bonkend geluid bij drempels

Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

· 
Posted: 18.11.2013 - 22:03  ·  #46
Quote door Rene Bult

en? nog steeds hetzelfde probleem?

ja
enige wat nog zou kunnen is dat er een rubber in de veerschotel achter moet om de veer te beschermen
maar 't probleem is dat 't geluid er niet altijd is: ik had 't als ik mijn oprit inrij(wegens hoogteverschil wegens in aanleg) en de laatste weken is het verdwenen(rij er de laatste tijd wel weinig mee :'( )
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2013 - 15:30  ·  #47
Ikzelf heb een storing in mijn 4C, volgende week doen ze poging 2 om de storing te vinden...

topic.php?t=6662

Nu merk ik wél voordat de storing opdoet ik inderdaad gerammel/gebonk hoor onder de auto.

Ze wilden mij in eerste instantie ook maar een setje schokbrekers aansmeren, maar ik heb er op aangedrongen dat ze eerst één en ander doormeten om bijvoorbeeld een draadbreuk of iets dergelijks uit te kunnen sluiten.

Succes ermee!
Rene Bult
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: moire.nl
Subject:

· 
Posted: 19.11.2013 - 21:27  ·  #48
de volvo dealer heeft mijn Four-C gecallibreerd (?) en gekeken of de laatste update erop stond. Ik heb nog geeinformeerd of men de spanning op de toevoer vd schokbrekers konden meten in de 3 standen en dat was allemaal prima voor elkaar vertelde de receptionist (?) Morgen gaat mijn vaste monteur de stekkers losnemen, ga ik daarmee een weekje rijden en intussen wil hij bij Monroe informeren of zij nog iets kunnen doen.
Wel merk schokbrekers hebben jullie eronder?
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2013 - 21:47  ·  #49
Quote door Rene Bult

de volvo dealer heeft mijn Four-C gecallibreerd (?) en gekeken of de laatste update erop stond. Ik heb nog geeinformeerd of men de spanning op de toevoer vd schokbrekers konden meten in de 3 standen en dat was allemaal prima voor elkaar vertelde de receptionist (?) Morgen gaat mijn vaste monteur de stekkers losnemen, ga ik daarmee een weekje rijden en intussen wil hij bij Monroe informeren of zij nog iets kunnen doen.
Wel merk schokbrekers hebben jullie eronder?

er is maar 1 producent voor die krengen: Monroe, enige verschil met deze van Volvo is het bijkomende stickertje met Volvo op en ze worden dan in een blauw doosje geleverd...
Rene Bult
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2013 - 22:28  ·  #50
ik had al zo 'n vermoeden flauw he dat de dealer dan zegt dat er immitatie schokbrekers op zitten. alsof Monroe een flutmerk is.
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2013 - 23:08  ·  #51
Quote door Rene Bult

ik had al zo 'n vermoeden flauw he dat de dealer dan zegt dat er immitatie schokbrekers op zitten. alsof Monroe een flutmerk is.

Monroe is nu ook niet het van het hé
Rene Bult
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2013 - 12:45  ·  #52
ik rijdt nu een paar dagen met de stekkers van de schokbrekers eraf, geen gebonk meer, helemaal niets :-) de vering voelt normaal en niet zoals de Volvo dealer zegt hard, eerder soepel. Maandag het traject Monroe maar ingaan, kijken of zij me kunnen verder helpen.
Zijn er nog meer Four-C rijders met dit probleem zodat we info kunnen verzamelen en gebruiken om het op te lossen?

Rene.
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2013 - 16:15  ·  #53
Nu is er bij mij vandaag een nieuw setje voorste schokbrekers onder gegaan en vooralsnog lijkt het gebonk weg te zijn...

Succes ermee,

Jérôme
Rene Bult
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2013 - 11:44  ·  #54
mooi dat je van deze klacht verlost bent, mijn R rijdt nu ook prima, comfortabele soepele vering achter, geen gebonk meer alleen een foutmelding op het dashboard doordat de stekkers vd schokbrekers ervanaf zijn. Mijn monteur is nu bij Monroe te rade gegaan, ik hoop dat Monroe een testcentrum oid heeft en ik daar naar toe kan, ik wil die schokbrekers toch wel weer graag aangesloten hebben, zonder bonk.
lill_nemo1
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 06.12.2013 - 04:20  ·  #55
Nee, maar het is wel een groot merk, Monroe (niet dat ik er scheutig op ben)

en volvo heeft toch gemeend dat ze voldoende kwaliteit zouden leveren voor hun "top" model

nu, Koni en Bilstein zouden de beste schokdemper fabrikanten zijn, maar lees naast de positieve reacties op de koni FSD's eens hoeveel van die krengen er al gefaald hebben...

iedere fabrikant maakt nu en dan een serie slechte producten

maar ze zouden ze wel moeten aanpassen als er iets mis mee blijkt te zijn

langs de andere kant leveren "namaak" en "goedkope merkjes" en china producenten ook regelmatig pruducten die beter zijn dan de gerenomeerde merken

Quote door Philken

Quote door Rene Bult

Monroe is nu ook niet het van het hé
lill_nemo1
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2013 - 04:39  ·  #56
Hallo kerels,

in plaats van een nieuw topic te starten ga ik mijn vraag combineren met een volgens mij MOGELIJKE oorzaak van het gebonk

ten eerste: ik heb het ooit ergens op een forum gelezen (maar kant niet meer vinden) dat de ophanging van een s60r anders is dan de gewone (dat weet ik)
en dat dus de 4c ophanging niet past

maar is dit echt zo, dat het niet past?
of is het eerder dat het andersom niet past?
zou namelijk toch graag proberen om zo een set onder mn auto te krijgen
maar als het fysiek niet past, dan houdt het op he?

maar ik heb op mister auto gekeken bij een T5 zonder awd en die hebben schijnbaar ook 4C?
dus dit moet wel op mijn auto passen?

persoonlijk vind ik dan de prijs van 370 per stuk nog niet te gek

daarnaast, hoe wordt het 4c-kleppensysteem in de demper aangestuurd?
door de stroomgrootte te veranderen, of door een blokspanning?
(dus door vaker of minder vaak per seconde stroom te sturen, net zoals je leds eigenlijk moet dimmen)
weet iemand hier de waardes en zo van?

nu, over dat bonken...
Zo te horen heeft het met de electronische regeling te maken
aangezien het weg/minder is wanneer de stekker los is getrokken

ik meen hier opt forum gelezen te hebben dat iemand dacht dat door de regeling de schokdempers langer mee gaan. dat is niet waar.
juist dat regelsysteem is het zwakke punt van de dempers
de mistubishi sigma (20j oud) had het al en toen waren er problemen mee, en nu zijn er nog steeds dezelfde problemen mee

Dat komt omdat het een mechanisch systeem in de demper is en hier dus slijtage aan komt.
Zeker als men zoals hier continu ligt te regelen.

tegenwoordig zijn ze bezig met schokdempers die (oliegevuld met metaaldeeltjes) magnetisch harder of zachter gezet worden, dus geen mechanische regeling, dus veeeel minder kans op fouten

mijn gedacht is dat wanneer de stekker er op zit en de schokdemper in normaal of sport staat, dat de inwendige kleppen te ver toe staan
dus kan de olie niet weg en moet je kas de klappen opvangen
als het zo is dat door de stekker er af te nemen de kleppen verder open gaan staan, dan kan de olie vrijer doorheen de gaatjes en wordt de dempers soepeler
dan heb je automatisch minder of geen klappen meer op je chassis

Ik zou voorstellen dat diegenen die er problemen mee hebben, vragen om hun schokdemper eens op een schokdemper dyno te laten testen (waar ze die hebben? waarschijnlijk bij een echte tuner of bij de monroe fabriek)
waarschijnlijk zullen ze dan pas zien dat er iets niet klopt
let wel, het moet via de stekker aangestuurd worden he!

Mijn gedacht is dat het inwendige mechanische kleppensysteem verleten/stuk is.

ps, Rene Bult,
ik las net het topic door en zag dat bij u ook met net nieuwe dempers dit nog bonkte
doet het dit ook met de stekker los? of enkel met de stekker in gestoken?

want als het bij u ook enkel is met stekker erin, dan heb je volgens mij slechte dempers ontvangen

het feit dat het met stekker in er is en met stekker uit weg, wil zeggen dat het IN DE DEMPER zit of de aansturing die de kleppen te ver regelt

je hoeft dan niet verder te zoeken naar rubbers of zo (mijn mening als mechanieker)
lill_nemo1
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2013 - 04:53  ·  #57
ps op slimparts.nl zag ik ze net aan 300 euro staan (de voorste dempers voor 4C)

en op ebay.co.uk slechts 380 voor TWEE voorste?????

wordt steeds interessanter om toch eens aan een projectje te beginnen :D
(naast mn rvs uitlaat en fase1 bixenon te zoeken en .....)
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2013 - 14:52  ·  #58
Quote door lill_nemo1

ps op slimparts.nl zag ik ze net aan 300 euro staan (de voorste dempers voor 4C)

en op ebay.co.uk slechts 380 voor TWEE voorste?????

wordt steeds interessanter om toch eens aan een projectje te beginnen :D
(naast mn rvs uitlaat en fase1 bixenon te zoeken en .....)
ik heb de mijne ook via Ebay UK gekocht, kwam idd op iets meer dan 400€ voor de 2
Rene Bult
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2013 - 20:32  ·  #59
nemo, een uitgebreide uitleg, ja ik heb nieuwe schokbrekers gemonteerd en de klacht bleef exact het zelfde. de oude schokbrekers waren echt versleten, dat hebben we geconstateerd. Ik rijdt nu al ruim twee weken met de stekkers ervanaf en de wagen veert soepel zonder ook maar een bonkje. Eigenlijk perfect, maar het is vervelend dat ik constant een foutmelding krijg en natuurlijk ook niet de bedoeling. Mijn monteur zou het via Brezan Automaterialen bij Monroe gaan informeren. Ik zal morgen eens informeren of dat al wat nieuws heeft opgeleverd. Een mechanisch probleem kan het naar mijn mening ook niet zijn. Ik heb ook geeinformeerd naar de stroomtoevoer van het Four-c naar de schokbrekers en volgens de Volvo dealer klopte dat allemaal. Alhoewel ik bij hun kennis mijn vraagtekens zet. Volgens mij is het meer aansluiten op de computer en als er geen foutmelding komt is alles ok.
Ik houd jullie op de hoogte.
alwinv70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Homepage: autorestyling.nl
Subject:

· 
Posted: 24.12.2013 - 21:00  ·  #60
Rene,
Zelf al meerdere malen bij Volvo in Heerenveen geweest, hier is de kennis en service dikke drama.
Na alles te hebben vervangen ( schokbrekers, veerschotels,stabilisatorstang, uithouderstangen etc) blijft het gebonk.
Ook bij Volvo in Groningen geweest en hier hebben ze uitgelezen en niks gevonden.
Toch alle software opnieuw geïnstalleerd maar mocht ook niet baten.
Met stekkers los probleem volledig opgelost, echter wanneer de stekkers los zijn heeft dit ook invloed op de werking van ABS en DSTC wat weer ten koste gaat van de veiligheid.
Dit is dus niet de oplossing.
Het four-c systeem is een systeem wat ontwikkeld is door monroe en zit op meerdere merken auto's onder een andere naam.
deze schrijven dus ook de software hiervoor en zouden ook met een oplossing/update moeten komen.
Het probleem is alleen om in contact te komen met monroe.
Hopelijk kan jij dmv brezan contact krijgen met monroe.

Selected quotes for multi-quoting:   0