Blauw rokende diesel XC70 2007

D5244T4 af en toe hevig blauw rokend

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 21:42  ·  #46
gewoon een dagje laten uitlekken :yes: :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 22:00  ·  #47
Interessante klus.
Zo kun je meteen de staat van het onderblok optimaliseren.
Kan ook geen kwaad, lijkt me.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 22:02  ·  #48
Die ga je er niet uitkrijgen van onderen .

Er zitten eigenlijk altijd wangen en andere verstevigingen rond de lagers van een krukas , waardoor de ruimte daar te smal is .

Ook zou dan de krukas verwijderd moeten worden , dat gaat ook niet met de versnellingsbak nog op zijn plek , er is maar 1 manier de kop verwijderen , en dan de zuiger met drijstang naar boven halen .
Ook moet je de cilinder goed nameten of ie nog rond is , zo niet gaan nieuwe zuigerveren niet helpen die maken het dan vaak nog erger .
Als de veren vast zitten , of er een gebroken is , dan is er een behoorlijje kans op ongelijke slijtage van de cilinderwand , en die is dan dus niet meer rond .
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 22:05  ·  #49
Ik zou starten met de air intake
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 22:18  ·  #50
Quote

Ook zou dan de krukas verwijderd moeten worden , dat gaat ook niet met de versnellingsbak nog op zijn plek , er is maar 1 manier de kop verwijderen , en dan de zuiger met drijstang naar boven halen .
Ook moet je de cilinder goed nameten of ie nog rond is , zo niet gaan nieuwe zuigerveren niet helpen die maken het dan vaak nog erger .
Als de veren vast zitten , of er een gebroken is , dan is er een behoorlijje kans op ongelijke slijtage van de cilinderwand , en die is dan dus niet meer rond .


Helder!!
Ik had ook al zo mijn twijfels
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 22:37  ·  #51
ik ook maar dacht ach toch eens kijken wat er mogelijk is. maar dit klinkt logisch.... :'(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 22:44  ·  #52
Dacht dat je dit wel wist, vandaar mijn opmerking;

Quote door Bigdog

Zo kun je meteen de staat van het onderblok optimaliseren.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 04.10.2016 - 23:36  ·  #53
Quote door Steve

Quote

opties lijken me of de zuigers dr uit en veren checken(van onderkant boel los


Kan dat? Trek je dan vanuit de onderkant ook de krukas eruit? :o


Zuigers met drijfstangen en krukas en al worden altijd van onderen in het cilinderblok gestoken, en krukas middels lagerkappen van onder tegen het cilinderblok bevestigd. (Behalve boxer?) En ja, in de fabriek wordt het blok idd omgedraaid. Onhandig alleen dat ze er daarna een auto aan vast schroeven :D :D :D
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 05.10.2016 - 07:09  ·  #54
Quote

Zuigers met drijfstangen en krukas en al worden altijd van onderen in het cilinderblok gestoken, en krukas middels lagerkappen van onder tegen het cilinderblok bevestigd.


Dat wist ik wel maar ik zat me gewoon hardop af te vragen of je zuigers van onderuit een motor kunt halen als de motor met versnellingsbak nog in de auto zit.
Worden zuigers overigens niet van bovenaf in de cilinders gedaan?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 05.10.2016 - 07:31  ·  #55
Quote door Volvomannen

Quote door Steve

Quote

opties lijken me of de zuigers dr uit en veren checken(van onderkant boel los


Kan dat? Trek je dan vanuit de onderkant ook de krukas eruit? :o


Zuigers met drijfstangen en krukas en al worden altijd van onderen in het cilinderblok gestoken, en krukas middels lagerkappen van onder tegen het cilinderblok bevestigd. (Behalve boxer?) En ja, in de fabriek wordt het blok idd omgedraaid. Onhandig alleen dat ze er daarna een auto aan vast schroeven :D :D :D

Zuigers van onderaf , daar zou ik nog is over nadenken .
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 05.10.2016 - 09:03  ·  #56
Quote door olaf

Quote door Volvomannen

Quote door Steve

Quote

opties lijken me of de zuigers dr uit en veren checken(van onderkant boel los


Kan dat? Trek je dan vanuit de onderkant ook de krukas eruit? :o


Zuigers met drijfstangen en krukas en al worden altijd van onderen in het cilinderblok gestoken, en krukas middels lagerkappen van onder tegen het cilinderblok bevestigd. (Behalve boxer?) En ja, in de fabriek wordt het blok idd omgedraaid. Onhandig alleen dat ze er daarna een auto aan vast schroeven :D :D :D

Zuigers van onderaf , daar zou ik nog is over nadenken .


IK steek ze van boven in het cilinderblok. Zuigerveren/schraapveer samengedrukt met speciale tang, en dan voorzichtig de zuiger met drijfstang de cilinderbus in. Alweer een tijd terug voor mij, maar dat is hoe ik het toen gedaan heb.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 05.10.2016 - 09:18  ·  #57
Quote

IK steek ze van boven in het cilinderblok. Zuigerveren/schraapveer samengedrukt met speciale tang, en dan voorzichtig de zuiger met drijfstang de cilinderbus in.


Precies!

Kan me nog goed herinneren wat een gepiel het was met een brommer als je de cilinder van boven naar beneden over je zuiger moest schuiven. ( dus de zuiger er vanaf onder in)

Bij automootoren met gedeelde lagerschalen en kappen is het ten minste wel te doen van boven af. (Dus zuigers van boven naar beneden er in)

Maar goed, wat al gezegd is, zolang de versnellingsbak er nog achter......veel succes :thumb:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 06.10.2016 - 12:01  ·  #58
Quote door Steve

Quote

IK steek ze van boven in het cilinderblok. Zuigerveren/schraapveer samengedrukt met speciale tang, en dan voorzichtig de zuiger met drijfstang de cilinderbus in.


Precies!

Kan me nog goed herinneren wat een gepiel het was met een brommer als je de cilinder van boven naar beneden over je zuiger moest schuiven. ( dus de zuiger er vanaf onder in)

Bij automootoren met gedeelde lagerschalen en kappen is het ten minste wel te doen van boven af. (Dus zuigers van boven naar beneden er in)

Maar goed, wat al gezegd is, zolang de versnellingsbak er nog achter......veel succes :thumb:


Wel goed te doen van boven af , er is geen andere manier dan van boven af !!!
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 06.10.2016 - 23:25  ·  #59
Ja, ben nu ook ff aan het denken gezet...
Geloof wel dat jullie gelijk hebben: zuigers met drijfstang van boven erin, zaakje omdraaien, en dan de krukas erin leggen en alle drijfstang- en lagerkappen vast.
Blijft dat het in fabriek wel gemakkelijk is blok om te draaien, zolang er nog geen auto aan vast zit :D
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Blauw rokende diesel XC70 2007

 · 
Posted: 07.10.2016 - 08:12  ·  #60
Aangezien er veel los moet in dit geval cilinderkop en carter , is mijn ervaring , beter de motor verwijderen .
Uiteindelijk gaat de klus zelf zo makkelijker en sneller .
De kans is ook erg groot dat er iets aan de cilinderwand gedaan moet worden , gezien de problemen , dan kan je alsnog de boel gaan verwijderen .
Dan heb je echt dubbel werk , ik heb het al te vaak meegemaakt , bij zulke grote operaties de boel eruit , kun je veel schoner en beter werken .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0