Quote door Mekstra
Thanks inderdaad voor de info. Roept wel meteen wat extra vragen op:
Wat wordt er met 'bestendigheid' bedoeld? Ik had begrepen dat het laatste getal -voor de race olie dus 60 en de prius 20- de dikte / viscositeit bij warme motor aangeeft?
Betekent dit -in Jip en Janneke taal- dat 10W60 olie dikker is bij warme motor maar ook beter beschermt tegen slijtage? En dus de Prius olie dunner is, minder verbruik oplevert, maar ook minder goed beschermt?
@ Racingbrick: Wat zou de achterliggende theorie kunnen zijn dat die dunne olieen minder goed beschermen en dus de levensduur van de motor bekorten?
Zuinige auto's met die dunne oliën hebben vaak ook van die kleine speelgoed motortjes en worden dus naar verwachting ook veel hoger belast (meer toeren / veel turbo gebruik etc.). Zeker de wat zwaardere auto's zoals een Passat met 1.2 motor... onafhankelijk van de soort olie heb ik al niet zoveel vertrouwen in de levensduur van die motoren.
Trouwens over die Prius (wie rijdt er nu zo'n auto....) er zijn op MP echt genoeg te vinden die meer dan 250.000 km hebben gedraaid.
Ik probeer (gefundeerd) antwoord te vinden op de vraag of wij met 0W30 in onze Volvo motoren ook met een kortere levensduur rekening moeten houden.
Een race motor wordt eerst warm gereden voordat maximale prestaties worden gevraagd, en niemand verwacht meer dat 3 ton te rijden met een raceblok...
Met je daily driver doe je dat wel....
Dat ze er staan met dergelijke km standen hoeft toch niet te betekenen dat dat de eerste motor is?
Hoe lang loopt een 1,2 turbo of een 1,4 turbo in een zware wagen denk je?
Ik zie dagelijks Volvo's voorbij komen met 3ton, 4 ton en meer, allemaal met 10W40, 5W40 en dergelijke olien gehaald.
We zullen zien of de 0W olieen ook zulke km standen gaan produceren, ik zeg trouwens niet dat een moderne recente Volvo geen 0W mag hebben in het blok, het topic begon over een T5 uit 2001, en daar moet je het NOOIT in gooien...
Ja, het is al bewezen dat die 0W20 etc. niet echt bijdragen aan een lange levensduur..
Trouwens, ik durf zelfs te stellen dat alle motoren kleiner zullen zijn in de toekomst, VW begon al jaren geleden met 3 pitters, en binnenkort gaan we ook 2 pitters zien komen op de wegen...
en die gaan allemaal met dergelijke olien rondrijden, allemaal om de E5, E6 , E7 en wat er nog meer aankomt te kunnen halen.......dus ......