(bij het doorzoeken van dit forum ben ik nog dit probleem, nog de oplossing tegen gekomen, dus hoewel het probleem is opgelost leek het me toch voor evt vindbaarheid in de toekomst zinnig dit probleem en oplossing te posten in deze LPG groep ipv alleen in mijn web dagboek, ter lering en vermaak
Ik rijd sinds enkele weken een v70 uit 2002, 2,4 170 pk op LPG. met een achteraf ingebouwde LPI installatie van Vialle. Bij de eerste tankbeurt voel me het verbruik van LPG op: 1 op 11,5. Dat leek me gezien de berichten op het forum al bijzonder goed, maar ik schreef dat maar toe aan mijn fluwelen rechtervoet. DE tweede tankbeurt liet zelfs een verbruik van 1 op 13 noteren. Dolblij. Ondertussen (dus na een km of 700) viel me wel op dat de benzinemeter snel achteruit liep. Soms zelfs zichtbaar tijdens de ritten. Nou was de benzine meter in mijn vorige V40 BiFuel geen enkele indicatie voor de daadwerkelijke stand van het benzine niveau, bovendien heb ik het slechte nieuws maar gewoon even genegeerd, soms helpt dat. In dit geval niet: Binnen een maand stond de benzine meter schrikbarend laag, maar ik had al wel 7 keer LPG getankt. De volgende tankbeurt moest ik een praktisch volle tank benzine en ene volle tank LPG afrekenen: auw! Ik heb in de dagen erna het verbruik goed bijgehouden, en terwijl ik op LPG rij heb ik een verbruik van LPG rond de 1 op 11, en een benzineverbruik van 1 op 4. Lange ritten (50 km gemiddeld), 80% snelweg, netjes binnen 10% van de snelheidslimiet. Als de brandweer een afspraak gemaakt bij mijn vaste LPG specialist (Agin Rotterdam). DE LPG installatie werd aan de computer gehangen en.... binnen 3 minuten was het duidelijk. Er hoort motor specifieke software in de computer geprogrammeerd te zijn. Deze software stond er niet meer in, en dan gaat de installatie naar een soort van standaard programma. Die heeft een lange "eerst op benzine" tijd, én weet niet dat het gaat om een 5 cilinder! Binnen 5 minuten stond er nieuwe software op, tien minuten na aankomst stond ik weer buiten. En was het probleem opgelost, na 1000 km staat de benzine meter nog steeds boven het max streepje. LPG verbruik is wel wat verslechterd, rond de 1:10 gemiddeld, maar wat mij betreft nog steeds acceptabel.
Ik weet nog steeds niet helemaal of het verhaal van de LPG specialist echt klopt, maar voor de 75 euro die ik heb afgerekend vind ik het een hele mooie kosten baten verhouding. Ik hoop dat jullie hier wat aan gehad hebben!
Ik rijd sinds enkele weken een v70 uit 2002, 2,4 170 pk op LPG. met een achteraf ingebouwde LPI installatie van Vialle. Bij de eerste tankbeurt voel me het verbruik van LPG op: 1 op 11,5. Dat leek me gezien de berichten op het forum al bijzonder goed, maar ik schreef dat maar toe aan mijn fluwelen rechtervoet. DE tweede tankbeurt liet zelfs een verbruik van 1 op 13 noteren. Dolblij. Ondertussen (dus na een km of 700) viel me wel op dat de benzinemeter snel achteruit liep. Soms zelfs zichtbaar tijdens de ritten. Nou was de benzine meter in mijn vorige V40 BiFuel geen enkele indicatie voor de daadwerkelijke stand van het benzine niveau, bovendien heb ik het slechte nieuws maar gewoon even genegeerd, soms helpt dat. In dit geval niet: Binnen een maand stond de benzine meter schrikbarend laag, maar ik had al wel 7 keer LPG getankt. De volgende tankbeurt moest ik een praktisch volle tank benzine en ene volle tank LPG afrekenen: auw! Ik heb in de dagen erna het verbruik goed bijgehouden, en terwijl ik op LPG rij heb ik een verbruik van LPG rond de 1 op 11, en een benzineverbruik van 1 op 4. Lange ritten (50 km gemiddeld), 80% snelweg, netjes binnen 10% van de snelheidslimiet. Als de brandweer een afspraak gemaakt bij mijn vaste LPG specialist (Agin Rotterdam). DE LPG installatie werd aan de computer gehangen en.... binnen 3 minuten was het duidelijk. Er hoort motor specifieke software in de computer geprogrammeerd te zijn. Deze software stond er niet meer in, en dan gaat de installatie naar een soort van standaard programma. Die heeft een lange "eerst op benzine" tijd, én weet niet dat het gaat om een 5 cilinder! Binnen 5 minuten stond er nieuwe software op, tien minuten na aankomst stond ik weer buiten. En was het probleem opgelost, na 1000 km staat de benzine meter nog steeds boven het max streepje. LPG verbruik is wel wat verslechterd, rond de 1:10 gemiddeld, maar wat mij betreft nog steeds acceptabel.
Ik weet nog steeds niet helemaal of het verhaal van de LPG specialist echt klopt, maar voor de 75 euro die ik heb afgerekend vind ik het een hele mooie kosten baten verhouding. Ik hoop dat jullie hier wat aan gehad hebben!