Quote door TPR Powerflush
Quote door VolvoS60Racer
Meer toeren, meer bak druk. Dacht dat moderne auto's in sommige gevallen al werken met aanvullende elektrische pompjes, om de bakdruk ook bij lage toeren hoger te maken. Zou me niets verbazen als Mercedes dit tegenwoordig doet.
In ieder geval heb ik op de IAA een aantal jaren geleden een bedrijfje gespot welke bezig was met deze ontwikkeling tbv nieuw te ontwikkelen bakken.
MB heeft inderdaad op de 7 traps met start-stop en op de 9 traps een electrische pomp zitten onder op de bak.
Er zitten dus 2 olie pompen op, een mechanische en een extra electrische.
Waarom is dat? Nou met dat telkens motor uitzetten zal ook telkens de koppelomvormer leeglopen.
Dus dat pompje houdt die koppelomvormer dan vol.met olie.
Een nog complexere bak waar dus nog meer aan kapot kan gaan.
Dat heeft een naam, over engineering.
We kwamen vroeger ook overal, met een 4 bak.
Ik zie de added value niet met 8 en 9 traps, dat moet allemaal in de zelfde behuizing worden gepropt.
Die 8 hp, ja dat is een snelle bak, vooral in het kapot gaan is hij snel.
Bij 100.000 km zijn ze vaak al rot.
Als je denkt dat een volvo bak duur is om te reviseren moet je eens een 8 hp laten doen, bij sommige varianten zijn geen reserve delen te krijgen, dan draait het uit op een nieuwe bak.
Als die bak over engineered was, dan ging hij 3 ton mee ipv 1,5 ton