Bijvullen koelvloeistof

Waarmee?

joostgroot
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Bijvullen koelvloeistof

· 
Posted: 09.09.2015 - 07:37  ·  #1
Allen,

Viel me een maand of wat geleden op dat het koelvloeistof niveau niet ver boven het minimum stond. Na 5000 Franse kilometers kreeg ik vanochtend plots de melding dat koelvloeistofniveau te laag was. Even dopje eraf (vacuüm druk eraf) en de vloeistof steeg weer net boven het minimum. Melding is dan ook verdwenen. Lijkt me wel wenselijk om vanmiddag even bij te vullen.

Op internet zie ik sterk afwijkende berichten. Concrete vraag: kan ik bijvullen? Wat is er dan geschikt voor een V70 d5 2003 en waar kan ik dat kopen? Tevens bijvullen tot het maximum streepje?

Ik hoor graag.

Bedankt.

Joost
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Bijvullen koelvloeistof

· 
Posted: 09.09.2015 - 09:18  ·  #2
Het makkelijkst.
rij even naar de dealer.
Daar hebben ze het kant en klaar gemixt in een gieter staan.
Kunnen ze zo er wat bij gieten.
Of koop een flesje wat je aanmengt met water.
Volvo schrijft 50 /50 voor.
joostgroot
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.09.2015 - 10:27  ·  #3
Even kijken of er hier een dealer in de buurt zit (ben ivm werk in zwolle, geen zin om er veel voor om te moeten rijden).

Mocht er geen dealer zijn, waar kan ik dan zo'n flesje scoren en belangrijker nog wat moet erin zitten? 50/50 bedoel je waarschijnlijk aanmaken met water. Zal dus waarschijnlijk wel antivries (en geen koelvloeistof?) zijn. Moet ik dan verder qua antivries ergens op letten?
assk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.10.2015 - 11:20  ·  #4
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 13.10.2015 - 11:54  ·  #5
Quote door joostgroot

Viel me een maand of wat geleden op dat het koelvloeistof niveau niet ver boven het minimum stond. Na 5000 Franse kilometers kreeg ik vanochtend plots de melding dat koelvloeistofniveau te laag was.

Als je dat een maand of wat geleden al opvalt, dan doe je er preventief toch wat aan?

Koeling is hyper-belangrijk voor motoren, daarmee zou ik niet op het randje lopen, zeker niet bij, naar ik aanneem, relatief hoge belasting in Frankrijk...
Goed, nu dat van mijn lever af is, afhankelijk van hoe ver boven minimum het niveau stond, zou dit ook kunnen betekenen dat er ergens een lek(je) zit, lijkt me ook wel belangrijk om in de gaten te houden.

Bijvullen moet met:
Koelvloeistof met corrosiewerende dope aangelengd met water. De waterkwaliteit dient te voldoen aan de norm STD 1285,1, wat zoveel wil zeggen dat de waterhardheid onder de 9,5 graden Duitse hardheid moet liggen.
Bij een melding dus in eerste instantie water bijvullen (liever teveel water dan geen koeling) en later bijmengen met de juiste koelvloeistof.

Selected quotes for multi-quoting:   0