bonkend geluid bij drempels

Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: bonkend geluid bij drempels

· 
Posted: 27.06.2014 - 22:24  ·  #106
Quote door v70r awd

Heren, heb hetzelfde gehad met mijn v70R van 2004, er is bij volvo een softwareupdate voor het four-c systeem verkrijgbaar, de dealers weten dit in de regel niet , maar ik heb het verkregen via iemand van volvo NL., kortom vrage naar de softwareupdate bij de dealer!!!
mijn auto was na de update gelijk stil!
je moet het maar weten....
Succes!!

heb ik(en waarschijnlijk anderen ook) reeds gevraagd, in de computer van de dealer is er na koppeling met voertuig geen software update beschikbaar voor de ophanging
mocht je nu meer gegevens hebben(over de software) dan kunnen ze eens zoeken
v70r awd
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 07:47  ·  #107
Goedemorgen, de update is inderdaad chassisnummer afhankelijk..ik zal eens in mijn facturen gaan neuzen naar het softwarenummer, die moet ik nog wel hebben, en anders vraag ik de dealer naar mijn historie...

Word vervolgt!
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 11:11  ·  #108
Quote door v70r awd

Goedemorgen, de update is inderdaad chassisnummer afhankelijk..ik zal eens in mijn facturen gaan neuzen naar het softwarenummer, die moet ik nog wel hebben, en anders vraag ik de dealer naar mijn historie...

Wordt vervolgd!

OK THNX :love:

enne voor mijn R is er een setje achterste veren en schokdempers onderweg om uit te proberen of die bonken er ook zijn zonder verlaging
v70r awd
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 11:28  ·  #109
Volgens mij maakt de hoogte van de auto in dit geval niet uit, ik heb indertijd toen ook alles geprobeerd, nieuwe veerschotels=rubbers,achterasrubbers,schokdempers rondom..werd er gek van!, niets hielp..totdat een kennis van mij zijn kameraad bij Volvo het 1 en ander heeft uitgezocht, en met mijn klacht in de database van update:s bij volvo heeft gecontroleerd of die kenmerkende klacht ook voorkwam.
tot mijn verbazing kwam hij met een softwareupdate voor het four-c onderstel waarvan de dealers geen weet wisten.
ben toen zelf met het software nummer naar mijn dealer gegaan en die hebben hem geupdate, en toen was hij gelijk stil!!,
Ik zal maandag op mijn zaak in de facturen, en anders mijn dealer raadplegen..het is al weer 3 jaar geleden, maar ik kom er wel achter.

Wordt vervolgt!..
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 11:34  ·  #110
Quote door v70r awd

Volgens mij maakt de hoogte van de auto in dit geval niet uit, ik heb indertijd toen ook alles geprobeerd, nieuwe veerschotels=rubbers,achterasrubbers,schokdempers rondom..werd er gek van!, niets hielp..totdat een kennis van mij zijn kameraad bij Volvo het 1 en ander heeft uitgezocht, en met mijn klacht in de database van update:s bij volvo heeft gecontroleerd of die kenmerkende klacht ook voorkwam.
tot mijn verbazing kwam hij met een softwareupdate voor het four-c onderstel waarvan de dealers geen weet wisten.
ben toen zelf met het software nummer naar mijn dealer gegaan en die hebben hem geupdate, en toen was hij gelijk stil!!,
Ik zal maandag op mijn zaak in de facturen, en anders mijn dealer raadplegen..het is al weer 3 jaar geleden, maar ik kom er wel achter.

Wordt vervolgd!..

voornaamste reden dat ik dat setje gekocht heb is omdat voor de Belgische keuring mijn wagen te laag hangt door de Eibach verlaging en LPG tank, ik wou enkel de veren kopen maar de verkoper kon de veren & schokdempers niet apart verkopen omdat hij ze niet kon scheiden(geen speciaal gereedschap) prijs die ik moet betalen is zelfs goedkoper dan 2 nieuwe veren bij Volvo(kost 't me enkel 't werk om de ophanging te verhogen, is ahw plug een play setje
v70r awd
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 12:03  ·  #111
Ok, duidelijk!, maandag hoop ik voor jullie de oplossing te hebben!
risrael
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 16:45  ·  #112
Ik heb het ook gehad. Een kiezel lag op de onderste veerschotel. Garage heeft zich rot gezocht. Ik vroeg me af waarom dat zo makkelijk kon. Toeval misschien?. Maar vanmiddag na maanden weer hetzelfde....en weer een kiezel. Als je lenig bent kun je er zelf bij. Altijd de moeite waard om te kijken of dat het is. Geeft echt een bonk als de onderste draaing van de veer de kiezel raakt.
v70r awd
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.06.2014 - 12:36  ·  #113
Heb het update nummer gevonden, ze noemen het SUM update(elektronisch onderstel update) het nummer is 30682143.
Let wel!, dit is voor mijn auto uitgezocht op chassisnummer en type bouwjaar.V70R 2004..
Hoop dat jullie er wat mee kunnen!
Hoor het graag!

Groeten Lowie.
Rene Bult
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: moire.nl
Subject:

· 
Posted: 01.07.2014 - 22:07  ·  #114
ik ga morgen contact opnemen met de volvo dealer, ik ben benieuwd of ze me ermee willen helpen.
zou geweldig zijn.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.07.2014 - 22:31  ·  #115
Ben nieuwsgierig hoe dit afloopt.
Als het werkt kan het meteen in "handige linkjes" zetten, want kennelijk is dit een veelvoorkomend probleem.
Succes.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2014 - 21:22  ·  #116
Quote door risrael

Ik heb het ook gehad. Een kiezel lag op de onderste veerschotel. Garage heeft zich rot gezocht. Ik vroeg me af waarom dat zo makkelijk kon. Toeval misschien?. Maar vanmiddag na maanden weer hetzelfde....en weer een kiezel. Als je lenig bent kun je er zelf bij. Altijd de moeite waard om te kijken of dat het is. Geeft echt een bonk als de onderste draaing van de veer de kiezel raakt.

bij mij in de straat is recent een nieuwe splitlaag aangebracht. Er ligt op dat moment veel los split op de weg en de banden gooien dat omhoog. De onderste veerschotel zit vlak naast en niet ver van het profiel af qua hoogte. Verder is de wielkast van binnen bekleed met een veerkrachtige plastic voering. Blijkbaar sprongen de steentjes zo de veerschotel in. Bonk-klonk-bonk...
Inmiddels hebben ze de straat geveegd en het overtollige split is opgeruimd. Guess what, geen geluid meer uit de ophanging...!

Wat ik dus niet snap... is dat een fabrikant als Volvo dat niet heeft onderkend! Want zo'n beetje heel Skandinavie ligt vol met gravel wegen en in de winter strooien ze de hoofdwegen met grit...
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 06.07.2014 - 21:57  ·  #117
Ik heb het idee dat er hier 2 stromingen zijn: 1 die gelooft in digitale oplossingen en de ander in mechanische..
v70r awd
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2014 - 13:56  ·  #118
Ja inderdaad, uit de verhalen hier kan ik niet anders concluderen dat het echt om een elektronisch probleem gaat...Ben benieuwd of Rene al bij de dealer is geweest met de upgrade voor de SUM..
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 07.07.2014 - 16:03  ·  #119
Ik ben ook benieuwd of Rene de software heeft kunnen laten inladen en daarmee het probleem weg is.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2014 - 16:19  ·  #120
Ik denk dat er misschien 2 problemen zijn te onderscheiden:
- electronisch met het four-C onderstel > oplossing: software fix?
- met het conventionele standaard onderstel EN het four-C onderstel > steentjes verwijderen uit veerschotels...
Ik denk ook dat je er meer last van hebt naarmate je banden breder zijn, mijn 225/50x17 banden gaan rakelings langs de veerpoot dus als daar wat steenslag uit het profiel schiet dan komt dat makkelijker op de veerschotel terecht.
De steentjes raken dan bij inveren geklemd tussen veerschotel en onderste veerwinding, het uiteinde van de eerste veerwinding komt daardoor heel even een klein stukje los van de veerschotel omdat zo'n steentje onder de veerwinding als een knikpunt gaat werken... als de veer dan weer uit veert 'landt' die laatste veerwinding weer terug op de schotel: BONK !

Een mogelijke oplossing zou je zelf kunnen maken idvv een flexibele manchet om de veer heen. Dan kan er geen steenslag meer in de veerschotel vallen.

Selected quotes for multi-quoting:   0