Goed nieuws als het inderdaad zo eenvoudig te fixen is. Ik rijd sinds een weekje in mijn uit Oostenrijk geïmporteerde V70 met FourC en merk bij drempels en deiningen op de snelweg ook een sidderend geluid vanuit de achterkant van de auto. Bij het iets sneller nemen van een drempel bonkt het ook. Vermoedelijk hetzelfde fenomeen als hier wordt omschreven. Zou mooi zijn als het zo simpel is op te lossen. Ik was al aan het kijken voor 4 nieuwe FourC dempers, ook al zijn die van mijn auto een half jaar geleden nog vervangen door de vorige eigenaar.
Vraag die me rest: Waar zit die hoogtesensor ergens?
Vraag die me rest: Waar zit die hoogtesensor ergens?
Zelf effe gekeken en bij mij is ook het complete beugeltje aan de linkerzijde losgekomen doordat het popnageltje doormidden is gebroken. Ik kon er op de oprit helaas niet goed bij en heb ook geen nieuwe popnagels in huis, noch iets om het restant van de oude popnagel uit te boren, dus ik ga er deze week mee langs de garage.
Even een oud topic door gelezen en meteen omhoog halen. Ik heb het volgende probleem:
Gaat om een V70R van 2003, dus met AWD en four-C. Ongeveer 403.000 km ervaring.
* Al enige tijd bij het nemen van verkeersdrempels met normale snelheid hoor ik rechtsvoor een klonk.
* op de achteras hoor ik een bonk wat lijkt op een losliggend reservewiel in de kofferbak, echter deze ligt gewoon vast.
Gezien de km stand dacht ik eerst puur slijtage in ophanging. Echter na vanmorgen kom ik tot 2 conclusies:
1: de schokbreker links voor doet niet veel, en blijft na handmatig schudden van de auto duidelijk nadeinen, zowel in comfort als sport als advanced. Maar er is geen foutmelding op de computer.
2: het klonk geluid is een veel voorkomend probleem.
Maar is het normaal dat een schokbreker op/lek is zonder dat daar een foutmelding van komt? Zouden de omschreven geluiden worden veroorzaakt door de slappe vering linksvoor?
Ik heb verder nog niks getest. Geen stekkers los, nog niet gekeken naar steentjes in de veerschotels of de achterwiel ophanging gecheckt. Ook weet ik niet of er ooit de software update voor de four-C is geïnstalleerd.
Belangrijkste voor nu is waarom mijn vering linksvoor zo slap is terwijl de auto denkt dat alles prima in orde is.
Ik weet niet of je auto denkt dat alles prima in orde is.
Ik denk dat de verstellingen van Comfort, Sport en Advanced geregeld wordt door het openen of juist sluiten van kleppen in de schokbreker waardoor de olie in de schokbreker minder of sneller kan stromen.
Een melding van het Four-C systeem krijg je toch ook pas als er geen reactie meer komt van de sensor?
Ik heb eerder het idee dat er bij jouw auto gewoon een mechanisch probleem met je schokbreker is (lek, geen of niet genoeg olie) en dat de sensor dat niet ziet.
Je zou 'm eens uit kunnen lezen, misschien dat daar wat bij naar voren komt.
Het zou kunnen wat je schrijft. Maar wat ik dan denk: dat ding moet toch op de 1 of andere manier druk meten om tijdens het rijden te weten wat die moet doen of zit ik ernaast?
Ik denk niet dat de sensor de verschillende instellingen meet. Er zit een electronica die iets mechanisch bediend en zolang de electronica denkt dat het mechanisch werkt, zal er niets van fouten optreden.