Bonkend geluid bij belasting na 30 minuten

Alsof je over een hobbelige weg rijdt

vstrien
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Bonkend geluid bij belasting na 30 minuten

· 
Posted: 13.07.2022 - 16:10  ·  #1
Ik heb sinds een paar maanden een vreemd "bonkend" geluid in mijn V70 T5 (2004). Geen harde bonk (zoals bij een stukke automaat), maar een regelmatig, laag geluid. Eerste keer trad op tijdens een storm, dus ik dacht dat het de wind was die onder een gekke hoek op de auto viel o.i.d.

• Het geluid treedt pas op na ca. 30 minuten rijden
  • Dus vaak op de snelweg, langere tijd dezelfde snelheid rijdend
  • Wanneer ik mijn automaat handmatig terugschakel (5 naar 4), blijft het geluid hetzelfde aanwezig
  • Zodra ik het gas loslaat is het weg

Eerst dacht ik aan allerlei externe oorzaken, die ik inmiddels (met bovenstaand lijstje) heb kunnen uitsluiten

• Klapperende wind (eerste keer trad op tijdens storm).
  • Hobbelig wegdek / probleem met vering of schokdemping
  • Probleem met climate control (maar het is er ook wanneer ik lange tijd met de airco uit rijd)

Garage heeft niet echt een idee wat het kan zijn (eind augustus lever ik 'm drie dagen in voor een langere analyse), maar zijn hier wellicht ideeën of eerdere soortgelijke ervaringen?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Bonkend geluid bij belasting na 30 minuten

· 
Posted: 13.07.2022 - 17:11  ·  #2
Als het niet verandert bij een ander toerental of versnelling en niet met de airco te maken heeft, zou ik het dus niet in motor of bak zoeken, maar in de delen tussen versnellingsbak en wegdek, dus aandrijfassen (steunlager of homokineten), wiellagers en banden (cuppen)... maar als je gas los laat is het weg... dan is banden onwaarschijnlijk (omwentelingen en contact wegdek verandert niet meteen in extreme mate bij gas los). Aandrijfkracht op aandrijfas valt wel weg, dus misschien dat het 'm daar toch in zit.
Lek uitlaatspruitstuk of pakking daarvan die pas gaat lekken als de boel goed is opgewarmd?
Wellicht kunnen ze bij de garage de auto goed warm rijden en dan op een brug zetten, en de wielen draaien om te kijken of ze het geluid kunnen reproduceren. Maar ja, het kan ook wel weer veranderen als je het gewicht van de wielen neemt of de aandrijfassen onder een andere hoek staan, dus lastig te vinden dit!
Wellicht kan je tijdens het rijden (zelf of iemand anders) eens luisteren of je het meer aan de bestuurders- of passagierskant hoort, wellicht geeft dat nog een zoekrichting.
vstrien
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.07.2022 - 19:42  ·  #3
Dank, Bolbo! Klinkt als een helder verhaal. Ga ik ook even meenemen richting garage (ik merk dat ze daar vaak veel minder noteren dan ik vertel - leg bij aflevering denk ik een A4 met deze forumpost geprint in de auto, heeft de monteur in elk geval deze informatie bij de hand 😄)

Het lijkt redelijk centraal qua geluid. Ik had al geprobeerd het geluid zonder en met bonk op te nemen (eerste 15 min. vs na 45 min rijden) maar dat blijkt lastig.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 14.07.2022 - 05:55  ·  #4
Heb je al eens geprobeerd zonder tractie controle te rijden? Mogelijk is het een abs functie die geactiveerd word op een of andere wijze.

Is het soms een awd? Misschien iets in die overbrengingsas?
vstrien
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.07.2022 - 17:00  ·  #5
Vandaag even met een bevriende autotechneut proefritje gemaakt, geluisterd en mogelijke oorzaken (homokineet, lagers e.d.) uitgesloten.

Het is helaas de versnellingsbak. Is nooit gespoeld of ververst, waardoor waarschijnlijk extra slijtage. Tijd om naar een andere auto uit te kijken 🙁.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 14.07.2022 - 17:28  ·  #6
Volgens mij heb jij een mooie auto.

Als het klopt is het een dure reparatie maar desondanks weet je bij aankoop van een andere ook niet wat je binnen de deur haalt.
LewisYall
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 14.07.2022 - 21:58  ·  #7
Een laag bonkend geluid bij constante snelheid, en als het gas losgelaten wordt is het weg? Dat klinkt eerder als wat Bolbo hierboven omschreef. Wij hebben precies dit met de vorige V70 (D5 2004) ook gehad. De onderste motorsteunen waren dermate versleten dat de motor letterlijk IN het subframe hing ipv in de motorsteunen. Dat was alleen te zien door met een breekijzer kantelbewegingen van de motor te simuleren. Daarbij waren de voorste draagarmrubbers ook behoorlijk versleten. Tel je dat alles bij elkaar op, dan heb je een vijfcilinder (die van zichzelf al graag wil kantelen) die de aandrijfassen en draagarmen in een bepaalde hoek trekt bij deel/vollast, en dan krijg je een laag bonkend/gonzend geluid. Ik heb alle motorsteunen en de voorste draagarmen destijds vervangen, en toen was het probleem bij ons opgelost!
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

· 
Posted: 15.07.2022 - 06:59  ·  #8
Zit er in de automaat ook geen gedeelte dat wel degelijk op een snelheid verbonden met het wegdek draait? Het voorste differentieel bijvoorbeeld.
Als dat beschadigd is, is de frequentie van het bonken onafhankelijk van het motortoerental.
Ik denk dus dat de klacht toch een versnellingsbak zou kunnen zijn.

Of dat het einde van de auto moet betekenen hangt af van hoe graag je hem ziet, lijkt me.
In mijn xc70 is gedurende het eerste jaar waarschijnlijk evenveel geld gekropen aan allerlei kleine reparaties als in een 'nieuwe' versnellingsbak.

Maarten
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2022 - 11:17  ·  #9
Is in ieder geval niet een symptoom dat bij deze automaten vaak voorkomt indien versleten. Dan is het doorgaans harde klap bij schakelen en of veel slip van de koppelomvormer.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 15.07.2022 - 18:10  ·  #10
Is het geen aandrijfas?
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 16.07.2022 - 18:09  ·  #11
Ook ik denk dat het een aandrijfas is. Bij de V70N 2.5T AWD had ik ook een zoemend geluid zolang er aandrijving was, ook op cruise controle. Zodra je je voet van het gas afhaalde was het weg. Verdacht de AWD maar die werkte goed met de wielen in de lucht. Het bleek uiteindelijk dat de steun om de aandrijfas rechtsvoor los zat, is een soort half maantje. Ik had eerder wel een boutje op mijn uitrit gevonden maar kon niet vinden waar dat vandaan kwam.
vstrien
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.07.2022 - 19:46  ·  #12
Ik heb uiteindelijk toch het zekere voor het onzekere genomen en een andere auto gezocht.

Garagehouder aan wie ik hem verkocht vond de aandrijfas niet heel logisch (aangezien het geluid pas na ca 30 min optrad). Kanttekening daarbij is natuurlijk dat het na 30 minuten voor een leek hoorbaar was - een monteur hoort het waarschijnlijk veel eerder 😄.

Anyhow, voor mij helaas voor nu even einde Volvo, mijn huidige kilometers rechtvaardigden geen nieuwe youngtimer en budget en praktische zaken (ruimte) samen genomen ben ik op een tweedehands Octavia uitgekomen.

Ik zal de garagehouder (Berkouwer) vragen of hij zijn uiteindelijke diagnose/reparatie hier nog wil delen (ofwel via mij).
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 17.07.2022 - 20:12  ·  #13
Quote door vstrien

Ik heb uiteindelijk toch het zekere voor het onzekere genomen en een andere auto gezocht.

Garagehouder aan wie ik hem verkocht vond de aandrijfas niet heel logisch (aangezien het geluid pas na ca 30 min optrad). Kanttekening daarbij is natuurlijk dat het na 30 minuten voor een leek hoorbaar was - een monteur hoort het waarschijnlijk veel eerder 😄.

Anyhow, voor mij helaas voor nu even einde Volvo, mijn huidige kilometers rechtvaardigden geen nieuwe youngtimer en budget en praktische zaken (ruimte) samen genomen ben ik op een tweedehands Octavia uitgekomen.

Ik zal de garagehouder (Berkouwer) vragen of hij zijn uiteindelijke diagnose/reparatie hier nog wil delen (ofwel via mij).

Mijn Kapotte aandrijfassen hoorde je ook pas na een kilometer of 30.

Selected quotes for multi-quoting:   0