Gisteren dus de LPG installatie verder afgesteld. Ik had een gevoel dat ie toch wel aan de rijke kant stond. Wel nu
dat klopte.
Toch heb ik tot nu toe een verbruik gescoord wat ligt rond de 1 op 10. Na gisteren zal ik deze tankbeurt wel een iets negatiever verbruik scoren, maar das normaal als je motor bijna een uur stationair heeft staan draaien op LPG & Benzine om de instelling netjes te doen.
De verbruiksmeter geeft inmiddels weer meer realistische waarden aan. Waarden die na een ritje amsterdam heen en weer rond de 1 op 10 liggen.
Gisteren ook de instellingen veranderd voor overschakelen op LPG. I.p.v. overschakelen bij 1600rpm heb ik dit verlaagd naar omschakelen bij 1100 rpm. Dat zorgt er voor dat veel eerder wordt omgeschakeld op LPG bij een auto met automaat omdat bij langzaam rijdend verkeer die 1600 toeren nauwelijks wordt bereikt.
Dit zou er als het goed is voor moeten zorgen dat het benzine verbruik verder kan dalen. Vooralsnog ga ik uit van een brandstof besparing van 25 EUR benzine per maand t.o.v. de Vialle (bij gelijk verbruik) en een LPG brandstof reductie van +/- 7%.
Verder gisteren in VIDA kunnen aflezen dat bij de foutmelding van de emissie er een koelwater temperatuur gemeten was van 84 graden celcius. Het betekent volgens mij dat dankzij koudere thermostaat de kans idd groot is dat het koelwater ook wat kouder blijft. De verdamper pompt er volgens ook nog een keer koudere KVS bij dus zou in theorie de koelwatertemperatuur altijd relatief laag moeten blijven. Dit is natuurlijk weer prettig voor de koeling van de cilinderkop bij het rijden op LPG.
Koelende werking van LPI bij mijn S60 toen de LPI er nog in zat geloof ik niet zo in, tegen de tijd dat de LPG de kop had bereikt, was het vloeibare LPG al lang in dampvorm veranderd. De afstand tussen inspuitlocatie en kop was +/- 20 cm.