betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

prima te doen of beter even verder kijken?

 
 
 
 
 
Autopet
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 19
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 20:11  ·  #1
Wat te doen, wat te doen?

Ik rijd al jaren een heerlijke blauwe 2.0 5 cilinder Ocean Race momenteel uit 2011, echt een hele fijne auto. Een plaatje om te zien, een genot om in te rijden. Al bijna 4 jaar en 60 dKM zijn wij onafscheidelijk. Brandstofprijzen voor diesel en benzine zijn weer redelijk normaal uit elkaar gegroeid, dus is het omslagpunt bij 16 dKM al bereikt. En het dieselkarakter past goed bij de auto. Waarom dan mijn twijfel? Er is helaas één maar. Ik woon in de binnenstad en mijn lieve Volvo is een diesel. Ik kan nu een acceptabele inruil prijs krijgen heb ik gemerkt, dus moet er maar eens een V70 benzine komen.

Met budget en youngtimer toekomst perspectief kijk ik naar een 2009-2011 jaargangen. Maar welke motor? De T6 is natuurlijk de lekkerste, maar weegt te veel, de AWD blijft een kwetsbaar punt en hij zuipt te veel. De karakter van de 3.2 ligt mij niet, dus blijven over de 2.5T, 2.0T en 1.6 T4. Voor mijn rug rijd ik liever geen R-design en ik heb nog geen 2.0T gevonden zonder R-design pakket.

Maar mijn vraag gaat over de 1.6 T4. Deze is echt een stuk goedkoper in dagelijks gebruik en aanschaf, maar ik vrees voor onderhoud bij volvo respectabele kilometerstanden. Mijn volvo specialist raadde deze motor zelfs af. Heeft hij gelijk of is het een opgeblazen verhaal? Wat zijn jullie ervaringen. Liefst niet de via-via en van-horen-zeggen verhalen natuurlijk. Graag in de comments.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 669
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 20:33  ·  #2
Ik heb een V70 van 2011 (modeljaar 2012) met de 1.6 T4 motor.

4 jaar geleden aangeschaft met 112.000 km op de teller, inmiddels is dat 146.000 km. Ja, we rijden er inderdaad betrekkelijk weinig mee, omdat ik er ook nog een lease-auto van mijn werk naast heb.

Het enige motorische wat ik er mee heb gehad was een lek uitlaatspruitstuk, wat bleek te liggen aan 2 losse moertjes. Moertjes vastdraaien en het was opgelost, maar voordat je bij die moertjes bent...

Verder heb ik geen klagen over de motor. Tuurlijk, de klinkers zal je er niet mee de straat uit trekken, maar daar heb ik de leeftijd ook niet meer naar.

Onderhoud doe ik gedeeltelijk zelf. Olie en oliefilter laat ik trouw ieder jaar door Poika Polter vervangen, ook al zit ik dan nog lang niet aan de opgegeven vervangingstermijn qua kilometers. Poika heeft ook mijn distributieriem vervangen, daar is speciaal gereedschap voor nodig. Poika is sowieso een aanrader!

De 1.6 T4 is in feite een Ford 1.6 Ecoboost. En dat jeukt een beetje bij de Volvo puristen, en ik heb daar zelf ook wel 2 keer over na moeten denken. Mogelijk dat hij daarom ook wat voordeliger tweedehands aan is te schaffen. In Ford-kringen heeft deze motor trouwens bepaald ook geen slechte reputatie, en deze motor is in grote getalen in Fords geleverd, veel vaker dan in Volvo's.

Maar er is één maar.... als je deze motor hebt met een automatische versnellingsbak dan is dat per definitie een Powershift automaat, en dáár kan je beter wél met een grote boog omheen lopen. Ze kúnnen lang meegaan, maar ze lopen ook vaak kapot, en dat kost dan vreselijk veel geld. Ook de Volvo dealer waar ik de V70 gekocht had zei al dat hij die Powershifts niet meer wou hebben.

Ik heb dus bewust voor een handgeschakelde gekozen.
Autopet
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 19
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 21:44  ·  #3
Dank voor je snelle reactie.
Het is blok-bak combi dus juist waar het mis gaat. Automaat is voor juist een must. Enig idee welke motoren met welk soort automaat geleverd zijn??
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 489
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 21:53  ·  #4
Quote door Autopet

Dank voor je snelle reactie.
Het is blok-bak combi dus juist waar het mis gaat. Automaat is voor juist een must. Enig idee welke motoren met welk soort automaat geleverd zijn??


Ik heb al eens een verzameling van reacties gemaakt. Volgens mij klopt onderstaande aardig:

Lijstje bron: diverse forums

Ford motoren, allen viercilinders:
2.0 liter atmosferische motor 145 pk (2.0/2.0F)
203 pk (2.0T)
240 pk (T5)
1.6 liter 1595cc turbomotor 180 pk (T4/T4F)

4 cillinder motoren vanaf 2014
en in de laatste modeljaren vanaf 2014 werd een Volvo VEA motor geleverd, allemaal 2 liter (1969cc) viercilinder turbomotoren:
T4 190 pk
T5 245 pk

Volvo vijf- en zescilindermotoren:
2.5 liter vijfcilinder turbomotor (2.5T/2.5FT) 203 of 231 pk
3.0 liter zescilinder turbomotor (T6) 304 pk
3.2 liter zescilinder atmosferische motor (3.2) 243 pk


Automaat:
V70
- 2.0T: Powershift
- 2.5T: Geartronic
- T4: Powershift
- T5: Powershift voor 12/2013
- T5: Geartronic vanaf 01/2014
- 3.2: Geartronic
- T6: Geartronic
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39905
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 22:56  ·  #5
Quote door Autopet

Wat te doen, wat te doen?
Voor mijn rug rijd ik liever geen R-design


Weet je dat zeker ?
Deze heeft namelijk sportstoelen en die zijn op de lange weg een stuk fijner dan de normale stoelen.
Ze zijn overigens ook in andere modellen geleverd.

Even ter vergelijk;
2011 R-design 2.0T, geen problemen na een lange rit.
2015 Dynamic edition (zelfde stoelen als een R-design, geen problemen na een lange rit.
2016 Inscription, “normale geventileerde stoelen”, behoorlijk last na lange ritten, dusdanig, dat ik begin dit jaar de V70 heb weggedaan.

Ik wil niet zeggen dat dit ook voor jou geldt, maar stel het proefondervindelijk vast, voordat je hetzelfde als mij gaat overkomen.

Als je echt een automaat wilt, dan absoluut voor de 2.5T gaan.
De powershift bakken zijn niet bepaald aan te raden.
Het is niet de vraag of ze problemen geven, maar wanneer.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1846
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 23:04  ·  #6
Heeft dta met die rug en R design niet meer te maken met de twee kleurige en dus stiknaden ?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39905
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 06.09.2023 - 23:16  ·  #7
Het gaat om onderstaande stoelen ;



Autopet
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 19
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 07.09.2023 - 09:17  ·  #8
Ik heb eerder een R-design 2010 gereden. Stoelen zijn het probleem niet (juist niet), het onderstel helaas wel. De strakkere voortrein rijdt/reed heerlijk, maar de strakkere achtertrein zorgen ervoor dat ieder hobbeltje werd doorgegeven aan mn rug. En dat brak mij op. Misschien ook door de combinatie met een open dak waardoor ik met mijn lengte (1.94m) niet optimale ruimte had. Automaat is voor mij een must.

Quote door Bigdog

Quote door Autopet

Wat te doen, wat te doen?
Voor mijn rug rijd ik liever geen R-design


Weet je dat zeker ?
Deze heeft namelijk sportstoelen en die zijn op de lange weg een stuk fijner dan de normale stoelen.
Ze zijn overigens ook in andere modellen geleverd.

Even ter vergelijk;
2011 R-design 2.0T, geen problemen na een lange rit.
2015 Dynamic edition (zelfde stoelen als een R-design, geen problemen na een lange rit.
2016 Inscription, “normale geventileerde stoelen”, behoorlijk last na lange ritten, dusdanig, dat ik begin dit jaar de V70 heb weggedaan.

Ik wil niet zeggen dat dit ook voor jou geldt, maar stel het proefondervindelijk vast, voordat je hetzelfde als mij gaat overkomen.

Als je echt een automaat wilt, dan absoluut voor de 2.5T gaan.
De powershift bakken zijn niet bepaald aan te raden.
Het is niet de vraag of ze problemen geven, maar wanneer.
Autopet
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 19
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 07.09.2023 - 09:24  ·  #9
Handig lijstje!
Vooral dat onderscheid tussen Ford 2 liter (1999 cc) en Volvo 2 liter (1969 cc) is good t know. Was het al tegengekomen. Hiermee is het duidelijker.

Quote door Winterswijkposse

Quote door Autopet

Dank voor je snelle reactie.
Het is blok-bak combi dus juist waar het mis gaat. Automaat is voor juist een must. Enig idee welke motoren met welk soort automaat geleverd zijn??


Ik heb al eens een verzameling van reacties gemaakt. Volgens mij klopt onderstaande aardig:

Lijstje bron: diverse forums

Ford motoren, allen viercilinders:
2.0 liter atmosferische motor 145 pk (2.0/2.0F)
203 pk (2.0T)
240 pk (T5)
1.6 liter 1595cc turbomotor 180 pk (T4/T4F)

4 cillinder motoren vanaf 2014
en in de laatste modeljaren vanaf 2014 werd een Volvo VEA motor geleverd, allemaal 2 liter (1969cc) viercilinder turbomotoren:
T4 190 pk
T5 245 pk

Volvo vijf- en zescilindermotoren:
2.5 liter vijfcilinder turbomotor (2.5T/2.5FT) 203 of 231 pk
3.0 liter zescilinder turbomotor (T6) 304 pk
3.2 liter zescilinder atmosferische motor (3.2) 243 pk


Automaat:
V70
- 2.0T: Powershift
- 2.5T: Geartronic
- T4: Powershift
- T5: Powershift voor 12/2013
- T5: Geartronic vanaf 01/2014
- 3.2: Geartronic
- T6: Geartronic
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 38
Berichten: 47
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 08.09.2023 - 10:07  ·  #10
Quote door Winterswijkposse

Quote door Autopet

Dank voor je snelle reactie.
Het is blok-bak combi dus juist waar het mis gaat. Automaat is voor juist een must. Enig idee welke motoren met welk soort automaat geleverd zijn??


Ik heb al eens een verzameling van reacties gemaakt. Volgens mij klopt onderstaande aardig:

Lijstje bron: diverse forums

Ford motoren, allen viercilinders:
2.0 liter atmosferische motor 145 pk (2.0/2.0F)
203 pk (2.0T)
240 pk (T5)
1.6 liter 1595cc turbomotor 180 pk (T4/T4F)

4 cillinder motoren vanaf 2014
en in de laatste modeljaren vanaf 2014 werd een Volvo VEA motor geleverd, allemaal 2 liter (1969cc) viercilinder turbomotoren:
T4 190 pk
T5 245 pk

Volvo vijf- en zescilindermotoren:
2.5 liter vijfcilinder turbomotor (2.5T/2.5FT) 203 of 231 pk
3.0 liter zescilinder turbomotor (T6) 304 pk
3.2 liter zescilinder atmosferische motor (3.2) 243 pk


Automaat:
V70
- 2.0T: Powershift
- 2.5T: Geartronic
- T4: Powershift
- T5: Powershift voor 12/2013
- T5: Geartronic vanaf 01/2014
- 3.2: Geartronic
- T6: Geartronic


Is die 2.0F niet een Ford-versie van een Mazda blok? Of geldt dat voor de EcoBoost ook?

Quote door Bigdog

Quote door Autopet

Wat te doen, wat te doen?
Voor mijn rug rijd ik liever geen R-design


Weet je dat zeker ?
Deze heeft namelijk sportstoelen en die zijn op de lange weg een stuk fijner dan de normale stoelen.
Ze zijn overigens ook in andere modellen geleverd.

Even ter vergelijk;
2011 R-design 2.0T, geen problemen na een lange rit.
2015 Dynamic edition (zelfde stoelen als een R-design, geen problemen na een lange rit.
2016 Inscription, “normale geventileerde stoelen”, behoorlijk last na lange ritten, dusdanig, dat ik begin dit jaar de V70 heb weggedaan.

Ik wil niet zeggen dat dit ook voor jou geldt, maar stel het proefondervindelijk vast, voordat je hetzelfde als mij gaat overkomen.

Als je echt een automaat wilt, dan absoluut voor de 2.5T gaan.
De powershift bakken zijn niet bepaald aan te raden.
Het is niet de vraag of ze problemen geven, maar wanneer.


Dat omtrent die stoelen is iets heel persoonlijks, ik vermijd persoonlijk de R-design stoelen ook, verschrikkelijk smal en hard.
Deed me veel te Duits aan, Volvo onwaardig. Doe mij maar de reguiliere echte Volvo zetels.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3241
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 08.09.2023 - 10:28  ·  #11
Ik had ze in mijn oude XC90 ook en vond ze meer dan voortreffelijk zitten. Zo zie je maar weer...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2112
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 08.09.2023 - 14:06  ·  #12
Quote door Dennis121

Dat omtrent die stoelen is iets heel persoonlijks, ik vermijd persoonlijk de R-design stoelen ook, verschrikkelijk smal en hard.
Deed me veel te Duits aan, Volvo onwaardig. Doe mij maar de reguiliere echte Volvo zetels.


Met de R-Design dan bedoel je denk ik degene met de witte inlegstukken? Die vond ik echt vreselijk. Niet zozeer de look of de stevigheid (overwegend mooi zacht leer), maar daar zat precies een dikke naad op je zitvlak. Als ik instapte was dat het eerste wat ik merkte en irriteerde me daar vervolgens de hele rit aan. Is ook nooit overgegaan, tot de auto verkocht was haha
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 08.09.2023 - 14:18  ·  #13
Quote
2016 Inscription, “normale geventileerde stoelen”, behoorlijk last na lange ritten, dusdanig, dat ik begin dit jaar de V70 heb weggedaan


Wist niet dat je de V70 niet meer had.
Welke Volvo rijd je nu?
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 38
Berichten: 47
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 08.09.2023 - 14:18  ·  #14
Quote door joriz

Quote door Dennis121

Dat omtrent die stoelen is iets heel persoonlijks, ik vermijd persoonlijk de R-design stoelen ook, verschrikkelijk smal en hard.
Deed me veel te Duits aan, Volvo onwaardig. Doe mij maar de reguiliere echte Volvo zetels.


Met de R-Design dan bedoel je denk ik degene met de witte inlegstukken? Die vond ik echt vreselijk. Niet zozeer de look of de stevigheid (overwegend mooi zacht leer), maar daar zat precies een dikke naad op je zitvlak. Als ik instapte was dat het eerste wat ik merkte en irriteerde me daar vervolgens de hele rit aan. Is ook nooit overgegaan, tot de auto verkocht was haha


Klopt, hoewel die met die witte vlakken lijkt op wat ik op die foto hierboven zie.
Ik vond ze echt verschrikkelijk, was heel jammer gezien de auto verder 100% naar smaak was.
Als ik het zo lees dat de voor en achter treinen ook stugger zijn ben ik blij dat ik daar niet voor gegaan ben.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2112
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: betrouwbaarheid 1.6 T4 blok

 · 
Posted: 08.09.2023 - 14:35  ·  #15
Quote door Dennis121

Quote door joriz

Quote door Dennis121

Dat omtrent die stoelen is iets heel persoonlijks, ik vermijd persoonlijk de R-design stoelen ook, verschrikkelijk smal en hard.
Deed me veel te Duits aan, Volvo onwaardig. Doe mij maar de reguiliere echte Volvo zetels.


Met de R-Design dan bedoel je denk ik degene met de witte inlegstukken? Die vond ik echt vreselijk. Niet zozeer de look of de stevigheid (overwegend mooi zacht leer), maar daar zat precies een dikke naad op je zitvlak. Als ik instapte was dat het eerste wat ik merkte en irriteerde me daar vervolgens de hele rit aan. Is ook nooit overgegaan, tot de auto verkocht was haha


Klopt, hoewel die met die witte vlakken lijkt op wat ik op die foto hierboven zie.
Ik vond ze echt verschrikkelijk, was heel jammer gezien de auto verder 100% naar smaak was.
Als ik het zo lees dat de voor en achter treinen ook stugger zijn ben ik blij dat ik daar niet voor gegaan ben.


Die met de witte vlakken zijn anders dan degene op de foto hierboven. Zal een fotootje erbij zoeken.
De naden van de witte vlakken zijn dik en irriteren.
Bij mij dan, ik hoorde anderen die er wel eens in reden er niet over klagen. Waarschijnlijk was het geen match met de vorm van mijn derrière...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0