Quote door racingbrick
Dat ze er staan met dergelijke km standen hoeft toch niet te betekenen dat dat de eerste motor is?
Hoe lang loopt een 1,2 turbo of een 1,4 turbo in een zware wagen denk je?
Inderdaad een interessante vraag! Ligt dit nu aan de dunne 0w20 olie, of aan de hoogbelaste speelgoedmotor in een zware wagen?
Quote door racingbrick
Ik zie dagelijks Volvo's voorbij komen met 3ton, 4 ton en meer, allemaal met 10W40, 5W40 en dergelijke olien gehaald.
Welke motoren gaat het hier precies om? Met of zonder turbo? Welke bouwjaren? De T5 250 pk of de T5 260 pk? Dit doet nogal ter zake lijkt me. Een andere interessante vraag, zijn er ook Volvo's met dergelijke standen die 0w30 olie hebben gebruikt (of gewoon nooit hebben gewisseld zoals in het linkje...)
Ik lees net in VIDA door een bulletin over vervuilde B5244T5 motoren (zwarte aanslag / sludge), met als oorzaak genoemd o.a. olie met verkeerde viscositeit. Lees en huiver, dit wil je niet in je motor! Modernere turbo motoren kunnen best wel eens gevoeliger zijn (voor aanslag /dichtslibben van doorvoeren) dan bijvoorbeeld de oudere generatie 2.5i blokken.
Ik zou erg voorzichtig zijn met het afwijken van de specs van je motor, zonder data-driven bewijs dat het anders moet.
Quote door racingbrick
Ja, het is al bewezen dat die 0W20 etc. niet echt bijdragen aan een lange levensduur..
Waaruit blijkt dit?
Nogmaals, zonder direct afbreuk te doen aan de info die je verschaft, is de waarde van achtergrondinformatie / gegevens van groot belang.
Besef dat de info -ook op dit forum- komt van een zeer selecte groep Volvo rijders, waarschijnlijk van nog geen 5% van de V70/S60 rijders in Nederland. De middenmoot hoor je niet, enkel de klachten of zeer positieve ervaringen. Heel geschikt (en zeer welkom!!) om oorzaken van problemen te achterhalen waar je zelf nog niet aan had gedacht!
Maar om hier nu de keus voor je olie op te baseren... Juist bij dit soort gegevens heb je liefst een grote groep willekeurige gebruikers, om zo individuele omstandigheden uit te sluiten. Of gedegen onderzoek met onderbouwde resultaten.