Blokkerende voorwielen bij snel optrekken S60 T5, DSTC?

filenotfound
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

Blokkerende voorwielen bij snel optrekken S60 T5, DSTC?

· 
Posted: 14.10.2013 - 13:48  ·  #1
Ik heb de laatste tijd vaker het fenomeen dat als ik wat steviger optrek vanuit de eerste of tweede versnelling, er een hard repeterend geluid hoorbaar is en de auto 2 seconden inhoud en schokt.

Is dit de antislipregeling (onderdeel van DSTC) die in werking treedt ? Kan het beste omschrijven als een 'kadoenk, kadoenk kadoenk' geluid zeg maar van de voorwielen:) De auto houdt dan ook flink in alsof ze geblokkeerd worden.

Als dit inderdaad DSTC is dan grijp hij naar mijn mening veel te snel in. Er brand in elk geval geen lampje als het gebeurt. DSTC zet ik liever niet uit, wel zo veilig.. Wie herkent dit van zijn auto of weet hier meer van?
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Blokkerende voorwielen bij snel optrekken S60 T5, DSTC?

· 
Posted: 14.10.2013 - 14:38  ·  #2
Just check: schakel je DSTC uit en kijk wat 'ie doet...

Al klinkt het meer als het 'slaan' van de voortrein bij doorslippende wielen, je voorwielen gaan stuiteren. En wat wil je, een T5 propt 250 pk in 2 voorbanden...
...

Subject:

· 
Posted: 14.10.2013 - 15:31  ·  #3
Lijkt me inderdaad het probleem van doorslaande voorwielen te zijn. Inderdaad is de enige optie kijken wat ie met DSTC uit doet.
filenotfound
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 14.10.2013 - 16:16  ·  #4
Bedankt voor jullie reacties. Even wat speurwerk gedaan naar het doorslaan van de wielen. Kan erg veel oorzaken hebben:

- 'Vierkante banden'
- Onderste motorsteun kapot
- Schokdempers
- Niet goed uitgelijnd

Vervangen is al chronologisch:

-Stuurkogels (daarna uitgelijnd)
-Aandrijfasbouten met conische rubbers (om tikgeluid bij wegrijden te verhelpen)
-Stabilisatorstangen voor en achter omdat ze gaar waren. Hierna niet uitgelijnd.
-Schokbreker rechtsachter (omdat het rechtsachter klapperde) Hierna niet uitgelijnd.

Banden hebben goed profiel Continental Sportcontact 3 op 17 inch velgen.

Wat is het meest verdacht en waar eerst naar te kijken?
...

Subject:

· 
Posted: 14.10.2013 - 16:42  ·  #5
Als ik uit dit rijtje moest kiezen zou ik beginnen et de onderste motorsteun alsmede je uitlijning. Hoe is het slijtagebeeld van je banden??
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2013 - 17:00  ·  #6
merk en type band maakt ook zeer veel uit. een 5j oude uitgeharde band die bijna opgereden is zal eerder doorslippen dan een frisse nieuwe band die nog soepel rubber heeft.

ik zou eerst eens kijken naar iets heel banaals: bandenspanning.
Te hard maar ook te zacht zorgt voor lagere tractie. Hierdoor grijpt DTSC eerder in. Ik gebruik 2,6bar op de voorbanden en (2,8 achter). Ik moet echt heel lomp gasgeven om wielspin te veroorzaken. (gloednieuwe Michelin PS primacy3, 225 breed) 2,5bar in de voorbanden is ook nog mogelijk maar veel lager zou ik niet gaan. En hoger dan 2,6bar voor ook niet.
Garages zetten vaak de bandenspanning veel te hard (3.0bar komt vaak voor) dan rij je op een bol staand profiel en heb je defacto niet veel rubber aan de grond doordat het loopvlak bol gaat staan (waardoor de contact patch kleiner wordt) dus ook minder tractie.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.10.2013 - 20:14  ·  #7
Ik ben het met Jan eens (TeeFive), banden lijken me erg verdacht.
Persoonlijk zou ik ook het eerste in die richting zoeken.
Succes.

Selected quotes for multi-quoting:   0