Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 
 
 
 
 
bvds77
 
Avatar
 
Subject:

Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 08.07.2013 - 20:50  ·  #1
Ik ben sinds kort in het bezit van een V70 2.5 20v van 1997 met 286.000 km op de klok.
Ben tot nu toe erg tevreden, alleen komt er bij het starten blauwe rook uit de uitlaat, gevolgd door wat witte damp. Als het blok warm is dit niet meer zo. Het olieverbruik is 0.5l op 1500 km,met de caravan erachter 0.5l liter op 600 km.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak van het olieverbruik is ,klepsteelrubbers, zuigerveren of carterventilatie.
De koelvloeistof blijft op peil.

Gr Bas.
hyuned
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 57
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 17.07.2013 - 16:55  ·  #2
Komt er rook uit de peilstok?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 17.07.2013 - 22:47  ·  #3
Quote door hyuned

Komt er rook uit de peilstok?


Doel je op de carterventilatie ?
hyuned
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 57
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 17.07.2013 - 22:59  ·  #4
Ja zeker dat is een goede manier om dat even uit te sluiten :) Haal de peilstok er even uit maar de motor moet goed heet zijn en druk hebben opgebouwd anders zie je niets behalve uit je uitlaat dan!
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 17.07.2013 - 23:07  ·  #5
Welkom op het forum. Je kunt jezelf en je voiture elders voorstellen. Blauwe rook is altijd olie. Een evt verstopte carterventilatie veroorzaakt, zover ik weet, geen blauwe rook uit de uitlaat. Een klein pluimpje wit is na een koude start wel normaal. Het olieverbruik zit op het randje. Maatstaf voor revisie is 1 liter op 1000 km. Ik vind het trouwens dat het olieverbruik voor een blok dat zo weinig heeft gelopen wel erg hoog. De km stand klopt niet, of je Volvo heeft een zwaar leven gehad...
Als je de blauwe rook vooral ziet als je op de motor afremt, zullen het wel de klepsteelseals zijn, anders moet je toch denken aan zuigerveren/cilinderwanden. Het is mss op dit moment nog niet nodig om te reviseren, maar als het verbruik verder gaat toenemen wel. Revisie zal ws niet goedkoop zijn. Mss ben je dan voordeliger uit met een blok van de sloop.
hyuned
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 57
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 17.07.2013 - 23:20  ·  #6
286k zijn toch niet te veel kilometers lijkt mij het zijn er wel genoeg om een flinke verstopping te hebben met alle gevolgen van dien. Al ik bij mijn classic de olie bijvulde dan verbruikte hij het in snel tempo weer tot ongeveer halverwege de peilstok waar het leek of die bleef stil staan. Bijvullen had geen zin 60% werd er uitgeblazen oa via de vuldop, bijna onzichtbaar trouwens en liep zo direct onder het bougie deksel. rook uit de peilstok en bij een koude start een flinke grijze/witte rookpluim totdat die warm was. Alles zat dan ook flink verstopt. na het vervangen van de diversen onderdelen liep die weer perfect en geen olie verbruik meer.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 19.07.2013 - 13:20  ·  #7
Blauwe rookpluimen direct na het starten wanneer de auto een tijdje heeft stilgestaan wordt in ieder geval veroorzaakt door het op dat eerste moment verbranden van een geringe hoeveelheid olie.

Waarschijnlijk lekt er een beetje olie tussen de klepgeleider en klepsteel door.
Hier zou ik nog niet van wakker liggen, het olieverbuik daarintegen is wel verontrustend. Ik zou eens iemand achter je laten rijden om te kijken of er ook olie verbruikt wordt bij vollast of bij afremmen op de motor, zo kun je sneller bepalen wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Welk merk en viscositeit olie gebruik je?
JvdKaaden
 
Avatar
 
Subject:

Re: Blauwe rook en damp uit uitlaat V70 2.5 20v.

 · 
Posted: 02.09.2013 - 12:17  ·  #8
Ik heb de discussie over de blauwe rook gevolgd en wil mijn verhaal daar graag aan toevoegen: Ik heb een XC90 T6 uit 2003, heeft ongeveer 220.00km gelopen. Bij een koude start na uren stilstaan is er geen probleem. We hebben gemerkt dat de blauwe rookwalm uit de uitlaat (duurt ongeveer 30 sec.) ontstaat als er met de auto is gereden, deze tussen 1 en 2 uur stilstaat, en dan weer wordt gestart. De eerste seconden na starten is er niets, dan begint de rook. Ik schaam me voor de walm en zou graag een oplossing zien. Er is inmiddels, maanden geleden, twee keer een middel aan de motorolie toegevoegd om de klepseals soepeler te maken, tot op heden zonder resultaat. De Volvo garage denkt aan een mogelijk lek in een turbo. Het olieverbruik is verwaarloosbaar, het gaat dus om een paar druppels per keer. Ook lees ik over verkeerde olie als mogelijke oorzaak? Spoelen van een motor? Wie heeft een tip?
Alvast bedankt
 
Selected quotes for multi-quoting:   0