Ik heb het hele onderstel aangepakt; nieuwe Four-C dempers, Eibach Pro-Kit veren, nieuwe rubber isolatiemat op de onderste veerschotel, nieuwe bovenste veerschotels, nieuwe veerpootlagers, nieuwe stabilisatorverbindingstangetjes en nieuwe draagarmen. Afgaande op foto's van anderen leek de achterkant veelal iets hoger te zijn dan voor, precies zoals ik wilde. Toen ik de set eronder had bleek voor en achter visueel toch wel gelijk te staan qua rijhoogte. Dat vond ik niet zo mooi, mede omdat de achterwielen best wel wat naar binnen staan t.o.v. de wielkastrand. Daarnaast vind ik het echt lelijk als achter lager staat dan voor en aangezien ik altijd wel wat kilo's erin heb (kinderszitjes, bouwwerk in de koffer voor kinderwagen/boodschappenkratjes e.d.) besloot ik de veerverhogers te proberen. Wilde beslist die van IPD, dat is tenminste een goed merk. Via marktplaats voor weinig een half jaar oude set gekocht, als het niks was dan gaf het niet. Maar het is precies goed zo.
Als de veerverhogers APK afkeur zijn dan trek ik ze er even tussenuit om ze er buiten de garage weer tussen te steken.
En ja, het klinkt vreemd, eerst verlagen dan verhogen, maarja wat doe je dan? Achterveren vervangen is een k*tklus, helemaal in de winter, ook geloof ik meer in een 'set' dan voor- en achterveren van een verschillend merk. Daarnaast was er voor deze veren niet echt een goed alternatief, andere verlagingsets verlagen alleen maar meer (40mm) dan de Eibach (30mm).
Ik ben wel heel tevreden over de achterveren van de Eibach set, dat bedoel ik in de trant van inzakken bij belading. Dat doen ze namelijk nauwelijks. Net wat weekendjes weg gehad, auto volgepakt, maar rijhoogte blijft vrijwel gelijk.
Wat betreft rijgedrag en comfort, hij is uiteraard iets minder comfortabel dan de originele veren (er zat een fabrieksaf sportonderstel onder). Dat mocht ook wel, want vergeleken met mijn ex-S60 was dit een boot. Nu ligt ie aanzienlijk strakker op de weg, zeker in de bochten. Bij schuine drempels etc schommelt ie veel minder heen en weer. Maar ik beschouw hem nog steeds als comfortabel, het grootste bewijs hiervan is dat mijn vriendin (die niet eens weet dat er een verlagingsset onder zit) nog geen enkele opmerking heeft gemaakt. Maar dat kan ook aan m'n vriendin liggen
Over de dempers kan ik nog niet veel zeggen, aangezien het Four-C systeem nog steeds niet werkt. Hier loop ik financieel echt helemaal op leeg. Geen foutcodes, volgens Vida alles in orde, maar het werkt niet. Andere CCM en SUM module, nieuwe knop, allerlei software geladen maar niets helpt. Vermoedelijk zit er nu een communicatiefout tussen de CCM module en de CEM, dat wordt ook weer een zoekplaatje, om moedeloos van te worden...