Benzineverbruik Volvo V70 2.4 140pk

FUNK3
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Benzineverbruik Volvo V70 2.4 140pk

· 
Posted: 24.04.2013 - 20:57  ·  #106
Ik had ooit een hyundai coupe 2.0 fabrieksaf lpi G3 vialle 1100 kilo ook met zon rijstijl en verbruik dus dat is echt wel netjes!
Zeker 400 kilo zwaarder en lachen bij de pomp ;) toen was 40 liter iets minder dan 20 euro.
...

Subject:

· 
Posted: 24.04.2013 - 22:43  ·  #107
Mooi mooi! Dit klinkt veelbelovend Enno! En ja, een Hyundai Coupé.... Leuk maar moet je nagaan hoe dit zuipt! :sick: Toch liever een Volvo dan! :D
Waltersan, je hebt dit inderdaad goed. Ik moet dus meer trappen om wat te bereiken maar hij loopt echt helemaal goed nu! :love: Zie mijn Elektrisch topic voor de details. ;)
...

Subject:

· 
Posted: 25.04.2013 - 22:51  ·  #108
:) Morgen kan ik nog meer gaan voorspellen welke kant het op gaat qua verbruik. Ik zal morgen ochtend de bandspanning controlleren, had ik nog niet gedaan. Ik rijd inmiddels weer op zomerbanden, en morgen mag de S60 weer wat kilomters maken. Morgen avond kan ik op basis van in totaal ruim 900 km voorspellen welke kant het op lijkt te gaan. Mijn vermoeden zegt minimaal 1 op 10 op LPG is meer dan realistisch. Iets dat ook naar voren komt bij Volvo's met dampgas die ik wel eens opspoor op Spritmonitor.

Nog benieuwder ben ik of ik eind mei in Polen ga uitkomen rond de 1 op 12. Dan kom ik op een bereik van +/- max 600 km op een volle tank LPG. Vooralsnog moet 500 KM op een volle tank LPG haalbaar zijn in dagelijks Nederlands verkeer. Dat is al weer een dikke 80 km vooruitgang t.o.v. de Vialle ringtank.
...

Subject:

· 
Posted: 25.04.2013 - 23:56  ·  #109
Ik ben super benieuwd Enno!! Vooralsnog klinkt het allemaal geweldig mooi! :love:
...

Subject:

· 
Posted: 28.04.2013 - 11:26  ·  #110
Gisteren dus de LPG installatie verder afgesteld. Ik had een gevoel dat ie toch wel aan de rijke kant stond. Wel nu :) dat klopte.

Toch heb ik tot nu toe een verbruik gescoord wat ligt rond de 1 op 10. Na gisteren zal ik deze tankbeurt wel een iets negatiever verbruik scoren, maar das normaal als je motor bijna een uur stationair heeft staan draaien op LPG & Benzine om de instelling netjes te doen.

De verbruiksmeter geeft inmiddels weer meer realistische waarden aan. Waarden die na een ritje amsterdam heen en weer rond de 1 op 10 liggen.

Gisteren ook de instellingen veranderd voor overschakelen op LPG. I.p.v. overschakelen bij 1600rpm heb ik dit verlaagd naar omschakelen bij 1100 rpm. Dat zorgt er voor dat veel eerder wordt omgeschakeld op LPG bij een auto met automaat omdat bij langzaam rijdend verkeer die 1600 toeren nauwelijks wordt bereikt.

Dit zou er als het goed is voor moeten zorgen dat het benzine verbruik verder kan dalen. Vooralsnog ga ik uit van een brandstof besparing van 25 EUR benzine per maand t.o.v. de Vialle (bij gelijk verbruik) en een LPG brandstof reductie van +/- 7%.

Verder gisteren in VIDA kunnen aflezen dat bij de foutmelding van de emissie er een koelwater temperatuur gemeten was van 84 graden celcius. Het betekent volgens mij dat dankzij koudere thermostaat de kans idd groot is dat het koelwater ook wat kouder blijft. De verdamper pompt er volgens ook nog een keer koudere KVS bij dus zou in theorie de koelwatertemperatuur altijd relatief laag moeten blijven. Dit is natuurlijk weer prettig voor de koeling van de cilinderkop bij het rijden op LPG.

Koelende werking van LPI bij mijn S60 toen de LPI er nog in zat geloof ik niet zo in, tegen de tijd dat de LPG de kop had bereikt, was het vloeibare LPG al lang in dampvorm veranderd. De afstand tussen inspuitlocatie en kop was +/- 20 cm.
Kaneelschep

Subject:

· 
Posted: 08.05.2013 - 16:21  ·  #111
Ook ik heb onderhand een tankje leeggereden met onze handgeschakelde 2liter t5. Die overigens 211 pk heeft; trissy, niet 226 ;) dat is de 2,5l t5 van die tijd.
En ik kom gemiddeld net boven de 1 op 10. En dan rijd ik met airco aan en ook niet altijd maar langzaam. Ik heb de auto net, dus geef af en toe nog even flink gas om die turbo te voelen. :D
Ik heb overigens wel geprobeerd even flink langzaam te rijden en deze t5 doet nog steeds alles in de lage toeren. Tuurlijk pikt ie sneller op als je later schakelt maar het voelt zeker niet zo dat dat moet. Je kan er heerlijk 75 mee kachelen in zn 5 op een 80 weg en dan geeft de bc zo rond de 5,5l aan.
Heb er nog niet harder dan 160 mee gereden.
...

Subject:

· 
Posted: 08.05.2013 - 16:40  ·  #112
Kaneelschep,

Mooie waarden hoor! Echter moet ik je wat het vermogen betreft echt even tegenspreken! Hierbij dus ook even mijn Volvo-gegevens. ;) Het kan zijn dat er een modificatie is geweest meer ik heb echt 226 wild trappelende paarden onder mijn kap! ;)

Groetjes,

Tristan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...

Subject:

· 
Posted: 08.05.2013 - 16:59  ·  #113
Overigens betreft het bij mij om een motor met typenr.: B5204T3. ;)
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.05.2013 - 00:09  ·  #114
Ik zou nog even reageren na mijn weekendje Parijs, op en neer Parijs en de nodige km in en rond Parijs een verbruik van 1:10,8 - 1:11,6.
Ben ik niet ontevreden mee, gezien het feit dat je in Frankrijk redelijk kunt cruisen rond de 130 km per uur, en ik houd mijn navigatie aan als werkelijke snelheid. Dus de teller staat dan boven de 135 cq richting 140 km per uur.

Overigens, heel verrassend IN Parijs heb ik het goedkoopst getankt! 1,596 per liter Euro. Zij geven overigens standaard aan dat hier 10% Bioethanol in zit. Is in Nederland ook zo, alleen zie je dat nergens terug. (bezijdens topic, maar wel belangrijk: bio ethanol bederft op den duur, dus zorg ervoor dat je auto niet te lang stilstaat! Bio ethanol is de reden dat een hoop grasmaaiertjes na de winterstop niet meer willen starten, vanwege de stroperige bio ethanol.)

Ik ga me wel afvragen of ik niet voor die ecotune moet gaan, met 5% besparing heb je die er zo uit!
...

Subject:

· 
Posted: 10.05.2013 - 01:12  ·  #115
Lenolium,

Welkom home!! En erg mooie waardes hoor! Ecotune zou je gerust kunnen doen. De auto wordt er zeker niet slechter van! :) Heb je het verder lekker naar je zin gehad aldaar?

Groet,

Tristan
...

Subject:

· 
Posted: 10.05.2013 - 06:03  ·  #116
Quote door Trissy1979

Lenolium,

Welkom home!! En erg mooie waardes hoor! Ecotune zou je gerust kunnen doen. De auto wordt er zeker niet slechter van! :) Heb je het verder lekker naar je zin gehad aldaar?

Groet,

Tristan

Welke eco tune? Als alleen de CO2 uitstoot daalt, en de rest stijgt (waaronder de schadelijke NOx) dan is het maar de vraag of het allemaal zo eco is. Aangezien NOx niet onderdeel is van de APK wordt er niet op gecontrolleerd. Dus wordt bij tuning vaak alleen gekeken naar brandstofverbruik (CO2 gerelateerd) en prestaties (PK's). Uitdaging is om de auto zodanig te tunen dat ie :

1. Niet viezer wordt dan de typegoedkeuring;
2. Meer PK's levert dan af fabriek
3. Minder brandstofverbruikt dan voorheen.

Moet allemaal mogelijk zijn ;) zo is mijn vermoeden, maar daar moet je wel wat voor doen. Ik vermoed dat tuning geleverd door de fabriek wel voldoet aan bovengenoemde criteria.
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 11.05.2013 - 23:02  ·  #117
@ Trissy,

Zeker naar mijn zin gehad, zowel er naar toe, tijdens en weer terug.....
Alleen beetje koud, maar wel droog, lekker veel gelopen door de stad en culinair genoten, met nog een beetje cultuursnuif!

Ecotune ga ik over nademnken, wat Enno zegt vind ik ook belangrijk, het moet dan ook wel eco zijn.
Ik heb ook het geluk in Rotterdam te wonen, met alhier een goede gasinbouwer heb ik begrepen, kost 2 mille, maar met de LPG prijzen van nu ziet dat er goed uit, die zijn al jaren redelijk stabiel en nog nooit boven de 0,80 uitgeweest(als je op de goede plaatsen tankt)
Ik zie ze inmiddels alweer richting 0,60 gaan zelfs....
...

Subject:

· 
Posted: 11.05.2013 - 23:12  ·  #118
Quote door Leonium

@ Trissy,

Zeker naar mijn zin gehad, zowel er naar toe, tijdens en weer terug.....
Alleen beetje koud, maar wel droog, lekker veel gelopen door de stad en culinair genoten, met nog een beetje cultuursnuif!

Ecotune ga ik over nademnken, wat Enno zegt vind ik ook belangrijk, het moet dan ook wel eco zijn.
Ik heb ook het geluk in Rotterdam te wonen, met alhier een goede gasinbouwer heb ik begrepen, kost 2 mille, maar met de LPG prijzen van nu ziet dat er goed uit, die zijn al jaren redelijk stabiel en nog nooit boven de 0,80 uitgeweest(als je op de goede plaatsen tankt)
Ik zie ze inmiddels alweer richting 0,60 gaan zelfs....

Let er wel op dat je wegenbelasting hoger is heh met een LPG auto. Verder is dat prima te doen inderdaad en het overwegen zeker waard! Ik rijdt die van mij ook op Gas. Dat gaat echt prima!
Blij dat je ondanks de koude wel lekker hebt kunnen genieten van je tripje Paari! Altijd goed! :D

Groetjes,

Tristan
frans_v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Subject:

· 
Posted: 12.05.2013 - 01:38  ·  #119
Kom ik aankakken... 170pk automaat en een gemiddeld verbruik van 1:9,8... Op de lange ritten autobaan en een snelheid van 135 kan ik de 1:10 net halen... Het zuinigst wat ik ooit heb gereden .. en over een langere termijn gemeten was 1:10,7.... :'(
...

Subject:

· 
Posted: 12.05.2013 - 01:43  ·  #120
Wellicht toch een keer je carterventilatie vervangen Frans? Dit scheelde bij mij enorm veel! ;)

Selected quotes for multi-quoting:   0