Beste systemen zijn er niet, ook al zweren sommigen bij hoog en bij laag bij bepaalde systemen of inbouwers.
Het gaat er uiteindelijk om of het systeem goed is ingesteld, en of de inbouwer in kwestie ervaring heeft met het type auto waar de LPG installatie in komt.
Zoals DCCCL (actief op het Volvo850forum) schrijft :
"De software van BRC is niet zo'n probleem, deze is ook veel "opener" dan van vialle en prins.
Er is in europa echt heel veel moois te koop op LPG gebied. Helaas blijven we verstoken van al dit moois tegen hele lage tarieven."
Ik kan hem daarin geen ongelijk geven. En ik denk dat we hier in NL een te beperkte keus hebben, met alle gevolgen van dien.
Een goed ingebouwde dampgasinstallatie (zonder pomp in de tank) die dan ook nog eens goed is ingesteld functioneert zeker zo goed als een Vialle LPi installatie (= vloeibare LPG injectie). Ik kan op dit moment alleen maar zeggen dat ik geen verschil merk in negatieve of positieve zin qua rijden van mijn Landi Omegas installatie t.o.v. de Vialle LPi instalatie. Elk systeem heeft z'n voors & tegens, maar ik denk dat zolang je een systeem kiest uit het rijtje : BRC, PRINS, LANDI, Vialle LPi je in principe nooit een foute keuze maakt. Een goed ingebouwde dampgas installatie zal hooguit wat zuiniger rijden dan een vloeibaar LPG injectie systeem als de ICOM of Vialle systemen.
Prijs LPG is idd weer aan het zakken, maar zal over 4-5 maand weer lekker gaan stijgen als de zomersamenstelling weer is ingewisseld voor de wintersamenstelling. Uiteindelijk is het in de meeste gevallen nog altijd de meest voordelige brandstof die je kunt kiezen. Als je mij zou vragen welk systeem ik de volgende keer zou nemen dan zou het toch weer een BRC zijn. Landi werkt, is wat lastiger in te stellen. BRC is eigenlijk probleemloos, qua software & qua injectoren.
Maar zoals gezegd, alles staat en valt met de ervaring van de LPG inbouwer. Als die geen ervaring heeft met Volvo's, dan liever een andere inbouwer of een ander merk LPG installatie. Want specifieke kennis over de auto is zeker zo belangrijk bij een goede LPG inbouw.