als je bij onze turbo Volvo's boost naar
buiten laat afblazen door een BOV dan
verlies je reeds gemeten luchtmassa uit het inlaattraject.
Daar kan de ECU geen kaas van maken en zal dus een
engine lampje laten aangaan en emissie foutcodes opslaan.
(dat andere turbo-auto's dat wel kunnen heeft vaak te maken met het feit dat deze een andere manier van engine management gebruiken. Daarbij wordt dan een MAP-sensor gebruikt (manifold absolute pressure, deze zit in het inlaatspruistuk dus na de turbo. wat er bij de turbo gebeurt maakt bij zo'n moter niet uit) adhv van die MAP sensor input kan dan door de ECU worden berekend hoeveel lucht er daad werkelijk is aangezogen.
De orginele CBV bij onze Volvo's is te vinden in z'n eigen losse behuizing op de aluminium compressorzijde van de turbo.
Deze CBV is verbonden met een slangetje aan de linker zijde van het inlaatspruitstuk.
Wat wel mogelijk is is om de standaard CBV op de turbo te
upgraden (IPD) of af te blokken en een andere beter afstelbare aftermarket CBV te monteren. Bijv. van Forge, TIAL , XS, etc. Belangrijk daarbij is wel dat na het dumpen van de boost de lucht weer
terug wordt geleid in de inlaat en wel upstream van de turbo maar ook downstream van de luchtmassa meter!(je wil de luchtmassa niet 2x meten maar je wil de lucht wel in het inlaatsysteem houden als het eenmaal door de LMM is binnen gezogen.