@Alwin
sorry dat ik je moet corrigeren, maar dat monroe dit systeem heeft ontwikkeld is volledig fout
öhlins en volvo hebben dit samen gedaan (in feite zijn ze al veeeel eerder met dergelijk concept samen gestart)
monroe heeft enkel de behuizing, de schokbreker op zich gebouwd
http://www.ohlinsces.com/technology/ces/
öhlins heeft het variabele-klep-gedeelte ontwikkelt (hadden al veel eerder een dergelijk systeem, maar dit zat in de zuiger ingebouwd en volvo vondt dit niet goed genoeg)
monroe ontwerpt een schokdemper waar deze in past
volvo heeft (of heeft dit laten doen, maar schijnbaar hebben ze dit zelf gedaan) de algoritmes geschreven
maw VOLVO heeft zelf de software geschreven, dus enkel zij kunnen dit aanpassen
Nu, die foutmeldingen zijn inderdaad irritant, maar ook zonder dat je dempers zijn aangesloten, is er geen gevaar
Je ECS gebruikt de gegevens van DSTC, ABS, etc om de dempers af te regelen
niet andersom
zijn je stekkers uitgetrokken, dan weten deze systemen dat (je dempers zijn nu gewone, zachte dempers geworden) en ze zullen zich hier aan aanpassen
in principe kan je zo nog blijven rijden tot je dempers versleten zijn
@RENE
je zou eens een constante stroom kunnen zetten zodat de schokdempers in de hardste stand blijven staan
zodat je misschien vaker dit gebonk kunt reproduceren en zo iets kan vinden
wat ik wel gek vind is dat in USA (swedespeed) veel mensen van hun gebonk af zijn door nieuwe software (en soms ook oudere software) en hier helpt deze dan weer niet?
heb je bij het vervangen ook meteen de rubbers en lagers van de schokdempers mee vervangen?
nu, waarschijnlijk is het niets, maar euh:
bij mijn vorige auto had ik ook het gedacht dat er iets aan de ophanging was
ook vaak een geknots bij drempels en zo
dempers vervangen, etc
bleef bonken
bleek dat mijn uitlaatrubbers "versleten" waren en de uitlaat raakte de bumper af en toe
ik had al eens wat met de uitlaat bewogen en zo, maar dacht niet dat deze iets zou raken
maar nadat ik de pijp wat verbogen had en nieuwe, stuggere rubbertjes geplaatst had, was gebonk weg
misschien alle rubbertjes eens vervangen voor de zekerheid en vanonder eens kijken of je nergens relatief weinig spel hebt met de uitlaatbuizen?
je zegt dat het geen mechanisch probleem meer kan zijn met de dempers, maar toch maalt het al een tijdje in mn kop dat (aangezien monroe eerlijk gezegd toch niet zo een heel goede fabrikant is, IMHO) er misschien toch redelijk vaak dempers verkocht worden waar inwendig teveel speling op de componenten zit
stel nu dat de OHLINS valve "los" zit in de behuizing, dan krijgt deze pas echt harde klappen te verduren wanneer de dempers "hard" zijn
het zal heel moeilijk te achterhalen en te bewijzen zijn, maar het zou toch echt wel kunnen hoor.
het gekke is inderdaad dat deze ohlins valves o.a. bij volkswagen, audi en zo ook gebruikt worden
en daar blijkbaar zonder al te veel problemen
hopelijk wordt dit "mistenerie" snel opgelost
greetz
sorry dat ik je moet corrigeren, maar dat monroe dit systeem heeft ontwikkeld is volledig fout
öhlins en volvo hebben dit samen gedaan (in feite zijn ze al veeeel eerder met dergelijk concept samen gestart)
monroe heeft enkel de behuizing, de schokbreker op zich gebouwd
http://www.ohlinsces.com/technology/ces/
öhlins heeft het variabele-klep-gedeelte ontwikkelt (hadden al veel eerder een dergelijk systeem, maar dit zat in de zuiger ingebouwd en volvo vondt dit niet goed genoeg)
monroe ontwerpt een schokdemper waar deze in past
volvo heeft (of heeft dit laten doen, maar schijnbaar hebben ze dit zelf gedaan) de algoritmes geschreven
maw VOLVO heeft zelf de software geschreven, dus enkel zij kunnen dit aanpassen
Nu, die foutmeldingen zijn inderdaad irritant, maar ook zonder dat je dempers zijn aangesloten, is er geen gevaar
Je ECS gebruikt de gegevens van DSTC, ABS, etc om de dempers af te regelen
niet andersom
zijn je stekkers uitgetrokken, dan weten deze systemen dat (je dempers zijn nu gewone, zachte dempers geworden) en ze zullen zich hier aan aanpassen
in principe kan je zo nog blijven rijden tot je dempers versleten zijn
@RENE
je zou eens een constante stroom kunnen zetten zodat de schokdempers in de hardste stand blijven staan
zodat je misschien vaker dit gebonk kunt reproduceren en zo iets kan vinden
wat ik wel gek vind is dat in USA (swedespeed) veel mensen van hun gebonk af zijn door nieuwe software (en soms ook oudere software) en hier helpt deze dan weer niet?
heb je bij het vervangen ook meteen de rubbers en lagers van de schokdempers mee vervangen?
nu, waarschijnlijk is het niets, maar euh:
bij mijn vorige auto had ik ook het gedacht dat er iets aan de ophanging was
ook vaak een geknots bij drempels en zo
dempers vervangen, etc
bleef bonken
bleek dat mijn uitlaatrubbers "versleten" waren en de uitlaat raakte de bumper af en toe
ik had al eens wat met de uitlaat bewogen en zo, maar dacht niet dat deze iets zou raken
maar nadat ik de pijp wat verbogen had en nieuwe, stuggere rubbertjes geplaatst had, was gebonk weg
misschien alle rubbertjes eens vervangen voor de zekerheid en vanonder eens kijken of je nergens relatief weinig spel hebt met de uitlaatbuizen?
je zegt dat het geen mechanisch probleem meer kan zijn met de dempers, maar toch maalt het al een tijdje in mn kop dat (aangezien monroe eerlijk gezegd toch niet zo een heel goede fabrikant is, IMHO) er misschien toch redelijk vaak dempers verkocht worden waar inwendig teveel speling op de componenten zit
stel nu dat de OHLINS valve "los" zit in de behuizing, dan krijgt deze pas echt harde klappen te verduren wanneer de dempers "hard" zijn
het zal heel moeilijk te achterhalen en te bewijzen zijn, maar het zou toch echt wel kunnen hoor.
het gekke is inderdaad dat deze ohlins valves o.a. bij volkswagen, audi en zo ook gebruikt worden
en daar blijkbaar zonder al te veel problemen
hopelijk wordt dit "mistenerie" snel opgelost
greetz