Ik heb
precies dezelfde issues als Pakezel en Arnoud_ met mijn S60 2001 (375.000 170pk). Bij aankoop afgelopen Juli zat die neutraalfunctie er nog gewoon op, deze is er meteen afgehaald. Vervolgens ook de bak laten flushen door Raymond (TPR). Raymond heeft enkel de degradatieteller gereset maar de bak niet opnieuw laten inleren, dit heb ik enkele weken later elders gedaan (wel gek, hij geeft nu aan het standaard te doen). Afgelopen september nog de B4 servocover bij Dennis laten vervangen, zonder resultaat.
Maar goed, ik heb dus inmiddels ook een bak die dan weer voorbeeldig, dan weer vervelend bonkerig schakelt. Als hij in een 'voorbeeldige' bui is, voel ik nog wel af en toe een kleine aarzeling van 2/3 maar daar is prima mee te leven. Maar is hij in een chagrijnige bui, dan schakelt hij regelmatig met een forse bonk op en/of af. Dit gebeurt vaak, maar niet exclusief, bij file rijden of stadsverkeer. Mijn eerste gedachte ging uit naar een her-spoeling.
Punt is alleen dat ik niet meer geloof in het 'werkt spoelen niet, dan moet het brein worden vervangen' verhaal. Tuurlijk, het kán een oplossing zijn, maar het wordt naar mijn mening te vaak en te snel naar voren geschoven als dé oplossing (naast volledige revisie natuurlijk).
Een van mijn favoriete sites bom- bom- bomvol informatie is
https://www.matthewsvolvosite.com/ en het bijbehorende forum.
Onze automaatbakken met deze symptomen kennen de volgende mogelijke oplossingen - uiteraard per bak verschillend - even uit mijn hoofd:
- Bakolie verversen (drain & fill)
- Bakolie flushen (Powerflush, synthetische aftermarket olie)
- Bakolie verversen of flushen (originele minerale Volvo-olie)
- Magnefine filter in bakolie koelleiding monteren (filtert constant metaaldeeltjes uit de olie)
- Externe bakolie koeler plaatsen, die van onze Volvo's is vrij inefficiënt
- B4 servocover vervangen, kan defect zijn waardoor schakelen van 2-3 wordt gehinderd
- Solenoids vervangen/upgraden, er zijn verschillende -
slechte solenoids hoeven niet altijd een foutmelding te geven.
- Defecte solenoids zijn natuurlijk uit te lezen, vervangen is dan de oplossing
- Schakelbrein kán in extreme gevallen veroorzaker zijn of kleinere problemen vergroten
- De genoemde volledige revisie is een uiterste maatregel
Zo is er op genoemde site een gebruiker die een bonkerige bak had, na flushen met 3 of 4 verschillende synthetische ATF'en werd het niet beter of juist erger, en na een flush met de originele Volvo olie schakelt de bak weer perfect.
Weer een ander heeft zijn issues opgelost met een externe koeler, wat vrij logisch klinkt gezien de problemen vaak terugkomen bij een hete bak.
Maar ook genoeg verhalen over de filters, solenoids, of combi-reparaties die uiteindelijk soelaas boden.
Is het dan echt zo moeilijk om deze bakken (of automaatbakken in het algemeen) echt goed te diagnosticeren?
Ik ben zelf voornemens een koeler + filter te plaatsen en daarna eventueel een herspoeling. Maar met al deze informatie ben ik heel voorzichtig geworden om 2-3-400 euro of meer stuk te slaan op iets dat 'misschien' de oplossing is
(Oh ja: in mijn geval en in ongetwijfeld veel andere gevallen spelen de aandrijfassen en rubbers rondom natuurlijk ook een grote rol. Maar versleten rubbers maken van een aanwezige bonk enkel een grotere/hardere bonk, veroorzaken doen ze ze niet. Aandrijfassen gaan vooral geluid maken (homokineten) of vibreren door speling en onbalans.)