Klinkt bekend.
Bij de V70 die ik had kreeg ik ook ineens te maken met dit probleem.
Naar later bleek reageerde de auto pas na 3 of 4 keer drukken op de afstandsbediening.
Vanaf toen heb ik de ongebruikte reservesleutel gebruikt want daar reageerde de auto direct op.
Blijkt dat je sleutel dan aan t eind is, zul je een nieuwe voor moeten kopen.
Klinkt bekend.
Bij de V70 die ik had kreeg ik ook ineens te maken met dit probleem.
Naar later bleek reageerde de auto pas na 3 of 4 keer drukken op de afstandsbediening.
Vanaf toen heb ik de ongebruikte reservesleutel gebruikt want daar reageerde de auto direct op.
Blijkt dat je sleutel dan aan t eind is, zul je een nieuwe voor moeten kopen.
Eh, mijn reservesluitel is enkel een sleutel zonder transmitter
(Voor zover ik weet)
Maar ik vind het raar.
Zenders/ontvangers zijn electronica. Dat hoort niet te "slijten" zodat ie steeds minder bereik heeft...?
Ik zal het eens voorleggen aan de lokale Volvo dealer, al verwacht ik daar eerlijk gezegd niet meer van dan "Ja meneer, u heeft nou eenmaal een oude auto he..."
De handzenders dan mijn V70 (2001) werken op 433 Mhz, en daar zit nog steeds een heleboel apparatuur die daar ook signalen uitzendt. is het ook afhankelijk van de plaats waar je het probeert ?, ergo : doet tie het in de stad slechter als op de hei,
dat is mogelijk een heldere indicatie van een externe oorzaak van je probleem.
Zoals al opgemerkt echt "slijten" doet rf electronica niet echt, wel hebben die handzender printjes verhoudingsgewijs een zwaar leven, nog los van de zelfs bij zorgvuldig gebruik optredende ranzigheid die je vaak ziet, worden ze ook vaak in een
broekzak getordeerd, regelmatig toch ook weer vochtig etc.
Dat er daardoor wat printbreukjes, verbogen of geoxideerde batterijcontacten, krakende contacten of schakelaartjes en of overgangsweerstand her en der onstaat is vrij gebruikelijk.
vaak helpt t al om de boel eens netjes schoon te maken en vooral goed na te kijken op bovengenoemde punten, batterijveertjes iets opbuigen en contacten schoonpoetsen, schone batterijen, lees geen lijmresten maakt ook uit.
Ook even goed t printje te (laten) bekijken en of door een kundig iemand te laten doorsolderen op verdachte punten
indien die er zijn is vaak een oplossing.
Vergelijk ook even de werking met de 2e vaak minder gebruikte handzender, dit kan ook een heldere indicatie zijn dat een
van de 2 t echt minder goed doet, hebben ze er allebei last van , ook op de hei, dan zou er wat met de ontvangerprint kunnen
zijn, maar erg vaak komt dit niet voor, die heeft een relatief stabiel en rustig leven achterin de spiegelkap eigenlijk.
Ik denk dat het PCB’tje wel degelijk te lijden heeft onder jaren lang klikken.
Een PCB'tje werkt of werkt niet, of geeft in het ergste geval "storing" - een gebroken signaalpad dat soms wel of geen connectie maakt.
Jarenlang klikken zou invloed kunnen hebben op de *switch* - maar in dat geval zou de switch het wel/niet doen soms. Dat is wat anders dan dat het bereik minder wordt.
Maar "slijtage" in de zin dat het bereik steeds slechter zou worden - nee, zo werkt dat niet.
De handzenders dan mijn V70 (2001) werken op 433 Mhz, en daar zit nog steeds een heleboel apparatuur die daar ook signalen uitzendt. is het ook afhankelijk van de plaats waar je het probeert ?, ergo : doet tie het in de stad slechter als op de hei,
dat is mogelijk een heldere indicatie van een externe oorzaak van je probleem.
Zoals al opgemerkt echt "slijten" doet rf electronica niet echt, wel hebben die handzender printjes verhoudingsgewijs een zwaar leven, nog los van de zelfs bij zorgvuldig gebruik optredende ranzigheid die je vaak ziet, worden ze ook vaak in een
broekzak getordeerd, regelmatig toch ook weer vochtig etc.
Dat er daardoor wat printbreukjes, verbogen of geoxideerde batterijcontacten, krakende contacten of schakelaartjes en of overgangsweerstand her en der onstaat is vrij gebruikelijk.
In mijn geval is het niet plaats-afhankelijk..
En inderdaad, electronica slijt niet in de zin dat daardoor het bereik langzaam minder zou worden.
Tenzij er misschien ergens een condensator in het circuit zit die kaduuk (aan het gaan) is... Maar dat is in zo'n sleutel volgens mij niet het geval.
Edit: Maar misschien moet ik 'm toch eens openmaken om dat te en