Bij mij is het probleem van het bonken opgelost. Een steen lag in de onderste veerschotel. Dit verklaart dat het er af en toe was en soms weer niet. Iets heel stoms dus. Maar het is weg....
Ik zit dus met hetzelfde probleem (volvo s60 D5 2006 Four-c 185pk) , bonken word er niet goed van en ben het onnodig vervangen van onderdelen
nu wel beu aan het worden... En vooral bij de volvo dealers met hun alles is perfect in orde zin, hoppa weer 120 euro lichter
Ik ga nog eens proberen bij een vriend van mij (ex volvo wn) of die mij iets kan vertellen over dit euvel.
ik heb de schokbrekers ook al vervangen en Monroe zegt (via de automaterialen handel) te komen kijken maar dat beloven ze al maanden.
ook Volvo zegt het niet te weten, zwaar frustrerend.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Theoretisch heb je gelijk, alleen is mijn ervaring dat het aanspreken van de fabrikant de zaken nogal eens bespoedigen.
Kan me niet voorstellen dat Monroe blij is met deze kwestie.
Als alle 3 partijen eraf willen, is er vaak veel meer mogelijk.
Beste Volvorijders en liefhebbers,
Sinds vandaag heb ik mij ook geregistreerd omdat ik met zeer veel interesse jullie verhalen heb gelezen over het nokkend geluid bij het Four-C onderstel. Sinds februari ben ik in het bezit van een prachtige Volvo V70 T6 AWD uit 2007 met Four-C en ervaar dezelfde problemen waar ik niet blij van wordt. Heb ook een R gehad uit 2003 en ik kan mij niet herinneren dat dit onderstel ook zo'n irritant geluid gaf. Bij deze T6 dus wel het geval en na het lezen van al jullie adviezen ook de stekkers laten loskoppelen door mijn fantastische Volvodealer in Alphen aan den Rijn. En, zullen jullie je afvragen: werkt het? JA!!!! Het nokkend geluid is weg! Wat een verademing. Blijft natuurlijk wel vreemd dat dit voorkomt in zulke dure auto's. Ik blijf jullie volgen op het forum want misschien komt Volvo of Monroe toch nog met een goede oplossing. Met vriendelijke Volvo groet, Wim
Ik denk dat ik binnen nu en een jaar ook aan nieuwe shocks toe ben, Na al deze verhalen over 4-C vraag ik me af, zouden er geen normale shocks onder passen? stuk betrouwbaarder, stuk stiller en stuk goedkoper....
Dit is volgens mij al eens ergens gevraagd op dit forum, maar tot nu toe niemand die er een sluitend antwoord op kan geven?
Ik denk dat ik binnen nu en een jaar ook aan nieuwe shocks toe ben, Na al deze verhalen over 4-C vraag ik me af, zouden er geen normale shocks onder passen? stuk betrouwbaarder, stuk stiller en stuk goedkoper....
Dit is volgens mij al eens ergens gevraagd op dit forum, maar tot nu toe niemand die er een sluitend antwoord op kan geven?
op swedespeed zijn er die geen 4c's meer steken hebben, maar ze hebben wel een foutmelding... en dat is een nogo voor de keuring bij ons.... ik weet niet hoe 't zit bij de APK?
ik snap niet goed hoe het komt dat EN volvo EN zeker Monroe dit niet kunnen vinden.
Zeker aangezien dit probleem al jaren EN over heel de wereld voorkomt, wil toch zeggen dat er iets fundamenteel fout zit?
Ik ben er zeker van dat wanneer je zo'n auto op een testbaan zet (of een weg waar het knokken voortdurend aanwezig is) en je houdt de gegevens van de hoogtesensor en de aansturing van de elektromagnetische kleppen in het oog, dat ze het zo gevonden moeten hebben.
volgens mij worden de schokdemper(s) af en toe (per ongeluk vanwege een fout in de software of in een sensor) gewoon volledig hard gezet wanneer dit niet moet.
WANT wanneer je een stekker uittrekt, valt het systeem uit.
En dus worden de kleppen NIET aangestuurd.
Je dempers staan dus ZACHT
en dan hoor je blijkbaar geen knokkend geluid meer.
waar de hoogtesensor zit, dat moet je garagist je zo kunnen zeggen/aanduiden
wat je kan proberen is om de sensor te misleiden zodat hij denkt dat de auto een constante hoogte heeft (geen idee of hij dit als foutmelding gaat zien???)
Wellicht is het mogelijk om deze sensor ook gewoon softwarematig uit te schakelen, ZONDER dat er een systeemfout optreed en alles uitvalt
dit zou ideaal zijn om de hoogtesensor te identificeren als al dan niet de boosdoener
mijn redenering is dat wanneer de auto volgeladen is, deze dus dieper in zijn kassen zit en de schokdempers (achter?) harder gezet worden.
wanneer deze te hard staan, kan ik me best indenken dat er iets gaat knokken.
enfin, monroe en volvo zouden hier dringend iets aan moeten doen, maar ik stel voor dat jullie zoveel mogelijk lotgenoten zoeken en dit aan de consumentenbond of zo voorleggen
dan krijg je veel meer voor elkaar
als je wil, kunnen we wel eens een dagje een en ander uitproberen, maar ik heb geen diagnose software en zo
maar wie weet
ondanks de vele problemen ben ik nog steeds van plan deze dempers onder mijn eigen auto te steken en zelf aan te sturen
geen fancy-pantsy sturing, gewoon 2 of 3 standen
en ik ben er redelijk zeker van dat dat geknok dan niet voorkomt
ik heb een paar dagen geleden een email naar Tenneco Inc. gestuurt (tenneco.com) zitten in Illinois USA, is volgens mij de moedermaatschappij van o.a. Monroe helaas nog geen reactie gehad. kon alleen via een contactformulier mailen. misschien helpt het als nog meer Bonk specialisten :-\ een mailtje sturen. Het is toch te gek voor woorden dat we er geen vat op krijgen.
Heren, heb hetzelfde gehad met mijn v70R van 2004, er is bij volvo een softwareupdate voor het four-c systeem verkrijgbaar, de dealers weten dit in de regel niet , maar ik heb het verkregen via iemand van volvo NL., kortom vrage naar de softwareupdate bij de dealer!!!
mijn auto was na de update gelijk stil!
je moet het maar weten....
Succes!!