Da blauwe roken door niet optimaal verbrande diesel komt ook veel voor bij Tractoren en grote industrie diesels van de oudere generatie , dan bedoel ik niet direct ingespoten varianten , daar is het echter normaal , maar komt dus door onverbrande diesel wat vaak d voor olie wordt aangezien , en alleen stationair , zodra je gas geeft gaat het weg .
Die geven vaak ook blauwe rook bij de koude start .
Het kan dus goed mogelijk zijn dat er op enig moment teveel of slecht verstoven diesel ingespoten wordt , of dat het mengsel niet klopt , of een en en verhaal .
de verstuivers worden op aanraden bosch specialist vervangen. nu kijken of dat het was. heb nu enorme spijt dat ik geen retour test gedaan heb. ben benieuwd hoe die uit zou pakken. aan de andere kant trad het probleem niet steeds op en zeker moeizaam als ik in de buurt was. Dus of dat wat opgeleverd had??? maar weer een kans laten lopen om wat kennis op te doen...
Tja binnenkort weten we meer. ik wacht af morgen zou hij hierheen komen...... even handremblokken vervangen, handrem doet t niet( enige verbazing toen onder de gewone remblokken nog handremschoenen voor de handrem zaten en die waren nog nooit vervangen... maar ja Volvo ook eerste auto waarbij ik dit tegenkom. )
Zo even een update. Na een verblijf van enige tijd bij de dieselspecialist is geconstateerd dat het vervangen van de verstuivers niets geholpen heeft. Netjes oude verstuivers weer terug gezet door garage. compressie meting laat zien dat de druk in de 5e cilinder beduidend lager is dan de andere cilinders. gezien olieverbruik en de lage compressie denken we nu toch weer aan de zuigerveren. Eens kijken wat we daar aan gaan doen... het blijft wel gek dat het soms wel soms niet optreedt. hoewel de laatste tijd steeds vaker begreep ik. opties lijken me of de zuigers dr uit en veren en(van onderkant boel los of toch eerst een airintake? (is wel veel makkelijker maar gaat het wat oplossen) het blijft een gegeven dat er altijd heel sloom met de auto gereden is en olie verversing niet heel strak gevolgd is. Dus vervuild zal ie sowieso zijn.
Ik zou inderdaad beginnen met een air-intake. 2007 is Euro 4 en dus erg gevoelig voor inwendige vervuiling. Bij de air-intake wordt ook de motor geflusht, dus sla je twee vliegen in één klap. En het wordt er hoe dan ook beter van. Is mijn mening. Maar ja, als er echt slijtage is, los je dat met een schoonmaakbeurtje ook niet op...