, 200 pk, met 350000 km ervaring)
...

Subject:

· 
Posted: 22.04.2013 - 22:50  ·  #93
Mijn Classic T5 deed zo een 1 op 6,75 op LPG. Nu na weer het nodige onderhoud tank ik de laatste twee keer al met een berekening aan de pomp van 1 op 9! :D Maar ja... Heeft met 2 dingen te maken.... Je moet niet bang zijn te investeren in je auto en al zeker niet bang om eens gas te geven! Airco uitschakelen? Ik weet niet eens waar dat knopje zit en weet je waarom?? Ik lever niet in op het comfort en prestaties van de wagen! :D

P.S. Het gaat hier om een Italiaanse T5 Classic met een 2.0 liter vijfcilinder hoogtoerige motor met een vermogen van 226 PK. Ik denk dat ie meer heeft maar dat moet maar eens getest worden. Het ding is een beest op de weg! :D
...

Subject:

· 
Posted: 22.04.2013 - 23:08  ·  #94
Zijn onze antwoorden nou de reden dat de starter van dit topic niet meer reageert? :O Het zou toch nie waar zijn heh!? :D
...

Subject:

· 
Posted: 23.04.2013 - 00:26  ·  #95
;) Sommige mensen doen wel serieus aan stage 0 tuning, anderen vinden dat te veel geld & moeite.

Het verbruik van de V70 / S60 die een beetje netjes op orde is is totaal niet opzienbarend in negatieve zin. Wie de folder van de S60 / V70 uit 2001 er op na slaat komt al gauw tot de conclusie dat de 2.4 motoren van die generatie eigenlijk relatief zuinig waren.

De afgelopen 2 weken heb ik zo rond de 1 op 12,5 gereden op benzine. Met veel stadsverkeer (kleine ritjes) en enkele lange ritten blijf ik dat een nette waarde vinden.

Met werkende carterventilatie, zonder vacuum lekkage is het nu hoogstwaarschijnlijk zeer wel mogelijk de 1 op 14 te halen. ;) De vraag die ik daarbij alleen heb, hoe goed is dat voor mijn carterventilatie? Daarom ben ik ook blij dat ik vanaf morgen weer op LPG rijd, dan kan ik tenminste weer enigszins betaalbaar doortrappen om mijn motor beetje schoon te branden. Het blijven hangen op de rechter rijstrook om daarmee een verbruik van 1 op 15 na te streven is nu niet echt prettig / een bijdrage voor de verhoging van het rijplezier in de S60.

Hoe topic starter tegen deze hele discussie aankijkt?

Ik zelf zou zeggen, kost een beetje maar je krijgt er wel wat voor terug. Zowel qua souplesse als brandstofprijs per afgelegde km. Dat je onderhoudskosten per afgelegde km wat stijgen, moet je maar voor lief nemen. Uiteindelijk is het goed voor zowel je portomonnee als het milieu als je auto weer helemaal netjes gestage 0 tuned is.
...

Subject:

· 
Posted: 23.04.2013 - 00:57  ·  #96
Kijk en daar zijn de woorden die door een wijs sprekende en Stage 0 tunende man! Enno, ik had dit niet beter kunnen verwoorden! Geen geld willen uitgeven en bezuinigen op comfort wordt hem niet! Ik ben heel erg benieuwd naar jouw waarden op gas! Het kost dan de nodige uren werk en het nodige inzicht maar jij laat zien dat dit wel degelijk mogelijk is! Respect!!!

Groetjes en zie je bij de Stammtisch!

Tristan
...

Subject:

· 
Posted: 23.04.2013 - 23:00  ·  #97
Voorlopig zien de waarden op LPG er prima uit. Over 209 km heb ik 18,5 liter LPG verstookt. Over een maand kan ik meer zeggen over het echte verbruik. Ik verwacht echter geen gekke dingen vooralsnog.
...

Subject:

· 
Posted: 23.04.2013 - 23:11  ·  #98
Gaaf, gaaf, gaaf Enno! Blij dat het gelukt is en dat alles er zo goed uit ziet! Helemaal top maar zie je zeer zeker wel bij de Stammtisch! :D Babbelen we daar zeker even over want ik vind dit een hele prestatie!
Mooi man!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.04.2013 - 23:54  ·  #99
Ondanks dat TS niet reageert is het wel interessante materie. Gezien de huidige brandstofprijzen kun je er niet omheen om op één of andere manier toch enigzins rekening te houden met de kosten.
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 00:11  ·  #100
@ Tristan

Gelukkig herken je de genieter in mij en het enige zeer voel ik bij het afrekenen aan de pomp, wat ik direct weer vergeet als ik mij op de bestuurderszetel begeef!

Maar even over die toeren, het topic gaat toch over een 2.4 benzineverbruik, ik kan echt met gemak overschakelen bij 1800 toeren, hij pakt juist ontzettend mooi op en roffelt z'n prachtige 5 cilinderroffel. 3000 toeren vind ik bij de V70 al behoorlijk doortrekken. En ik ben aardig wat diesels gewend met turbo, het verbaast me juist zo dat de 2.4 benzine zo ontzettend makkelijk in de lage toeren trekt. Dat belooft wat voor van de zomer als mijn caravan er achter hangt.

Ik begrijp uiteindelijk dat ik me niet echt zorgen hoef te maken over het verbruik an sich.
Alleen jammer van die benzineprijs....
...

Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 00:13  ·  #101
Mee eens Waltersan!

Maar dan zul je moeten investeren om te zorgen dat je auto een beter verbruik krijgt. Door te roepen dat een auto "onzuinig" is en je wil er zelf ook niet in investeren, dan houdt het natuurlijk wel hard op. ;) Ja toch!?
...

Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 00:18  ·  #102
Lenonium,

Het is inderdaad zo dat de "ongeblazen" motor lekker oppakt in de lage toeren. Bij een Turbo moet je echt meer in het middengebied zitten om rendement te behalen. Dan heb ik ook nog eens het punt dat mijn motor een zogeheten hoogtoerige is. Die wordt dus echt niet goed van onder in de toeren rijden. Hij wil het nu wel maar met een schikbarend verbruik. Als ik nu netjes rond de 3000 toeren schakel, denk ik op lange afstanden door de 1 op 10 te komen. Zeker na de aanpassing van vandaag. Dit is terug te lezen in mijn Elektrische topic. ;)
En genieten.... JA ZEKER!!! En elke dag weer een beetje meer als je echt met de auto bezig bent! :love:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 18:10  ·  #103
Volgens mij is het zo dat de de 200 pk turbo een lage druk turbo heeft en normale compressie( net als de gewone 2.4 ), en de T5 een lagere compressie vanwege de hoge turbodruk. En dus zal een T5 niet zo sterk zijn als de 2.4T bij lage toeren.
Vind persoonlijk ook dat de mijne best veel power onderin heeft.
...

Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 20:48  ·  #104
De eerste 474 km heb ik 45,7 liter LPG voor nodig gehad. Das dus een gemiddeld verbruik van bijna 10,4 km per liter LPG. Daarvan is +/- 280 km snelweg, waarvan 40 km rijden in langzaamrijdend en stilstaand verkeer. Dan nog druk stadsverkeer in Amsterdam vanmiddag, meer stilstaan dan rijden en nog wat provinciaal verkeer in & rondom Almere.

Je kunt uiteindleijk dus redelijk besparen op brandstofkosten. Wel moet ik bekennen dat ik harder heb doorgereden op LPG dan op benzine. En dan vind ik het verbruik tot nu toe bepaald niet slecht.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 20:52  ·  #105
Geen verkeerde waardes.
Zeker niet als je bedenkt dat dit op gas is met een stevige rijstijl.
Erg netjes.

Selected quotes for multi-quoting:   0